شناسهٔ خبر: 67569635 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس مرکز بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

عقلانیت و ارزش‌های اخلاقی وجه تمایز تمدنی سیره امام رضا(ع) است

سمانه نوری زاده قصری

حجت الاسلام نیشابوری ورود امام رضا(ع) به نیشابور را نقطه اوج هجرت تمدن ساز رضوی برشمرد و گفت: ارزش‌مداری و اخلاق‌مداری که امام رضا(ع) در سیره خود پیاده کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، اولین همایش بین‌المللی و سومین همایش ملی سلسلةالذهب همزمان با سالروز ملی ورود تاریخی حضرت امام رضا (ع) به نیشابور با حضور اندیشمندان و مسئولین کشوری، استان و شهرستان به دو شکل حضوری و مجازی در سالن پردیس دانشگاه نیشابور برگزار شد.

محمدحسین رحمانی‌دوست، رئیس دانشگاه نیشابور از برگزاری این همایش در سطح بین‌المللی برای اولین بار در دانشگاه نیشابور ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: بر خود می‌بالیم که در روزی که به نام امام رضا (ع) مزین و متبرک شده است، افتخار میزبانی این همایش را داریم.

۴۰ مقاله به دبیرخانه همایش سلسلةالذهب رسیده است

سراج، دبیر علمی این همایش و عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه نیشابور به بحرانی که انسان امروزی در مواجه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش زندگی ماشینی روبروست؛ اشاره کرد و گفت: چگونه زندگی مدرن ارزش‌های انسانی را تحت تأثیر قرار داده و تنزل بخشیده است.

وی در راستای اهمیت برگزاری این همایش عنوان کرد: اکنون در غرب عرفان‌های نو ظهور که اغلب بر پایه نظام سرمایه‌داری است، رواج یافته است و این موضوع به سایر جوامع نیز تسری یافته است به گونه‌ای که امروزه شاهد مواجه نسل جدید با عرفان‌های نو ظهور غربی در جامعه ایرانی نیز هستیم. از این روست که برگزاری چنین مطالعاتی در قالب همایش اهمیت می‌یابد.

سراج در خصوص محورهای همایش عنوان کرد: محورهای این همایش با هماهنگی با دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) و دانشگاه فردوسی مشهد که برگزار کننده کنگره بین‌المللی امام رضا (ع) هستند؛ به گونه‌ای تنظیم شده است که با موضوعات این کنگره هم‌پوشانی نداشته باشد و همچنین مرتبط با بحران امروزه جوامع بشری باشد.

دبیر علمی همایش تصریح کرد: در بخش مقالات این همایش، ۴۰ مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است که از این میان ۲۶ مقاله به چاپ خواهند رسید.

وی از مساعدت و همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مرکز پژوهش‌های آستان قدس رضوی، دانشگاه فردوسی مشهد، امام جمعه شهرستان، فرماندار شهرستان و معاون استاندار، شهردار شهرستان، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه و سایر دست اندرکاران که در برگزاری شایسته این همایش مساعدت کردند، قدردانی کرد.

سلسلةالذهب سند ارتباط توحید و امامت است

قربانی، معاون پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم تحقیقات و فن آوری در بخشی از سخنان خود به عرفان‌های کاذب که محصول خلأ جدید معنویت است اشاره کرد و در بخش دیگر به حجیت حدیث سلسله الذهب به گوهر غدیر، تواتر و صحت حدیث غدیر، دلالت حدیث غدیر، اعتبار سنجی جریان سقیفه و مبحث توحید پرداخت.

امام جمعه نیشابور ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران و شرکت‌کنندگان در این همایش در سخنرانی خود چند نکته را در رابطه با حدیث سلسله الذهب یادآور شد. توحیدی که در حدیث سلسه الذهب ذکر شده، توحید فلسفی نیست بلکه توحید اجتماعی است.

وی در ادامه، به سند این حدیث و اهمیتی که در نحوه بیان این حدیث توسط امام رضا (ع) وجود دارد؛ اشاره کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید قاسم یعقوبی در توصیف و تشرح حدیث سلسله الذهب ابراز کرد: از حدیث قدسی سلسله الذهب به حدیث غدیر دوم تعبیر می‌شود. همانگونه که واقعه غدیر و حدیث غدیر به مبحث امامت دلالت دارد، حدیث سلسله الذهب نیز بر همین مضمون اشاره دارد. امام رضا (ع) تمام و کمال اسلام را در این حدیث در نیشابور بیان کردند.

