شناسهٔ خبر: 67560129 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

حماس: منتظر پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس هستیم

دو مقام حماس یکشنبه ۱۷ تیر اعلام کردند که این گروه منتظر پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس است. حماس پنج روز قبل، بخش عمده‌ای از طرح آمریکایی برای پایان دادن به جنگ غزه را که امروز وارد دهمین ماه خود شد، پذیرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش صراط به نقل از انتخاب ،  دو مقام حماس یکشنبه ۱۷ تیر اعلام کردند که این گروه منتظر پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس است.

حماس پنج روز قبل، بخش عمده‌ای از طرح آمریکایی برای پایان دادن به جنگ غزه را که امروز وارد دهمین ماه خود شد، پذیرفت.

یکی از مسئولان حماس به «رویترز» گفت: «ما پاسخ خود را در اختیار میانجی‌ها گذاشته و منتظر شنیدن پاسخ اسرائیل هستیم».

طبق گفته دیگر مسئول فلسطینی آگاه از مذاکرات جاری در مورد آتش‌بس، مذاکراتی با اسرائیل از طریق میانجیگران قطری در حال اجرا است.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، یکشنبه به «رویترز» گفت: «آن‌ها درباره واکنش حماس صحبت کردند و به آن‌ها قول دادند که ظرف چند روز پاسخ دهند».

دولت اسراییل هنوز درباره زمان برگزاری این مذاکرات، اظهار نظری نکرده است.

صرف نظر حماس از خواسته اصلی خود

حماس که نوار غزه را اداره می‌کند، از خواسته اصلی خود مبنی بر پایبندی اسرائیل به آتش‌بس دائمی قبل از امضای توافق، صرف نظر کرد.

یک منبع حماس که به دلیل محرمانه بودن مذاکرات، نخواست نامش فاش شود، شنبه به «رویترز» گفت که این جنبش در عوض اجازه خواهد داد تا این امر از طریق مذاکرات در مرحله اول که ۶ هفته ادامه می‌یابد، محقق شود.

یک مقام فلسطینی مطلع از تلاش‌ها برای دستیابی به صلح فاش کرد که این پیشنهاد می‌تواند در صورت موافقت اسرائیل به توافق چارچوب و پایان دادن به جنگ، منجر شود.

یک منبع آگاه گفت که ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» برای مذاکره راهی قطر خواهد شد.

تظاهرات در سراسر اسرائیل

از سویی معترضان در سراسر اسرائیل یکشنبه به خیابان‌ها ریختند تا دولت نتانیاهو را برای دستیابی به توافقی برای بازگرداندن گروگان‌های اسرائیلی اسیر در غزه، زیر فشار بگذارند.

معترضان با حضور در سطح خیابان‌ها در اوج ساعت ترافیک شهری، خیابان‌ها را بند آورده و با تظاهرات برابر خانه‌های سیاستمداران، اقدام به آتش‌زدن لاستیک در بزرگراه میان تل‌آویو و قدس کردند تا این که پلیس موفق به بازگشایی این بزرگراه شد.

در این گیرو دار، درگیری در سراسر نوار غزه ادامه داشت و به گفته مسئولان وزارت بهداشت غزه، دست کم ۱۵ فلسطینی امروز در چندین حمله اسرائیل کشته شدند.

این منابع افزودند در حمله هوایی اسرائیل به خانه‌ای در روستای الزوایده، دست کم ۶ نفر کشته و چندین تفر زخمی شدند. همچنین ۶ نفر دیگر نیز در حمله هوایی به خانه‌ای در غرب غزه، کشته شدند.

ادامه حملات تانک‌های اسرائیل

از سویی تانک‌های اسرائیلی به یورش خود به مناطقی در مرکز و شمال شهر رفح در مرز با مصر ادامه دادند. مسئولان بهداشت رفح از بیرون کشیدن جسد ۳ فلسطینی در شرق رفح خبر دادند.

ارتش اسرائیل یکشنبه اعلام کرد که نیروهایش طی درگیری‌های نزدیک و حملات هوایی، ۳۰ فرد مسلح فلسطینی را در رفح کشتند.

ارتش اسرائیل تاکید کرد که چند فرد مسلح فلسطینی به ضرب گلوله سربازان اسرائیلی در محله شجاعیه در شرق غزه کشته شده و اسلحه و مواد منفجره آن‌ها مصادره شد.

دو شاخه مسلح حماس و جهاد اسلامی اعلام کردند که عوامل آن‌ها در چندین نقطه در سراسر نوار غزه با موشک‌های ضدتانک و گلوله‌های خمپاره به نیرو‌های اسرائیلی حمله کردند.

 

نظر شما