شناسهٔ خبر: 67553807 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

چگونه بانک های جهانی از اشغال اسرائیل با تامین مالی شرکت ها حمایت می کنند؟

صاحب‌خبر -
چگونه بانک های جهانی از اشغال اسرائیل با تامین مالی شرکت ها حمایت می کنند؟
خبرگزاری آریا-تحقیقات و گزارش‌ها حاکی از آن است که بانک‌ها و مؤسسات مالی جهانی در شرکت‌هایی که در شهرک‌های اسرائیلی فعالیت می‌کنند، سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی انجام می‌دهند که به دلیل نقض حقوق بشر که ممکن است این شرکت‌ها در آن دست داشته باشند، بحث‌ها و انتقادهای زیادی را به دنبال دارد.

به گزارش سرویس اقتصادی آریا؛تحقیقات نشان داد که بانک ها و موسسات مالی بیش از 300 میلیارد دلار در روابط مالی با شرکت های فعال در شهرک های اسرائیل سرمایه گذاری کرده اند.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط یک ائتلاف منطقه ای شامل سازمان های فلسطینی و اروپایی، بین ژانویه 2020 تا اوت 2023، 776 موسسه مالی اروپایی از جمله بانک ها، مدیران دارایی، شرکت های بیمه و صندوق های بازنشستگی، با 51 شرکت فعال در شهرک های اسرائیلی روابط مالی داشته اند. .

در جزئیات سرمایه گذاری، در دوره مورد تجزیه و تحلیل، 164.2 میلیارد دلار به صورت وام و اشتراک ارائه شد و تا اوت 2023، سرمایه گذاران اروپایی نیز 144.7 میلیارد دلار سهام و اوراق قرضه این شرکت ها را در اختیار داشتند.

این نهادها و شرکت‌ها، در زمینه‌های مختلف کاری خود، در یک یا چند مورد از فعالیت‌های فهرست‌شده شرکت می‌کنند که نگرانی‌های حقوق بشری خاصی را برمی‌انگیزد، که مبنایی برای گنجاندن آنها در پایگاه داده سازمان ملل متحد از کسب‌وکارهای دخیل در شهرک‌های اسرائیلی «فهرست سیاه» است. که در فوریه 2020 منتشر شد و در ژوئن 2023 به روز شد.

این در حالی است که رژیم اشغالگر اسرائیل برای نهمین ماه متوالی با ادامه و افزایش شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری از جمله شهر بیت‌المقدس، به دلیل بسیاری از عوامل، از جمله مهمترین حمایت بانک های بین المللی، به جنگ نابودگر خود در نوار غزه ادامه می‌دهد.

از جمله برجسته ترین این شرکت ها که این بانک ها و موسسات مالی اروپایی در آنها سرمایه گذاری می کنند عبارتند از: "Airbnb - Airbnb"، "Alstom"، "Bank Hapoalim"، "Bank Leumi" و "Booking Holdings، CAF، Carrefour". و Cellcom Israe.

این فهرست همچنین شامل Cemex، Cisco Systems، Delta Galil Industries، Elbit Systems، Electra Group، و "Hewlett Packard Enterprise - HPE"، "Hyundai Heavy Industries"، "Caterpillar Inc" و ده ها شرکت دیگر است.

برجسته ترین بانک های حامی اشغال

ده بانک اروپایی بیش از 116.55 میلیارد دلار در یک یا چند شرکت از این 51 شرکت درگیر در جرایم اشغالگری و شهرک سازی سرمایه گذاری می کنند که در گزارش سازمان «از اشغال نخرید - DBIO» به آنها اشاره شده است.

BNP Paribas که بیش از 22.19 میلیارد دلار در این شرکت ها سرمایه گذاری می کند، یک بانک با منشاء فرانسوی است که در سال 2000 در نتیجه ادغام بین بانک ملی پاریس و بانک Paribas این دومین گروه بانکی در اروپا است رتبه نهم در جهان بزرگترین طلبکار اروپایی به شرکت هایی که در شهرک های اسرائیلی فعالیت می کنند.

"HSBC" بیش از 14.21 میلیارد دلار در این شرکت ها سرمایه گذاری می کند و یک بانک جهانی چند ملیتی و هلدینگ خدمات مالی . سرمایه گذاری و ارائه ... وام و ضمانت است.

دویچه بانک بیش از 13.23 میلیارد دلار در شرکت‌هایی که از این شغل حمایت می‌کنند، سرمایه‌گذاری می‌کند.

Société Générale که بیش از 12.40 میلیارد دلار در شرکت های مرتبط با جرایم اشغالگری و شهرک سازی سرمایه گذاری می کند، یک گروه خدمات مالی چندملیتی است که در فرانسه مستقر است و در سال 1864 تأسیس شده است. این بانک ششمین بانک بزرگ در اروپا و هجدهمین بانک در جهان است. سومین بانک بزرگ جهان سرمایه گذاری ها و ضمانت های مالی را به این شغل ارائه می دهد.