وی ادامه داد: عبارت "لا الله الا الله" یعنی اراده و دین الهی با اشراف و اشراط امامت همراه است که یک امر اجتماعی و سیاسی محسوب می‌شود و واژه "کلمه" در این حدیث به معنای اراده خدا است. هدف امام رضا (ع) از این سفر تمدنی بیان کردن این مهم بود که حاکمیت خدا با ولایت معصومین همراه است و این اصل مهم است که نجات‌بخش زندگی بشر است. در واقع توحیدی درست است که با اشراف امامت باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی‌نیشابوری، رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با موضوع تمدن سازی هجرت امام رضا (ع) بیان کرد: در تمام مسیر هجرت، عبور از جهل و زدون آن، کسب علم را رونق داد و به فضای عقلانیت وحیانی و خردورزی جلوه‌گری کرد.

وی افزود: در حوزه تمدنی بعد از تعالی بخشیدن به حوزه علم‌ورزی و خردورزی، قدم سوم خوشه چینی از این حوزه‌هاست. ارزش‌مداری و اخلاق‌مداری که امام رضا (ع) در سیره خود پیاده کرده‌اند، ملاک‌های اخلاقی است که دنیا در پی رسیدن به آن است و این ارزش‌های اخلاقی، تمدن‌ساز خواهد بود.

امید مجد، عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران با موضوع «بررسی بافت موقعیت زمانی و مکانی شکل گیری حدیث سلسلةالذهب»، عابدین سیاحت، رئیس مرکز بین‌المللی توسعه صلح، فرهنگ و عقلانیت با موضوع «ظرفیت شناسی بین‌المللی حرم رضوی در تقابل با معنویت‌های نوپدید دینی»، توفیق اسدف، نویسنده و استاد دانشگاه از کشور آذربایجان با موضوع «شیوه‌های انتقال پیام‌های دینی معارف رضوی در عرصه بین‌الملل»، نعمت الله فیروزی، مدیر گروه الهیات و مدیر مرکز تحقیقات کاربردی تربیت دینی دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) با موضوع «راهبردهای علمی و پژوهشی علوم و معارف امام رضا (ع)» به ارائه مقالات خود پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی باقری، رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی گفت: این همایش خاطره خوش ورود امام هشتم و ثبت حدیث سلسلةالذهب است و می‌تواند به احیای جایگاه تاریخی نیشابور کمک کند.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای معرفی نیشابور و احیای جایگاه بین‌المللی آن آمادگی دارد

وی ادامه داد: سازمان و فرهنگ و ارتباطات اسلامی آمادگی همکاری کامل با مسئولین این شهر برای معرفی نیشابور و احیای جایگاه بین‌المللی این شهر را دارد؛ یکی از ظرفیت‌ها همین مراودات علمی است، تقویت گردشگری و خواهر خواندگی از دیگر ظرفیت‌ها است که باید به توجه کرد.

رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی تأکید کرد: امید است با استفاده از فرصت زیارت امام هشتم علیه السلام به تقویت گردشگری در شهر نیشابور هم توجه کرد.

بنابر اعلام این خبر، این همایش با برگزاری دو نشست علمی با حضور سخنرانان جواد فرح بخشی، دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، یزن علی، استاد فلسفه و عرفان اسلامی از کشور سوریه، دکتر رضا کشاورز استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه نیشابور، فیاض علوی، از کشور ازبکستان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ایمانی‌مقدم، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه نیشابور، مصطفی لعل شاطری، استاد مدعو گروه تاریخ دانشگاه نیشابور، شیخ محمد شقیر، از کشور لبنان، لیندا طبوش از کشور لبنان، فاطمه حاجی اکبری، دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه کوثر بجنورد، اصغر طهماسبی بلداجی، استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهرکرد، طاهره نظری ایلخانی آبادی، دانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه لرستان ادامه یافت.

نظر شما