شناسهٔ خبر: 67567864 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بامیه برای چی خوبه؟ + خواص بامیه برای لاغری و کنترل دیابت

بامیه به بهبود و مبارزه با بیماری‌های مختلف مانند دیابت، زخم، کم خونی، سکته، گلوکوم، آب مروارید، پوکی استخوان، یبوست، آسم، برونشیت، ذات الریه، بیماری‌های تناسلی و چاقی کمک می کند، همچنین اثرات مفیدی روی مغز، ریه، کبد و دستگاه گوارش دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بامیه یا اکرا، یک گیاه سبز خوردنی است که حاوی مواد مغذی بسیار زیادی است؛ بامیه به طور رایجی در کشورهای آسیای جنوبی و آمریکا و آفریقا استفاده می‌شود و یکی از مهمترین سبزیجاتی است که در هند توسط مردم در طبخ غذاهای بسیاری استفاده می‌شود.

بامیه یک چاشنی خوب است که برای تهیه خورشت یا هر غذای دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد، این گیاه همچنین بریده و قطعه قطعه شده تا سرخ شده یا بخارپز و کباب شود، حتی ژاپنی‌ها نیز از بامیه به عنوان یکی از اجزای سوشی و تمپورا استفاده می‌کنند؛ تمام قسمت‌های بامیه قابل خوردن است و از برگ‌های آن می‌توان در سالاد استفاده کرد.

ارزش غذایی نصف لیوان بامیه پخته

۲۵ کالری دارد؛ کم کالری است.

۲ گرم فیبر دارد؛ منبع خوبی از فیبر است.

۴۶۰ واحد ویتامین A دارد؛ منبع خوبی از ویتامین A است.

۱۳۰ میلی گرم ویتامین C دارد.

۵۰ میلی گرم کلسیم دارد؛ منبع خوب کلسیم که ضدپوکی استخوان است.

۲۵۶ میلی گرم پتاسیم دارد؛ که ضد فشار خون است.

بامیه متعلق به خانواده mallow (از نظر علمی Abelmoschus esculentus) است که ختمی، چای ترش، کاکائو و پنبه نیز در همین خانواده قرار می‌گیرند، بامیه در آب و هوای معتدل می‌روید، این گیاه دارای گل‌های بزرگی است که در نهایت به گیاه سبزغلاف مانند پر از دانه‌ای تبدیل می‌شود، بامیه از ۲ هزار سال قبل از میلاد مسیح در مصر استفاده شده است.

بامیه که از آن به عنوان «بمب خاصیت» هم یاد می‌شود، خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها و سرطان‌ها را بیش از آنچه فکرش را بکنید، کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند؛ بامیه بهترین داروی قند است زیرا لوزالمعده را فعال می‌کند.

بامیه همچنین می‌تواند ناراحتی‌های روده و معده از جمله زخم معده را درمان کند و این خوراکی با مزه سبز رنگ با قدرتی که دارد، مفاصل را نرم می‌کند و از رماتیسم و آرتروز جلوگیری می‌کند.

خواص درمانی بامیه از دیدگاه طب سنتی

از دیدگاه طب‌سنتی ایران بامیه سرد و تر است.

مصرف آن برای افراد گرم مزاج مفید است.

در برطرف کردن بلغم، صفرا و سودا تأثیرگذار است.

جوشانده گل بامیه ضدسود است، برای تهیه این جوشانده باید ۳۰ گرم بامیه را در ۵۰۰ سی سی آب بجوشانید و سه بار در روز هربار یک استکان میل کنید.

جوشانده بامیه تقویت کننده و نرم کننده پوست است.

بامیه ادرارآور است.

درمان کننده سوزش و درد در مجاری ادرار است.

لعاب حاصل از جوشاندن میوه یا تخم بامیه نرم‌کننده است و برای درمان سوزاک به کار می‌رود.

تخم بامیه محرک قلب و ضداسپاسم است.

قدیم ترها از بامیه ضماد تهیه کرده و روی زخم می‌گذاشتند تا آن را التیام دهد.

