شناسهٔ خبر: 67553942 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

بازیگر مشهور: من برای استقلال بسیار خوشحالم/ اگر پرسپولیسی بودم ترجیح می دادم اوسمار بماند

نیمار شاهرخ شاهی گفت: در بازی اسپانیا و آلمان، چطور می‌شود یک داور در این سطح چنین پنالتی ۱۰۰ درصدی را نگیرد؟

صاحب‌خبر -
روزنو :

 فوتبال و سینما دو پدیده بشری به شدت مورد توجه مردم در تمام دنیا هستند. دو پدیده با اعضای مشترک، چه بسیارند فوتبالیست‌ها و مربیانی که به سینما علاقه دارند و البته ستارگان آسمان هنر که فوتبال را دنبال می‌کنند. در فوتبال ایران چهره‌های مطرح سینمایی با تعلقات رنگی کم نیستند اما ستاره‌های هنری که روی فوتبال اشراف داشته و مسائل این رشته را با جزئیات دنبال می‌کنند، به تعداد انگشتان دو دست نمی‌رسند و قطعاً نیما شاهرخ شاهی یکی از برجسته‌ترین ها از این نظر است. من در خبر ورزشی قبلاً با او مصاحبه‌های فوتبالی داشته و هر بار بعد از صحبت بیشتر متقاعد می شوم که اشراف شاهرخ شاهی از بسیاری کارشناسان ما بیشتر است! نیما که طرفدار دو آتیشه آلمان است، ساعاتی پس از حذف این تیم از یورو پاسخگوی سوالات ما شد:

پیشاپیش از اینکه اینقدر بد موقع مزاحمت شدیم عذرخواهی می‌کنم. الان حال و روز خوبی نداری!

دقیقاً، به خصوص که یک سری خاطرات تلخ برای ما استقلالی‌ها تکرار شد! خداوکیلی پنالتی از آن مسلم‌تر ممکن بود؟ اصلاً چطور می‌شود یک داور در این سطح چنین پنالتی ۱۰۰ درصدی را نگیرد؟

یعنی فکر می‌کنی داور اشتباه کرد؟

وقتی می‌دانیم داور انگلیسی است ماجرا خیلی عجیب‌تر می‌شود!

اما قوانین داوری خیلی تغییر کرده و با حضور کمک داور ویدیویی امکان اشتباه - آن هم در این سطح - خیلی کم می‌شود؟

من جزئیات قوانین جدید را نمی‌دانم اما بر اساس آنچه ما از فوتبال دیده‌ایم و می‌شناسیم، دیگر از این پنالتی تر میسر و ممکن نیست. دستش باز بود، حجم بدنش بیشتر شد و از همه مهمتر یک گل مسلم را مانع شد.

تو در شروع یورو شانس قهرمانی را برای کدام تیم متصور بودی؟

مسلم است که آلمان، چه به خاطر علاقه من به این تیم از بچگی و چه به خاطر میزبانی، وقتی آلمان و اسپانیا به هم خوردند مشخص بود که برنده قهرمان می‌شود.

خیلی ها چنین نظری داشتند و این بازی را فینال زودرس نامیدند!

سوای پیشینه و قدرت و افتخارات دو کشور روند بازی‌ها در این تورنمنت هم مشخص می‌کرد که آلمان و اسپانیا مدعیان اصلی جام هستند.

و حالا شانس قهرمانی را به اسپانیا می‌دهی؟

قطعاً این تیم با این همه بازیکن جوان تا سال‌ها می‌تواند بر فوتبال اروپا و جهان حکمرانی کند.

دیگر مدعیان را چطور دیدی؟ مثلاً فرانسه و انگلستان؟

کشورهایی که از آنها با عنوان مدعی سنتی یاد می‌شود الگوهای خوبی برای تیم‌های حرفه‌ای و با ثبات هستند. آنها حتی اگر مشکلات فنی یا کمبود بازیکن در برخی پست‌ها داشته باشند، به خاطر همان شخصیت و تجربه بالا همواره تا مراحل پایانی صعود می‌کنند. شما آرژانتین را در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نگاه کنید، دو بازی را با پنالتی درآورد و در نهایت با پنالتی هم قهرمان شد!

اما خیلی‌ها از فرانسه انتقاد می‌کنند!

فرانسه ستارگانی دارد که در هر لحظه می‌توانند سرنوشت بازی را تغییر دهند. این درست که این تیم کم گل می‌زند اما نگاه کنید به خط دفاع و سیستم دفاعیش که بسیار قلدر است و گل هم نمی‌خورد.

