شناسهٔ خبر: 67553322 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛

درس عزت و حماسه کربلا نیاز حیاتی جامعه و بشریت است

قم- در بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم آمده است: کربلا و درس‌های قیام خونین حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام نیاز حیاتی جامعه ما و بلکه بشریت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم به شرح زیر است.

در آستانه ماه محرم و آغاز سفرهای تبلیغی فضلای حوزه و برگزاری مجالس مراثی حضرت سیدالشهداء علیه السلام هستیم. ان‌شاءاللَّه مبلغین عزیز، این خدمتگزاران دین و مردم، مورد نظر لطف حضرت بقیه اللَّه‌الاعظم ارواحنافداه قرار گیرند و با ادعیه زاکیه آن بزرگوار بتوانند دل‌ها و جان‌های مؤمنین را مشمول پرتو هدایتگر و روشنگر معارف حسینی کنند.

تبلیغ دین و تحکیم مبانی ایمانی مردم، وظیفه‌ای خطیر و مجاهدت آمیز است که باید عالمانه و با اتقان و استمرار در جامعه ترویج شود و بی‌توجهی به الزامات تبلیغ، فرصت کم نظیر حوزه‌های علمیه در تبیین معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام را زائل خواهد کرد. در همین راستا جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تأکید بر ضرورت هجرت و ابلاغ اهداف والای دین به بیان نکاتی چند می‌پردازد:

گرچه امروز روش‌های تبلیغی متنوع و متفاوت از گذشته شده است و وسایل ارتباط جمعی و رسانه‌ها، بخش اعظمی از وظیفه انتقال محتوا را انجام می‌دهند؛ اما اکتفا به آن جایز نبوده و همچنان منبر و تبلیغ چهره به چهره، توانمندی‌های مؤثر خود را در انتقال مفاهیم و معارف دارد.

از این رو شایسته است علاوه بر استفاده از فناوری‌های نوین و فرصت‌های گسترده آن، امر تبلیغ میدانی دین و سفر به اقصی نقاط کشور و برگزاری پر شور مجالس حسینی با جدیت دنبال شود و هیچ شهر و روستایی از حضور مبلغ خالی نماند.

لذا لازم است در این امر نهادهای تبلیغی همه‌ی توانمندی‌های خود را به کار گیرند و علاوه بر تجهیز مبلغ به محتوای فرهنگی – تبلیغی، اسباب معرفی و اعزام مبلغین به مناطق مختلف کشور را به صورت فراگیرتر فراهم کنند.

فضلای ارجمند در انتخاب محتوای تبلیغی، عنصر زمان، مکان و مخاطب را در نظر بگیرند و سعی کنند ابعاد مختلف اسلام را اعم از توجه به نیازمندان، جهاد و مبارزه‌ی با مستکبران و قیام برای قسط و عدل را وارد متن زندگی مردم کنند و دین را تنها به عنوان یک مسئله شخصی و فردی مطرح نکنند؛ بلکه دین برای تنظیم کار فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و زیست اجتماعی مردم تبیین شود و این معارف در سبک زندگی مردم غلبه پیدا کند.

کربلا و درس‌های قیام خونین حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام نیاز حیاتی جامعه ما و بلکه نیاز بشریت است. زیرا سید و سالار شهیدان کشتی نجات و چراغ هدایت است و برای نجات بشریت باید معارف حسینی در تمام سطوح و در بُعد جهانی ترویج شود. ما باید از کربلا و نهضت حسینی درس اخلاص، اخلاق و معنویت، درس اخلاق سیاسی و تحلیل سیاسی بگیریم. در کنار اشک و حزن و غم عاشورایی که پاک کننده قلب‌ها از زنگارهاست، درس عزت، حماسه و ظلم ستیزی بیاموزیم؛ چون این «محرّم و صفر و فداکاری سید الشهدا سلام الله علیه است که اسلام را برای ما زنده نگه داشته است.»

توجه به سیره بزرگان دین در تبلیغ معارف اهل بیت علیهم السلام و عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب مدظله العالی و مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم در کنار التزام به احکام و آداب عزاداری و ادب حضور در مجالس اهل بیت علیهم السلام ما را در تعظیم شعائر الهی یاری خواهد کرد و بر برکات این مجالس خواهد افزود.

امید است همه ما خالصانه و مؤمنانه در مسیر تقویت دین و تبیین و ترویج آن حرکت کنیم و بار سنگین مبارزه با ظالمان، حمایت از مستضعفان و مبارزه با جهالت‌ها را با انتشار جهانی درس‌ها و عبرت‌های عاشورا به سر منزل مقصود برسانیم. ان‌شاءالله

نظر شما