شناسهٔ خبر: 67556490 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وزیر فرهنگ:

دولت مردمي قدرت تنظيم‌گري در حوزه اقتصاد کتاب را به نفع حمايت از اهل قلم افزايش داد

صاحب‌خبر -
دولت مردمي قدرت تنظيم‌گري در حوزه اقتصاد کتاب را به نفع حمايت از اهل قلم افزايش داد
خبرگزاری آریا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صفحه اجتماعی ایکس نوشت: ما اقتصاد کتاب را از رهگذر انقلاب در بودجه فرهنگی دگرگون کردیم و قدرت تنظیم‌گری در حوزه اقتصاد کتاب را به نفع حمایت از اهل قلم، ناشران و… افزایش چشمگیر دادیم.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متن توئیت محمدمهدی اسماعیلی به شرح زیر است:
"در آیین اهدای جوایز آثار شایسته تقدیر جایزه کتاب سال با شرح سه سال کوشش شبانه‌روزی همکارانم در وزارت فرهنگ گفتم که ریل‌گذاری فرهنگی در دولت مردمی مبتنی بر احیا ناب‌ترین شعارهای انقلاب بود.
کارنامه دولت نشان داد که همه این آرمان‌های زنده و پویا، قدرت کاربردی‌سازی را دارند.
ما تغییر ریل‌گذاری فرهنگی را در حوزه کتاب با پیگیری چند هدف کلیدی پیش بردیم:
1- در برابر افزایش قیمت کتاب در یک دهه گذشته، براساس سیاست عدالت فرهنگی دسترسی آسان مردم به کتاب را محقق کردیم. در کنار گسترش کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه‌های سیار را نیز به دورترین نقاط ایران رساندیم.
2- ما اقتصاد کتاب را از رهگذر انقلاب در بودجه فرهنگی دگرگون کردیم و قدرت تنظیم‌گری در حوزه اقتصاد کتاب را به نفع حمایت از اهل قلم، ناشران و… افزایش چشمگیر دادیم.
3- سال 1400 تولید کاغذ داخلی کمتر از چهارهزار تن بود، امروز بخش قابل توجهی از نیاز بازار با کاغذ ایرانی تامین می‌شود و به زودی با افتتاح کارخانه‌ای جدید در شیراز به خودکفایی وعده داده شده خواهیم رسید. امروز ما برای کاغذ موردنیاز کتب درسی خودکفاییم و این بدان معناست که در ملی شدن صنعت نشر گامی بزرگ برداشته شده است.
اگر این روند ادامه یابد در دو سال آینده تولید کاغذ در کشور به 300 هزار تن می‌رسد و به صادر کننده کاغذ منطقه تبدیل می‌شویم.
4- سال قبل 115هزار عنوان کتاب منتشر شد که بالاترین میزان انتشار در دوره‌های اخیر است. سعی‌ وافر کردیم که هرگونه سلیقه‌ را در امر ممیزی بزداییم؛ امروز آثاری که به لحاظ محتوایی مغایر با ضوابط نشرند کمتر از یک‌درصد است.
در این سخنرانی 10 گام اساسی وزارت فرهنگ را به نفع کتاب، کتابخوانی و کتابخانه‌ها در سراسر کشور را شرح دادم و امیدوارم کوشش‌های فرهنگمردان این سرزمین، در این دوره پرتلاطم از تاریخ میهن اسلامی ما با رضایت خداوند و مردم همراه باشد؛ ان‌شاءالله."

نظر شما