شناسهٔ خبر: 67566394 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رییس میراث فرهنگی طبس:

خانه باغ تاریخی غیاثی مرمت می شود

بیرجند-رییس میراث فرهنگی طبس گفت:خانه باغ تاریخی غیاثی طبس در روستای منصوریه مرمت می شود.

صاحب‌خبر -

محمد عرب رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس در گفت و گو با مهر از مرمت خانه باغ غیاثی در روستای منصوریه بخش دستگردان شهرستان طبس خبر داد و گفت: این بنای تاریخی ارزشمند با پلان چهار ضلعی و معماری خاص که جهت مقابله با گرمای طاقت فرسای منطقه در وسط یک باغ با ایوان‌های بلند و سقف مرتفع با کلاه فرهنگی ساخته شده است.

رئیس میراث فرهنگی طبس اظهار کرد: ایوان‌های شمالی و جنوبی هر کدام دو ورودی به اتاق‌های نشیمن دارند. بنا در سه جهت شرقی، غربی و شمالی دارای ورودی بوده که مورد استفاده ساکنین قرار می گرفته است.

عرب ضمن تشکر از مالک این بنای تاریخی گفت: مرمت این بنا با مشارکت مالک شروع شده و تاکنون: خاکبرداری و آواربرداری، استحکام بخشی پی و دیوارها، مرمت دیوارها و جرزهای آسیب دیده، پوشش مجدد سقف دو اتاق که کاملاً تخریب شده بود و … از جمله اقدامات مرمتی صورت گرفته بوده است که با نظارت میراث فرهنگی و با هزینه مالک محترم، انجام شده است.

وی اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم با جذب اعتبارات ملی مشارکتی بناهای تاریخی، بزودی شاهد تکمیل و بهره برداری از این بنای تاریخی باشیم.

به گفته وی: این بنای تاریخی در روستای منصوریه و در مجاورت یکی از زیباترین کویرهای شهرستان طبس و استان خراسان جنوبی قرار گرفته و با هدف تبدیل به اقامتگاه بوم گردی در حال مرمت می‌باشد و با شماره ۱۴۸۵۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

به گفته عرب: در نزدیکی روستای منصوریه، کویری زیبا قرار گرفته که یکی از جاذبه‌های دیدنی شهرستان و زمینه مناسبی برای سرمایه گذاری می‌باشد و در همین راستا علاوه بر خانه باغ غیاثی، یک اقامتگاه بوم گردی دیگر در این روستا در مراحل پایانی اجرایی می‌باشد و بزودی به بهره برداری خواهد رسید.

نظر شما