بامیه برای لاغری

بامیه دارای پلی‌ساکاریدهایی است که خاصیت چربی‌سوزی دارند و باعث کاهش وزن می‌شوند، همچنین بامیه در گروه مواد غذایی کم کالری قرار دارد و دارای فیبر فراوان است و چون از مواد معدنی غنی است، مصرف آن به‌صورت پخته یا خام باعث احساس سیری طولانی‌مدت می‌شود که این خود مثل یک ضداشتها عمل می‌کند و به همین جهت بامیه برای لاغری تأثیر مثبتی دارد، همچنین بامیه خاصیت ادرارآوری دارد و با دفع آب اضافی سموم بدن را دفع می‌کند و از این طریق نیز موجب کاهش وزن و لاغری می‌شود.

با این حال هرچقدر بامیه برای لاغری تأثیر داشته باشد، همچون مواد غذایی دیگر به‌تنهایی نمی‌تواند معجزه کند و تنها با تأثیر مثبتی که روی گوارش دارد، به سلامتی بدن و همچنین کارکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می‌کند، به همین دلیل برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام باید از یک رژیم لاغری اصولی استفاده کنید.

خواص بامیه برای دیابتی‌ها

بامیه یکی از مواد غذایی برای کنترل دیابت محسوب می‌شود، فیبر موجود در بامیه، نمایه گلایسمی پایینی به آن می‌دهد، یعنی به سرعت قند خون را بالا نمی‌برد، بدین ترتیب که سرعت جذب قند را کاهش می‌دهد و به حفظ قند خون کمک می‌کند، بنابراین برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

بامیه برای جلوگیری از یبوست

بامیه حجم زیادی خواص ملین دارد که روده بزرگ را نرم و لزج می‌کند، محتوای فیبری بامیه می‌تواند آب را جذب و روده بزرگ را منعطف‌تر کند، این کار به رفع یبوست کمک می‌کند؛ بر خلاف دیگر فیبرها مانند فیبر موجود در گندم که می‌تواند دستگاه گوارشی را تحریک یا زخم کند، موسیلژ بامیه آن را التیام می‌دهد، همچنین بامیه عمل دفع را با لغزنده ساختن روده بزرگ، تسهیل می‌کند.

عوارض مصرف بیش از حد بامیه

زیاده‌روی در مصرف بامیه می‌تواند تأثیرات منفی داشته باشد و ممکن است بعضی افراد با موارد زیر مواجه شوند:

مشکلات گوارشی: بامیه حاوی نوعی کربوهیدرات به نام فروکتان است، در افراد مبتلا به بیماری‌های روده، مصرف فروکتان می‌تواند باعث اسهال، نفخ و دل‌پیچه بشود.

سنگ کلیه: بامیه سرشار از اگزالات است و شایع‌ترین نوع سنگ کلیه از کلسیم اگزالات تشکیل می‌شود، در افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند، مصرف مواد غذایی سرشار از اگزالات مانند بامیه و اسفناج می‌تواند خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش دهد.

التهاب: بامیه حاوی نوعی ترکیب سمی به نام سولانین است که می‌تواند در برخی افراد باعث بروز درد و التهاب در ناحیه مفاصل بشود و حتی التهاب مزمن را به دنبال داشته باشد، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، کنگر فرنگی، بادمجان و بلوبری از مواد غذایی حاوی سولانین هستند.

لخته شدن خون: ویتامین K به لخته شدن خون کمک می‌کند و از آنجا که بامیه حاوی مقدار زیادی از این ویتامین است، زیاده‌روی در مصرف بامیه می‌تواند برای افرادی که داروهای ضدانعقاد خون مانند وارفارین مصرف می‌کنند مشکلاتی ایجاد کند، داروهای ضدانعقاد خون از لخته‌شدن نابه‌جای خون جلوگیری می‌کنند، لخته شدن خون در رگ‌ها می‌تواند منجر به سکته مغزی یا قلبی بشود.

افرادی که داروهای ضدانعقاد خون مصرف می‌کنند یا احتمال لخته شدن خون در آن‌ها وجود دارد، باید در مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین K بیشتر احتیاط کنند.

نظر شما