"بانک توسعه KfW" که بیش از 11.29 میلیارد دلار در این شرکت ها سرمایه گذاری می کند، یک بانک توسعه ای است که متعلق به دولت آلمان است و دفتر مرکزی آن در فرانکفورت قرار دارد و در سال 1948 پس از جنگ جهانی دوم تاسیس شد. به عنوان بخشی از برنامه مارشال، یکی از بزرگترین بانک های توسعه در جهان است و از نظر کل دارایی، سومین بانک بزرگ آلمان است.

"بارکلیز" بیش از 10.63 میلیارد دلار در این شرکت ها سرمایه گذاری می کند وام به اشغالگران اسرائیلی با یک کمپین گسترده جنبش مواجه است.

Crédit Agricole بیش از 10.29 میلیارد دلار در شرکت های حامی این شغل سرمایه گذاری می کند. این بانک یکی از بزرگترین بانک های فرانسوی است که در 23 فوریه 1885 تأسیس شد. بیمه، تجارت، و کارت های اعتباری، وام، تامین مالی، وام مسکن، مدیریت ثروت و مدیریت دارایی از جمله اقدامات این بانک است.

بانک سانتاندر ، که بیش از 8.61 میلیارد دلار در شرکت های فهرست شده در "لیست سیاه" سرمایه گذاری می کند، یک گروه بانکی اسپانیایی است که در اطراف بانک سانتاندر متمرکز شده است و شامل شبکه ای از موسسات مالی با حضور در سراسر جهان، عمدتا در اروپا و آمریکای لاتین است.

ING GROEP که بیش از 7.05 میلیارد دلار در این شرکت ها سرمایه گذاری می کند، یک موسسه مالی هلندی جهانی است که خدمات بانکی خرده فروشی و مستقیم را ارائه می دهد، یک بانک تجاری و سرمایه گذاری را تضمین می کند و روی مدیریت دارایی کار می کند.

"یونی کردیت" که بیش از 6.66 میلیارد دلار در این شرکت ها سرمایه گذاری می کند، یک بانک ایتالیایی و یکی از بزرگترین بانک های اروپایی است که در سال 1870 با نام "بانک جنوا" تاسیس شد و نام آن در سال 1890 به "بانک جنوا" تغییر یافت. دفتر مرکزی UniCredit در رم و دفتر مرکزی آن اداری و سازمانی در میلان است و دارای چندین شعبه در خارج از ایتالیا است.

این شرکت ها چه کسانی هستند؟

به عنوان مثال، اما نه محدود به، اینها نمونه هایی از شرکت های بین المللی است که با وجود حمایت صریح از شهرک سازی و شرکت های دخیل در کشتار و نابودی فلسطینیان، وام های هنگفت و تسهیلات مالی گسترده از این بانک های بین المللی دریافت می کنند. .

"Elbit Systems" که بزرگترین شرکت تسلیحاتی خصوصی در "اسرائیل" است، یکی از برجسته‌ترین دریافت کنندگان حمایت از بانک معروف است و 85 درصد از هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده ارتش اسرائیل و نیز فناوری ارتباطات نظامی و تجهیزات هدف گیری تامین می کند. .

سلاح های Elbit Systems به طور گسترده در بمباران غزه توسط اسرائیل استفاده شده است، از جمله هواپیمای بدون سرنشین هرمس 450، که در آوریل هفت کارگر بشردوستانه از آشپزخانه مرکزی جهان را کشت که سه نفر از آنها تبعه عربستان سعودی بودند.

این شرکت اسرائیلی 91 میلیون دلار وام از این بانک ها دریافت کرد در حالی که ارزش سهام به 21 میلیون دلار رسید.

Airbnb، یک شرکت جهانی گردشگری دیجیتال، مقر آن در ایالات متحده است. به عنوان یک واسطه برای افرادی عمل می کند که می خواهند مسکن خود را برای مدت کوتاهی اجاره کنند.

این شرکت اجاره کوتاه مدت در تعداد زیادی از شهرک های اسرائیلی را در وب سایت خود، واقع در کرانه باختری اشغالی، بیت المقدس شرقی و بلندی های جولان سوریه ارائه می دهد.

در بیشتر موارد، توضیحات ملک نشان‌دهنده محل شهرک است، اما املاک به‌عنوان واقع در «اسرائیل» فهرست شده‌اند و به بازدیدکنندگان احتمالی اطلاع نمی‌دهند که اقامتگاه‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین واقع شده‌اند.

این شرکت 188 میلیون دلار از این بانک ها آبونمان گرفت و ارزش اوراق قرضه 7 میلیون دلار و ارزش سهام به 328 میلیون دلار رسید.

«بانک هاپوعلیم» علاوه بر وام به مقامات شهرک های منطقه ای، برای چندین پروژه ساخت و ساز در شهرک های اسرائیلی در اراضی اشغالی فلسطین بر اساس گزارش دیده بان حقوق بشر و سازمان «چگونه سود»،کمک مالی می کند.

