شناسهٔ خبر: 67558875 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

چطور هم‌زمان با کاهش وزن استخوان‌ها را قوی نگه داریم؟

روش ترکیبی ورزش و مصرف داروهای کاهش وزن به درمان چاقی و در عین حال حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، محققان می‌گویند که استفاده از روش‌های دارویی درمان چاقی و ورزش منظم هم وزن را کاهش می‌دهد و هم در عین حال سلامت استخوان‌ها را حفظ می‌کند. معمولا به‌دلیل میزان و سرعت کاهش وزن از تراکم استخوان‌ها کاسته می‌شود و خطر شکستگی‌ آن‌ها افزایش می‌یابد و این مسئله به‌خصوص برای افراد مسن نگران‌کننده است. اما نویسندگان پژوهشی جدید در دانمارک دریافته‌اند که با ترکیب تمرینات بدنی و «لیراگلوتاید» (liraglutide) تراکم استخوان لگن، ستون فقرات و ساعد حفظ می‌شود.

میزان کلسیم و دیگر مواد معدنی موجود در استخوان با آزمایش تراکم استخوان یا «پی‌ام‌دی»(BMD) مشخص می‌شود. محققان نتایج تحقیقشان را به‌تازگی در مجله «جاما نت‌ورک اوپن» (JAMA Network Open) منتشر و اعلام کردند که این اولین مطالعه‌ای است که تاثیر «لیراگلوتاید» و ورزش را بر سلامت استخوان‌ها هم جداگانه و هم توامان ارزیابی می‌کند.

لیراگلوتاید، که با نام‌های تجاری «ویکتوزا» (Victoza) و «ساکسندا» (Saxenda) در بازار موجود است، در گروه داروهای کنترل دیابت و کاهش وزن جی‌ال‌پی-۱ قرار دارد که با کنترل اشتها وزن را کم می‌کند. اوزمپیک نیز یکی دیگر از داروهای کاهش وزن است که در این دسته قرار می‌گیرد. پیش از این هم تاثیر لیراگلوتاید بر تقویت استحکام استخوان و جلوگیری از تحلیل استخوان‌ها در زنان چاقی که وزن کم کرده‌ بودند مشخص شده بود.

به گزارش نیویورک‌پست، در این مطالعه جدید ۱۹۵ شرکت‌کننده مبتلا به چاقی با رژیم غذایی بسیار سفت‌وسخت هشت هفته‌ای حداقل ۵درصد وزنشان را کاهش دادند. سپس هر یک از این شرکت‌کنندگان طی چهار سال در یکی از سه برنامه مطالعاتی مصرف دوز روزانه لیراگلوتاید، ترکیب ورزش متوسط یا شدید با دارو، و تزریق دارونما قرار گرفتند.

بنابر یافته‌های محققان، کاهش وزن گروه‌های ورزش و لیراگلوتاید ادامه پیدا کرد، گروه ترکیبی کاهش وزن اضافی داشتند و وزن گروه دارونما دوباره برگشت. افراد گروه ترکیبی به رغم کاهش وزن بیشتری که داشتند، همچنان از سلامت استخوان برخوردار بودند.

البته این آزمایش محدودیت‌هایی هم داشت، ازجمله اینکه شرکت‌کنندگان بیماری مزمن نداشتند و به همین دلیل این نتایج بیماران مبتلا به دیابت و افراد مسن را دربر نمی‌گیرد. با این همه، محققان می‌گویند که نتایج این مطالعه تاثیر روش ترکیبی ورزش و مصرف لیراگلوتاید را بر کاهش وزن و سلامت استخوان نشان می‌دهد.

نظر شما