شناسهٔ خبر: 67557651 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

دولت جدید بریتانیا : زن مسلمان، وزیر دادگستری /  یک رنگین پوست، وزیر خارجه / 10 وزیر زن / 40 درصد نمایندگان پارلمان بریتانیا،‌ زن هستند

"شبانه محمود" وزیر دادگستری بریتانیا،‌ مسلمان،‌ متولد لندن و اصالتا اهل کشمیر پاکستان است.

صاحب‌خبر -

10 وزیر دولت جدید بریتانیا (انگلستان) زن هستند. یعنی تقریبا نزدیک به نیمی از کابینه با حضور 24 عضو. دولت جدید به رهبری حزب کارگر /کار تشکیل شده است.

به گزارش عصرایران، در انتخابات پارلمانی اخیر بریتانیا که پنجشنبه گذشته برگزار شد؛ حزب کارگر / کار (چپ - مخالف) توانست با شکست حزب حاکم (حزب محافظه کار - راست)، و کسب اکثریت مطلق کرسی های پارلمان (410 از 650 کرسی) دولت را تشکیل دهد.

در بریتانیا، حزب پیروز (اکثریت مطلق) در پارلمان می توان کابینه جدید را تشکیل دهد. معمولا رهبر حزب پیروز، نخست وزیر جدید می شود.

"کی یر استامر" رهبر حزب کارگر  - نخست وزیر جدید بریتانیا

"کی یر استامر" رهبر حزب کارگر به صورت خودکار به عنوان نخست وزیر جدید معرفی شد. بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی و در روز اعلام نتایج ، "ریشی سوناک" نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار،‌ دفتر نخست وزیری را ترک کرد. همان روز،‌ استامر رهبر حزب کارگر با حضور در کاخ سلطنتی، از سوی پادشاه (چارلز سوم) مامور تشکیل کابینه شد. او به همراه همسرش (ویکتوریا) از کاخ به سمت دفتر نخست وزیری رفت و در میان تشویق هواداران ، اولین سخنرانی را در مقام نخست وزیری را ارائه کرد.

ریشی سوناک نخست وزیر سابق، خود تبار هندی - آفریقایی دارد. او اولین نخست وزیر آسیایی - هندی تبار بریتانیاست.

 

دولت جدید بریتانیا  به ریاست استامر 

دولت جدید بریتانیا به ریاست استامر


دولت و پارلمان جدید بریتانیا

دولت جدید بریتانیا با حضور بیشترین تعداد از وزیران تحصیلکرده در مدارس دولتی و تعداد زنان تشکیل شد. 10 وزیر از 24 عضو دولت بریتانیا، زن هستند.
برای اولین بار یک زن (راشیل رفز) وزیر خزانه داری شد. در مقابل، تنوع و گوناگونی نژادی در دولت جدید بریتانیا نسبت به دولت های قبلی این کشور کاهش یافت.

با وجود اینکه در پارلمان بریتانیا 89 نماینده از اقلیت های نژادی حضور دارند اما این تنوع به میزان کمتری در کابینه ظهور داشته است.
در دولت جدید بریتانیا،  تنها یک وزیر رنگین پوست حضور دارد و او وزیر خارجه یعنی "دیوید لمی" است.


پارلمان بریتانیا
40 درصد نمایندگان در دوره جدید پارلمان بریتانیا، زنان هستند که در تاریخ پارلمان های این کشور، یک رکورد محسوب می شود.
46 درصد از زنان عضو حزب کار (چپ / حزب پیروز و حزب حاکم)‌ و 24 درصد از حزب محافظه کار (حزب راست و مخالف) هستند.

دولت فعلی بریتانیا توسط حزب کار / کارگر تشکیل شده است. این نخستین دولت حزب کار / کارگر در 14 سال اخیر است. در این کابینه تنها 2 وزیر با اصالت آسیایی هستند. این 2 وزیر "شبانه محمود" وزیر دادگستری و لیزا ناندی وزیر فرهنگ و رسانه و ورزش هستند.

"شبانه محمود" از اولین وزیران زن مسلمان در پارلمان بریتانیا به شمار می آید.
در میان اعضای کابینه جدید بریتانیا تنها 2 وزیر به مدارس خصوصی رفته اند یعنی  خانم لویز های وزیر حمل و نقل و خانم انالیس دودز وزیر کابینه.

 

وزیر خارجه، تنها رنگین پوست کابینه

"دیوید لمی" 52 ساله همزمان با انتخاب از حوزه انتخابیه توتنهام در انتخابات پارلمانی بریتانیا، به عنوان وزیر خارجه هم منصوب شد تا تنها وزیر رنگین پوست در کابینه جدید باشد.

او در نخستین موضع گیری بعد از انتصاب به عنوان وزیر خارجه گفت همه تلاش دیپلماتیک خود را به کار می گیرد تا در غزه ، آتش بس برقرار شود.
این موضع گیری با استقبال بسیاری از ناظران روبه رو شد.

دیوید لمی وزیر خارجه جدید بریتانیا

دیوید لمی وزیر خارجه جدید انگلیس

لمی فعال سیاسی در حزب کارگر، نماینده پارلمان (از سال 2000 تاکنون)  و وکیل دادگستری است.
در دولت های قبلی یک بار به عنوان وزیر مشاور (مشاور در رتبه وزیر)‌ حضور داشته است.

