شناسهٔ خبر: 67558985 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو هشدار داد؛

نمک دریاچه مهارلوی شیراز سرطان‌زا و برای سلامتی به شدت مضر است

شیراز - مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ضمن تاکید بر ممنوعیت برداشت نمک از دریاچه مهارلو شیراز گفت: نمک این دریاچه به خاطر داشتن ناخالصی‌های فراوان سرطان‌زا و مضر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالعظیم بهفر با اعلام این خبر گفت: مضر بودن نمک دریاچه مهارلو (نمک) شیراز به واحدهای تولیدی اعلام شده و هماهنگی‌های لازم توسط معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز با دادستانی استان فارس نیز به منظور کنترل برداشت غیرمجاز از دریاچه و تشکیل پرونده تخلفات واحدهای تولیدی انجام شده است.

مدیر کل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: نمک خوراکی چه به صورت استخراج شده از معادن سنگ نمک و چه به صورت استخراج شده از آب دریا دارای ناخالصی‌های مضر فراوانی است.

وی افزود: ناخالصی‌ها یکی از عوامل مؤثر در مرگ و میر ناشی از مصرف مواد غذایی ناسالم، باقیمانده سموم و فلزات سنگین است.

بهفر گفت: بر اساس نمونه برداری گسترده از نمک‌های رنگی و سنتی، مشخص شد این نمک‌ها آلوده به فلزات سنگین هستند که برای سلامتی به شدت مضر است.

به گفته بهفر، با وجود توصیه‌های علمی و بهداشتی مبنی بر مصرف نمک یددار تصفیه شده، هنوز عده‌ای به اشتباه بر این باورند که نمک دریا و نمک‌های رنگی برای بدن مفید است در حالی که نمک دریا در اصل به نمک حاصل از تبخیر آب دریا گفته می‌شود در صورتی که این موارد نمک‌هایی هستند که تصفیه نشده و دارای انواع ناخالصی‌ها از جمله فلزات سنگین است و خطر سرطان‌زایی آنها به اثبات رسیده است.

دریاچه مهارلو مشهور به دریاچه نمک که بین گردشگران به دریاچه صورتی مشهور است حدفاصل شیراز و سروستان قرار گرفته است.

نظر شما