شناسهٔ خبر: 67554469 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

چرا کشور‌های غربی تاکنون به پیروزی پزشکیان واکنش نشان نداده‌اند؟

نگاهی گذرا به حساب‌های مقامات اروپایی در شبکه‌های اجتماعی هم نشان می‌دهد که هیچکدام نسبت به این موضوع دست‌کم تا غروب شنبه واکنشی نداشته‌اند. هر چند روز شنبه در اکثر کشور‌های غربی حالت نیمه‌تعطیل دارد، ولی باز هم نگاهی گذرا به حساب جوزپ بورل، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا یا شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا ثابت می‌کند آن‌ها در مورد مسائل سیاسی دیگری موضع‌گیری داشته اند.

صاحب‌خبر -

با قطعی شدن پیروزی مسعود پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری و از همان ساعات اولیه پیام‌های تبریک رهبران و مقامات کشورهای خارجی روانه تهران شد. یک رویه معمول و عرف دیپلماتیک که طبیعتا با محوریت کشورهای همسایه و کشورهای «دوست» آغاز و ادامه یافت.

به گزارش یورونیوز، علاوه بر پیام‌های تبریک کشورهای همسایه از عراق و پاکستان گرفته تا جمهوری آذربایجان و ارمنستان، مقامات عربستان سعودی و برخی از حاشیه‌نشینان خلیج‌فارس در زمره مقاماتی بودند که در ارسال پیام خود تعلل نکردند.

رئیس‌جمهور ترکیه نیز که علاوه بر برخورداری از روابط «مستحکم» با ایران حالا یک رئیس‌جمهور «همزبان» را در مرزهای شرقی خود می‌بیند، قبل از عزیمت به آلمان برای تماشای بازی فوتبال تیم ملی ترکیه برابر هلند، ضمن تبریک به همتای ایرانی خود برای ملت دوست و برادر ایران آرزوی بهروزی و سعادت کرد.

از آن‌سو اما ولادیمیر پوتین که همین چند روز پیش با محمد مخبر، کفیل ریاست‌جمهوری ایران در قزاقستان دیدار کرده بود بلافاصله پیروزی پزشکیان را تبریک گفت، هر چند به‌نظر می‌رسید سعید جلیلی بیشتر می‌توانست در راستای منویات کرملین حرکت کند.

چینی‌ها که یکی از ۵ عضو دائم شورای امنیت هستند هم همداستان با همتایان روس خود از رئیس‌جمهوری مسعود پزشکیان استقبال کردند. رویه‌ای که عمدتا از سوی سایر کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای از جمله هند که روابط اقتصادی و حجم مبادله قابل توجهی با ایران دارد هم دنبال شد.

قدرت‌های اقتصادی دموکراتیک شرق آسیا نظیر ژاپن و کره‌جنوبی هم در سطح وزاری خارجه با انتشار بیانیه‌هایی انتخاب پزشکیان را تبریک گفته‌اند.

اما با وجود گذشت بیش از یک روز از اعلام رسمی پیروزی این وزیر سابق محمد خاتمی، کشورهای غربی هنوز دست‌کم بصورت علنی خوشنودی خود را از این مهم ابراز نکرده‌اند.

نگاهی گذرا به حساب‌های مقامات اروپایی در شبکه‌های اجتماعی هم نشان می‌دهد که هیچکدام نسبت به این موضوع دست‌کم تا غروب شنبه واکنشی نداشته‌اند. هر چند روز شنبه در اکثر کشورهای غربی حالت نیمه‌تعطیل دارد ولی باز هم نگاهی گذرا به حساب جوزپ بورل، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا یا شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا ثابت می‌کند آن‌ها در مورد مسائل سیاسی دیگری موضع‌گیری داشته اند.

مثلا شارل میشل انتخاب رئیس‌جمهور موریتانی را تبریک گفته یا جوزپ بورل در مورد مسائل امنیتی اروپا اظهار نظر کرده است. رهبران قدرت‌های نخست اروپایی نظیر امانوئل ماکرون و اولاف شولتس هم تاکنون واکنشی شخصی به پیروزی مسعود پزشکیان نداشته‌اند.

آخرین پست ویکتوراوربان، نخست وزیر مجارستان در شبکه اجتماعی ایکس که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد نیز مربوط به دیدار سرزده‌اش با ولادیمیر پوتین و تلاش برای برقراری صلح در جنگ اوکراین است.

ساعتی پس از انتشار این خبر نبیلا ماسرالی، یکی از سخنگویان دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در شبکه ایکس ضمن تبریک به پزشکیان از آمادگی اتحادیه اروپا در همکاری با دولت جدید ایران مبتنی با سیاست‌های بروکسل خبر داد.

وزارت خارجه آمریکا هم در سطح پاسخ کتبی به سئوال یک رسانه ضمن ادعا بر ناعادلانه بودن انتخابات در ایران مدعی شد که نتیجه این انتخابات تاثیری بر رویکرد واشنگتن ندارد، بسنده کرده است.

نظر شما