وی متولد لندن از پدر و مادری اهل کشور گویان (آمریکای جنوبی) است. به همین دلیل علاوه بر شهروندی بریتانیا، شهروندی کشور گویان را هم دارد.
او تحصیلکرده دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی (کارشناسی حقوق) و دانشگاه هاروارد (کارشناسی ارشد حقوق) است. به نوشته بی بی سی ،‌ وی اولین بریتانیایی سیاهپوستی بود که در رشته حقوق دانشگاه هاروارد در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرد.  لمی در سال ۲۰۰۰ میلادی در ۲۷ سالگی از محله تاتنهام لندن به پارلمان را ه یافت و در دولت‌های تونی بلر و گوردون براون هم حضور داشت.

 

زن مسلمان،‌ وزیر دادگستری

خانم "شبانه یا شبانا محمود" 44 ساله وکیل دادگستری، همزمان با پیروزی در انتخابات پارلمانی از حوزه انتخابیه بیرمنگام ، به عنوان وزیر دادگستری منصوب شد. او از سال 2010 در پارلمان حضور دارد.

"شبانه محمود" وزیر دادگستری جدید بریتانیا

شبانه محمود وزیر دادگستری جدید بریتانیا

"شبانه محمود" تنها وزیر مسلمان در کابینه است. وی متولد و رشد یافته شهر بیرمنگام انگلیس است اما اصالت خانوادگی اش به منطقه کشمیر پاکستان باز می گردد. وی همچنین به دلیل کار پدرش، 5 سال را در شهر طائف عربستان سعودی زندگی کرده است.
او فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشکده لینکولن دانشگاه اکسفورد انگلیس است.

 

وزیر کشور

 

خانم "ایوت کوپر" 55 ساله نیز در دولت جدید بریتانیا به عنوان وزیر کشور انتخاب شد. کوپر در دولت سایه (کابینه نظارتی مخالفان)‌،‌ وزیر کشور بود.

ایوت کوپر وزیر کشور در دولت جدید بریتانیا

ایوت کوپر وزیر کشور در دولت جدید بریتانیا

وی از اعضای ارشد حزب کارگر است و در گذشته،‌ روزنامه‌نگار بود.  او تحصیلکرده کالج بالیول، آکسفورد، دانشگاه هاروارد و مدرسه اقتصاد لندن است.

وزیر بدون تحصیلات عالی


خانم آنجلا راینر معاون نخست وزیر و وزیر امور جوامع محلی در کابینه جدید در سن 16 سالگی تحصیل را رها و فعالیت در سندیکاها / انجمن های کارگری را آغاز کرد تا اینکه به پارلمان راه یافت.

خانم آنجلا راینر معاون نخست وزیر و وزیر امور جوامع محلی

خانم آنجلا راینر معاون نخست وزیر و وزیر امور جوامع محلی

کوچکترین وزیر - اولین وزیر زن در خزانه داری

خانم "لویز های" با 36 سال سن، وزیر حمل و نقل است. او کم سن ترین زن وزیر در دولت های بریتانیا به شمار می آید.  وی در حزب کارگر مسوولیت کمیته امور حمل و نقل را برعهده داشت.

خانم "لویز های" وزیر حمل و نقل جدید بریتانیا

خانم

وزیر خزانه داری، خانم "راشیل ریفز" نیز در زمان کودکی، قهرمان شطرنج بود.  او تحصیل کرده مدرسه عمومی است و بعد از آن فلسفه، سیاست و اقتصاد را در دانشگاه اکسفورد تحصیل کرد. همچنین در بانک انگلیس  (بانک مرکزی)‌ هم سابقه فعالیت دارد. این برای نخستین بار است که یک زن وزیر خزانه داری می شود.

 

وزیر خزانه داری، خانم "راشیل ریفز"

وزیر خزانه داری، خانم

نصف اعضای پارلمان ، جدید هستند

بیش از نیمی از نمایندگان پارلمان جدید بریتانیا برای اولین بار انتخاب می شوند. در میان نمایندگان جدید،  76 درصد سهم حزب دموکرات لیبرال (میانه رو) و 56 درصد سهم حزب کارگر است. 

وزیران زن

فهرست زنان در دولت جدید بریتانیا:

1- آنجلا راینر - معاون نخست وزیر و وزیر امور بهبود مسکن و جوامع محلی
2- بارونس اسمیت
3- لوسی پاول
4- لیزا نندی - وزیر فرهنگ، رسانه و ورزش
5- لیز کندال - وزیر امور کار و بازنشستگی
6- لوئیز هی - وزیر امور حمل و نقل
7- بریجت فیلیپسون - وزیر آموزش و پرورش
8- شبانه محمود - وزیر دادگستری
9- ایوت کوپر - وزیر کشور
10- ریچل ریوز - وزیر خزانه داری (دارایی)

لیز کندال - وزیر امور کار و بازنشستگی

لیز کندال - وزیر امور خارجه در امور کار و بازنشستگی

لیزا نندی - وزیر امور خارجه فرهنگ، رسانه و ورزش 

لیزا نندی - وزیر امور خارجه فرهنگ، رسانه و ورزش

نظر شما