شناسهٔ خبر: 67558220 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

مقامات ناتو نگران برگشت «ترامپ» به کاخ سفید

مقامات آگاه نزدیک به ناتو اعلام کردند که این ائتلاف نظامی ترجیح می‌دهد که رئیس‌جمهور کنونی آمریکا بار دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده این کشور پیروز شود.

صاحب‌خبر -

 وب‌سایت نشریه «پولیتیکو» به نقل از منابع آگاه نزدیک به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) اعلام کرد که مقامات ناتو نگران هستند که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری آمریکا شکست بخورد و دونالد ترامپ ، رئیس‌جمهور سابق و نامزد اصلی جمهوری‌خواهان به کاخ سفید راه یابد که مخالف ادامه جنگ اوکراین و ناتو است.

یکی از این مقامات آگاه در گفت‌وگو با پولیتیکو گفت: همه ما می‌خواهیم که بایدن یک دوره دیگر رئیس‌جمهور آمریکا باشد تا دوباره با ترامپ مواجهه نشویم، اما این اتفاق واقعاً تضمین‌شده نیست.

دونالد ترامپ پیش از این بارها تهدید کرده بود که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، احتمالا از آمریکا را از ناتو خارج کند.

روزنامه تلگراف اخیراً در گزارشی نوشت که دیپلمات‌های اروپایی در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا درباره ناتو و همچنین تهدیدهای او در دوره نخست ریاست جمهوری‌اش مبنی بر خروج از این ائتلاف نظامی، کشورهای عضو ناتو را نسبت به آمادگی برای خروج آمریکا از این ائتلاف ترغیب کرده‌اند.

گفته می‌شود که ترامپ در دوران ریاست جمهوری در محافل خصوصی چندین بار تهدید به خروج از ناتو و این ائتلاف را «منسوخ» توصیف کرده بود.

مقامات ناتو نگران برگشت «ترامپ» به کاخ سفید

تلگراف به نقل از چند دیپلمات اروپایی عضو ناتو که نخواستند نامشان فاش شود، نوشت: کشورهای اروپایی باید خود را برای این سناریو یعنی خروج آمریکا از ناتو تحت ریاست جمهوری احتمالی ترامپ، آماده کنند.

یکی از این دیپلمات‌ها با اشاره به اظهارات اخیر ترامپ که گفته بود «اگر هر کدام از اعضای ناتو به تعهدات مالی خود عمل نکنند، روسیه می‌تواند هر بلایی که می‌خواهد بر سر آنها بیاورد»، تاکید کرد: هیچ‌کس نمی‌داند که حرکت بعدی ترامپ چیست.

وی همچنین با اشاره به افزایش شمار کشورهایی که هدف گذاری ناتو (هزینه ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی در حوزه دفاعی) را برآورده کرده‌اند، اضافه کرد: آنها می‌توانند به ترامپ بگویند که به چیزی که می‌خواسته رسیده است اما باز هم قابل پیش‌بینی نیست.

دیپلمات دیگر تاکید کرد: اظهارات ترامپ این موضوع را برجسته کرد که ما (اعضای ناتو) بیش از اندازه به آمریکا وابسته‌ایم. بنابراین، بحث و تبادل نظر درباره نحوه محافظت از خودمان برابر خطر خروج احتمالی آمریکا ضرورت دارد. اعضای ناتو باید در تامین امنیت اروپا پیش‌قدم شوند زیرا اگر آمریکا خارج شود، شکاف بزرگی ایجاد خواهد شد. باید برنامه‌ریزی را از همین حال شروع کنیم.

 

برچسب‌ها:

نظر شما