در سال 2020، بانک هاپوعلیم بخشی از کنسرسیومی متشکل از شش بانک و شرکت سرمایه‌گذاری بود که با سرمایه‌گذاری 15 میلیون شیکل (4.1 میلیون یورو) از شهرک «افرات» حمایت می‌کردند.

این بانک همچنین پروژه راه‌آهن سبک اورشلیم را که برای تثبیت شهرک‌سازی کار می‌کند، تامین مالی می‌کند، قراردادی چند ساله که در نوامبر 2020 در کنسرسیومی به رهبری مهندسی و صنعت شاپیر به دست آورد.

از این بانک های بین المللی، این بانک اسرائیلی 642 میلیون دلار اشتراک و ارزش اوراق قرضه 62 میلیون دلار و ارزش سهام آن 165 میلیون دلار است.

Carrefour، یک شرکت خرده‌فروشی فرانسوی با بیش از 3400 فروشگاه در سراسر جهان، و در مارس 2022، یک قرارداد حق رای دادن جدید با Electra Consumer Products و شرکت تابعه آن Yenot Bitan، که هر دو در پروژه شهرک سازی اسرائیل فعال هستند، اعلام کرد .

کارفور در حال حاضر دارای ده‌ها فروشگاه در سرزمین‌های اشغال شده در سال 1948 و هشت فروشگاه در شهرک‌های غیرقانونی در کرانه باختری، از جمله «آریل» و «معاله ادومیم» است.

در ماه مه 2023، کارفور با شش استارت‌آپ با فناوری پیشرفته اسرائیلی در زمینه موضوعاتی مانند هوش مصنوعی، امنیت سایبری و سایر زمینه‌ها همکاری کرد.

کارفور از این بانک ها ارزش اشتراک 4.30 میلیارد دلار، اوراق قرضه 272 میلیون دلاری و سهام 2.70 میلیارد دلاری دریافت کرد.

کاترپیلار، یکی از برجسته‌ترین شرکت‌های حامی اشغالگری، با کمپین‌های جهانی تحریم مواجه است که سال‌ها پیش راه‌اندازی شد و در جریان جنگ نابودی کنونی علیه نوار غزه تشدید شد.

ارتش اشغالگر اسرائیل با استفاده از تجهیزات و بولدوزرهای این شرکت در تجاوزات خود علیه فلسطینی ها از جمله ساخت دیوار آپارتاید، تخریب خانه ها، ساخت و ساز در شهرک ها و عملیات گسترده بولدوزر در نوار غزه در طول جنگ نابودی، با استفاده از "D9" معروف ظاهر شد. ”

این شرکت از این بانک ها دو میلیارد دلار وام و 700 میلیون دلار آبونمان دریافت می کند که ارزش اوراق به 205 میلیون دلار و ارزش سهام: 7.55 میلیارد دلار رسیده است.

صدها مؤسسه مالی اروپایی هنوز به شدت در شرکت هایی سرمایه گذاری می کنند که از شهرک های مسکونی، کشاورزی و صنعتی غیرقانونی اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین حمایت می کنند.

برای سال‌ها، ائتلاف منطقه‌ای از سازمان‌های فلسطینی و اروپایی هشدار داده‌اند که شرکت‌های تجاری، که مستقیم یا غیرمستقیم در شهرک‌سازی اسرائیل دخیل هستند، با خطر بالایی از همدستی در نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه، جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت و مشارکت در به نقض حقوق بشر مواجه هستند.
این شامل تامین مالی، بیمه و تجارت با شرکا، تامین کنندگان و شرکت های وابسته است که با ساخت، گسترش و نگهداری شهرک های غیرقانونی اسرائیل رابطه دارند.

در این گزارش آمده است: «عدم پاسخگویی به شرکت‌ها و مؤسسات مالی بین‌المللی برای همدستی در جنایات بین‌المللی، از جمله جنایات مربوط به شهرک‌سازی‌ها، به وضعیت فعلی و رو به وخامت در زمین دامن می‌زند و اشغال، الحاق و استعمار غیرقانونی اسرائیل را تثبیت می‌کند». 

این گزارش اظهار داشت که تعداد بسیار کمی از مؤسسات مالی سیاست‌های سرمایه‌گذاری منطبق با حقوق بشر و قوانین بین‌المللی و همچنین سیاست‌هایی را ایجاد می‌کنند که به طور خاص «مشارکت در شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی» را به‌عنوان یک معیار محرومیت شامل می‌شود.

وی افزود: حتی در این مورد نیز این موارد ناکافی می‌مانند و گاه در انجام فعالیت‌ها در عمل نادیده گرفته می‌شوند، به‌ویژه در شرایطی که عدم پاسخگویی به اسرائیل، نسل‌کشی را تسهیل می‌کند و مؤسسات و شرکت‌های مالی باید به مشارکت و عملیات خود پایان دهند.

نظر شما