شناسهٔ خبر: 67562382 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

نظر شما آخرین اخبار وبگردی

قیمت طلا امروز دوباره ارزان شد / سقوط ۲۳۴ هزارتومانی قیمت طلا گرمی

آخرین قیمت ها از بازار طلا (مثقال ۱۸ عیار، طلا گرم ۱۸ عیار) را در این گزارش بخوانید. قیمت طلا گرمی ۲۳۴ هزارتومان ارزان شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین، قیمت هرگرم طلای ۱۸ عیار به ۳ میلیون و ۴۲۷ هزارتومان شده است که ۷ هزارتومان ارزان شده است. همچنین قیمت طلای ۲۴ عیار نیز ۴ میلیون ۵۶۵ هزارتومان است که ۱۰ هزارتومان کاهش پیدا کرده است.

قیمت مثقال طلا نیز ۱۴ میلیون و۸۳۵هزارتومان است که ۳۰ هزارتومان نسبت به روز گذشته و ۲۳۴ تومان طی ۵ روز گذشته کاهش پیدا کرده است.

قیمت سکه طرح جدید نیز۴۱ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان شده است که ۲۰۰ هزارتومان ارزان شد.

قیمت سکه طرح قدیم نیز ۳۷ و ۷۰۰ میلیون هزار تومان است که ۲۰۰ هزارتومان پایین آمد.

گفتنی است این تغییرات قیمت مربوط بازه زمانی ۱۲ تا ۱۶ تیر است.

قیمت طلا امروز دوباره ارزان شد / سقوط ۲۳۴ هزارتومانی قیمت طلا گرمی

عیارهای مختلف طلا

اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در جواهراتی هستید که در مقایسه با سایر انواع جواهرات قیمت بالاتری دارند، به شما طلای ۱۸ عیار را پیشنهاد می‌دهیم. طلای ۱۸ عیار طلایی پرزرق‌وبرق برای نشان دادن استایل منحصر به فرد شما است و طرح‌های بسیار متنوعی دارد. این نوع جواهرات در مقایسه با جواهراتی که طلای ۱۴ و ۱۰ عیار دارند، گران‌تر هستند.

طلای ۱۸ عیار از ۷۵ درصد طلای خالص تشکیل می‌شود. ۲۵ درصد باقی‌مانده‌ی آن را هم فلزات دیگر که معمولا ترکیبی از مس، نقره و پالادیوم هستند، تشکیل می‌دهد.

رنگ طلای ۱۸ عیار اغلب زرد یا زرد متمایل به نارنجی پررنگ است. گاهی اوقات، طلای ۱۸ عیار در مقایسه با طلاهایی که عیار پایین‌تری مانند ۱۴ و ۱۰ دارند، رنگ پررنگ‌تری دارد. طلای ۱۸ عیار در رنگ‌های سفید، زرد و رزگلد یا دو رنگی و سه رنگی به فروش می‌رسد. این نوع طلا با وجود افزایش درصد طلا نسبت به آلیاژ، بادوام و در برابر خراشیدگی و کدر شدن مقاوم است.

برای ساخت زیورآلات طلایی از درصد طلای مختلفی استفاده می‌شود. بر همین اساس، عیار طلای آن‌ها متفاوت است. در ادامه، با رایج‌ترین انواع عیار طلا و ویژگی‌های هر یک آشنا می‌شوید.

طلای ۲۴ عیار خالص‌ترین نوع طلای موجود در بازارهای جهانی است. این نوع طلا از ۹۹٫۹ درصد طلای خالص تشکیل می‌شود. طلای ۲۴ عیار رنگ زرد تیره یا زرد متمایل به نارنجی دارد. همین رنگ هم باعث شده تا طلای ۲۴ عیار در مقایسه با سایر انواع طلا جذاب‌تر به نظر برسد. طلای ۲۴ عیار با فلزات دیگر ترکیب نمی‌شود و طبیعی‌ترین رنگ طلا یعنی طلایی مایل به قرمز را دارد.

طلای ۹ عیار دارای کمترین درصد طلا است. این طلای ارزان‌تر را می‌توان داخل بندها و زنجیرهای طلایی به کار برد. در طلای ۹ عیار از ۳۷٫۵ درصد طلا و ۶۲٫۵ درصد آلیاژهایی مانند مس و نقره استفاده می‌شود.

رنگ طلای ۹ عیار به دلیل نسبت بیشتر آلیاژهای به کار رفته در آن اغلب ظاهری کمی کم‌رنگ‌تر دارد. بااین‌حال، ممکن است برخی از افراد طلا با این عیار را ترجیح بدهند چون به نظرشان ظاهری جذاب‌تر دارد. طلای ۹ عیار چگالی کمتری دارد و به دلیل نسبت قابل توجه آلیاژ به طلا، در مقایسه با طلا با عیار بیشتر زودتر دچار ساییدگی و خوردگی می‌شود.

طلای ۹ عیار به دلیل ترکیب آلیاژ بالایی که دارد، نسبت به طلا با عیار بالاتر انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری کمتری دارد. به عبارت دیگر، ممکن است طلای ۹ عیار در مقایسه با طلا با عیارهای بالاتر سفت‌تر باشد، با انگشت یا بدن سازگار نشود. بااین‌حال، طلای ۹ عیار در مقایسه با طلای خالص ۲۴ عیار سخت‌تر و در برابر خراشیدگی و فرورفتگی مقاوم‌تر است چون درصد قابل توجهی از آن را فلزات دیگر تشکیل می‌دهند.

طلای ۱۰ عیار از ۴۱٫۷ درصد طلای خالص تشکیل می‌شود. سایر آلیاژهای به کار رفته در آن که در مجموع ۵۸٫۳ درصد از آن را تشکیل می‌دهند هم شامل مس، نقره در برخی از موارد روی یا نیکل می‌شوند. این آلیاژها باعث افزایش دوام طلا می‌شوند اما در عین حال، میزان خالص بودن آن کاهش می‌یابد.

رنگ طلای ۱۰ عیار ممکن است در مقایسه با سایر عیارهای طلا کمی رنگ‌پریده‌تر باشد. علت هم این است که در این طلا آلیاژهای فلزی به کار رفته درصد بیشتری دارند. طلای ۱۰ عیار به دلیل ترکیب بالاتری از فلزات که دارد، در مقایسه با سایر انواع عیار طلا بادوام‌تر و در برابر خراشیدگی مقاوم‌تر است. به همین علت، آن را در جواهرات روزمره به کار می‌برند. بااین‌حال، مانند سایر انواع عیار طلا، طلای ۱۰ عیار هم با اینکه برای طراحی جواهرات سخت و مناسب است، با گذشت زمان دچار ساییدگی و پارگی می‌شود. در نتیجه، باید در مراقبت از آن دقت کرد.

۵۸٫۳ درصد از طلای ۱۴ عیار را طلای خالص تشکیل می‌دهد. ۴۱٫۷ درصد باقی‌مانده‌ی آن هم شامل آلیاژهایی می‌شود که معمولا ترکیبی از مس، نقره و گاهی اوقات، مقادیر اندکی روی یا نیکل هستند. رنگ طلای ۱۴ عیار طلایی زیبا، گرم و سنتی است. همین ویژگی هم باعث شده که این نوع طلا به گزینه‌ای محبوب و پرطرفدار تبدیل شود. طلای ۱۴ عیار به دلیل رنگ درخشان و جذابی که دارد یکی از پرطرفدارترین عیارهای طلا است و کمی بهتر از طلای ۱۰ عیار به نظر می‌رسد.

نظر شما