و انگلستان چطور؟ فکر می‌کنی از آن طرف تا فینال می‌آید؟

این سمت که اسپانیا و فرانسه بازی بسیار حساس و سختی دارند. همانطور که گفتم قدرت دفاعی فرانسه مثال زدنی است، درست مثل قدرت تهاجمی اسپانیا اما آن طرف از بین چهار تیم ترکیه، هلند، انگلستان و سوئیس به نظر من شانس انگلستان برای رسیدن به فینال بیشتر است.

عادل فردوسی‌پور لیگ پیش بینی با هنرمندان راه انداخته، تو با این همه تسلط روی فوتبال چرا در این لیگ نیستی؟ دعوت نشدی یا خودت نرفتی؟

نه من دعوت نشدم، اصلاً در جریان این ماجرا هم نبوده و نیستم.

کمی برگردیم عقب، از لیگ خودمان بگو!

راستش هنوز از اتفاقاتی که در لیگ افتاد آنقدر عصبانی و ناراحتم که ترجیح می‌دهم هیچ صحبتی نکنم!

استقلال هفته آخر جام را از دست داد، با گلی که پرسپولیس زد و مشکوک بود!

هر حرفی بزنم یک شر بزرگ به پا می‌شود. بگذار فراموش کنیم و بگذریم که چه بر سرمان آمد...

مالکیت استقلال - تیم مورد علاقه تو - واگذار شد. به این تغییر خوشبین هستی؟

بله من برای استقلال بسیار خوشحالم. همین که برخلاف سال‌های گذشته در شروع فصل نقل و انتقالات کسانی هستند که مشغول تمدید با بازیکنان شده‌اند، جای امیدواری دارد. با آمدن این هلدینگ حالا دیگر زمان از دست نمی‌رود.

به عنوان یک طرفدار استقلال چه توقعی از مالکان جدید داری؟

اینکه تیمی ببندند که در شأن و شایسته هواداران پر تعداد استقلال باشد.

عملکرد سایر رقبا را در نقل و انتقالات چطور دیدی؟ پرسپولیس، سپاهان و تراکتور؟

در تمام این سال‌ها همین چهار تیم همیشه مدعی قهرمانی بوده‌اند. سپاهان هر سال تیم خوبی می‌بندد، تراکتور هم عادت به خرید ستاره‌های گران قیمت دارد اما من در استقلال گروه خوبی می‌بینم و به آینده امیدوارم.

در مورد پرسپولیس نگفتی؟

حسن بزرگی که پرسپولیس دارد این است که هر سال ساختار خود را حفظ می‌کند. اصلاً رمز موفقیت پرسپولیس در این سال‌ها همین بوده که اسکلت اصلی تیم همیشه حفظ و نقاط ضعف یا جای خالی بازیکنان جدا شده همواره به خوبی پر می‌شود.

به نظرت مربی اسپانیایی می‌تواند در پرسپولیس موفق باشد؟

من اگر پرسپولیسی بودم ترجیح می‌دادم ویرا بماند. او کنار یحیی گل محمدی کار کرده و به خوبی با ساختار باشگاه و بازیکنان آشنا بود. مربی جدید مدت‌ها زمان می‌خواهد تا در فوتبال ما جا بیفتد و بازیکنان را بشناسد.

یعنی فکر می‌کنی تغییر مربی باعث افت پرسپولیس و به نفع استقلال است؟

نه به نظرم پرسپولیس در دراز مدت افت نمی‌کند چون شاکله و ساختار اصلی باشگاه حفظ می‌شود.

اما از همان شاکله و اسکلت، می‌گویند که بیرانوند، ترابی و اسماعیلی فر جدا می‌شوند!

من ماجرا را از زاویه دیگر نگاه می‌کنم. اینکه میلیون‌ها نفر فوتبال بازی می‌کنند اما فقط چند نفر هستند که به سطح ملی و این درجه می‌رسند. عمر یک ورزشکار حرفه‌ای در فوتبال خیلی کوتاه است و او باید مثل هر انسان دیگر در هر شغلی به فکر آینده و خانواده‌اش باشد. این درست نیست که ما انسان‌ها را قضاوت کنیم. هر کسی حق دارد به بهترین‌ها برای خود فکر کند.

در مورد ارقامی که این روزها در فضای فوتبال ایران جابجا می‌شود چه نظری داری؟

بازیکن حرفه‌ای شدن کار هر کسی نیست. وقتی به این سطح می‌رسید هر چقدر می‌گیرید نوش جانتان؛ حق شماست!

 

نظر شما