شناسهٔ خبر: 67559733 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

اردوغان: هر لحظه ممکن است از بشار اسد دعوت کنیم

رئیس‌جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان امروز یکشنبه سیگنال جدیدی برای از سرگیری روابط با دمشق ارسال کرد و از دعوت قریب‌الوقوع از بشار اسد برای سفر به ترکیه خبر داد.

صاحب‌خبر -

رجب طیب اردوغان امروز تصریح کرد که «دعوتمان (از اسد) را انجام خواهیم داد. این دعوت ممکن است در هر لحظه‌ای صورت گیرد. امیدواریم روابط ترکیه و سوریه را به آنچه در گذشته بود بازگردانیم».

به نوشته خبرگزاری آناتولی، رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه گفت که پوتین رویکرد نزدیکی درباره دیدار وی با اسد در ترکیه دارد همان‌طور که نخست‌وزیر عراق نیز چنین رویکردی دارد. «ما در اینجا از میانجیگری صحبت می‌کنیم، پس چرا این کار را با همسایه خود انجام ندهیم؟».

وی توضیح داد: «اکنون به جایی رسیده‌ایم که به محض اینکه بشار اسد گامی برای بهبود روابط با ترکیه بردارد، پاسخ مثبتی خواهیم داد».

اردوغان جمعه پیش نیز گفته بود که ممکن است با پوتین از بشار اسد دعوت کند. «اگر آقای پوتین بتواند به ترکیه سفر کند، این می تواند آغاز یک روند جدید باشد».

حدود دو سال است که گزارش‌ها و اخبار متعددی از پیشرفت در روند گفت‌وگوی سوریه و ترکیه و عادی‌سازی روابط میان دو طرف منتشر می‌شود و در این مدت، آنکارا سیگنال‌های مثبت متعددی ارسال کرده است. 

طی سالهای اخیر با وجود کاهش تنش‌ها میان اکثر دولت‌های منطقه با دمشق،همچنان عادی سازی روابط آنکارا- دمشق میسر نشده است. دلیل آن از منظر دمشق، به حمایت ترکیه از معارضان مسلح، نقض تمامیت ارضی سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم، بحران پناهجویان سوری و...باز می‌گردد.

دولت سوریه بار‌ها اعلام کرده است که ترکیه در گام اول باید به اشغالگری خاک سوریه پایان داده و حمایت از گروهک‌های تروریستی را پایان دهد. 

دمشق تأکید دارد که «توافق آدانا» (۱۹۹۸) بهترین توافق برای حل و فصل موضوعات میان سوریه و ترکیه است.

هر لحظه ممکن است آتش‌بس غزه اعلام شود

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه در خصوص آتش‌بس غزه به مذاکراتی غیرمستقیم رئیس موساد و مقامات حماس در دوحه اشاره کرد و گفت که گام‌های مثبتی اتخاذ شده که می‌تواند به آتش‌بسی دائمی منجر شود. 

وی افزود: می‌گویند آتش بس هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد، یعنی هر لحظه ممکن است خبرهای خوبی از آنجا به ما برسد، اما همه چیز به مواضع نتانیاهو بستگی دارد».

اردوغان تاکید کرد که  اسرائیل باید از قصد خود برای گسترش درگیری در منطقه دست بردارد و کشورهای غربی به ویژه آمریکا باید حمایت از اسرائیل را در این خصوص را کنار بگذارند./فارس

برچسب‌ها:

نظر شما