شناسهٔ خبر: 67552694 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

گوشت گراز حلال است یا حرام | گوشت گراز چه طعمی دارد ؟

حکم مصرف گوشت گراز را در ادامه مطالعه کنید.

صاحب‌خبر -

گوشت گراز  سوالاتی در ذهن افراد ایجاد کرده است گوشت گراز آیا حلال است یا حرام. مسلمانان برای این سوال خیلی فکرشان مشغول است. که در ادامه به آن پرداخته ایم. گوشت گراز حرام است و اگر همان خوک باشد نجس است و خرید و فروش آن جایز نیست. 

گوشت گراز حلال یا حرام

خوک یکی از حیواناتی است که طبیعی دانان آنرا جزء دسته ضخیم جلدان می دانند و « گراز یا خوک وحشی» و اسب آبی را از این فامیل می شمارند . خوردن گوشت خوک ضررهای بسیار دارد و با این حال به علت طعم ظاهری آن مورد استفاده قرار گرفته در صورتی که خداوند خوردن خوک را به قوم یهود نهی و بر مسلمانان حرام نموده است. انواع غذاها را که برای جسم و روح انسان مفید بوده و ذائقه‌ی او را نیز ارضاء کرده حلال شمرده است، و از طرفی انسان را از خوردن غذاهای مضر و پلید نهی می‌کند. ممنوعیت از غذاهای غیربهداشتی و تنفرآمیز یکی از خدمات ادیان الهی به بشریت است، زیرا در شرایطی که میکروب کشف نشده بود و اثرات غذاهای پلید در بوجود آوردن بیماری‌ها روشن نبود، آنها را ممنوع اعلام کرده و این خدمت بزرگی در جهت سلامتی انسان‌ها می‌باشد یکی از حیوان‌هایی که مصرف گوشت آن در فهرست غذاهای حرام قرار گرفته است گوشت خوک و گراز می‌باشد که در قرآن از آن به «لحم خنزیر» یاد شده است./فال و خواب

گوشت گراز چه طعمی دارد ؟

گوشت گراز طعمی تند، شیرین دارد که تا حدی به دلیل رژیم غذایی آن شامل علف‌ها و جانوران کوچک است و اغلب با گوشت های دیگر قابل مقایسه نیست. رنگ گوشت آن تیره تر از سایر گوشت ها است. مراقب باشید بجای سایر گوشت ها به شما فروش نشود هرچند شکار این حیوان در ایران بسیار دشوار است و مقرون به صرفه نیست !

فرق گوشت گراز و خوک چیست ؟

تفاوت اصلی گراز و خوک به تغذیه و میزان فعالیت آن ها مرتبط است. خوک ها معمولا در مزارع پرورش داده شده و تغذیه یکسانی دارند اما گراز بصورت وحشی زندگی می کند و تغذیه متنوع تری داشته و همچنین از لحاظ فیزیکی هم فعالیت بیشتری دارد که همین امر باعث تفاوت نسبت ماهیچه/چربی در گوشت آن میشود.گراز ها برعکس خوک ها در یک محوطه محدود نگهداری نمیشوند و بصورت وحشی و آزادانه در طبیعت رشد و تولید مثل میکنند.گرازها تقریباً هر چیزی را که قابل خوردن باشد می‌خورند در صورتی که خوک ها تنوع غذایی کمتری دارند و بیشتر گیاه خوار هستند./دلگرم

گوشت گراز حلال است یا حرام

در قرآن کریم، در سوره مائده آیه ۳، به صراحت خوردن گوشت گراز حرام اعلام شده است:

حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَهُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِیرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَهُ وَالْمَوْقُوذَهُ وَالْمُتَرَدِّیَهُ وَالنَّطِیحَهُ وَمَا أَکَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَکَّیْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ذَلِکُمْ فِسْقٌ

میت، خون، گوشت خوک، آنچه برای غیر خدا ذبح شده، خفه شده، کوفته شده، از بلندی افتاده، بر اثر سم مرده و آنچه درندگان خورده باشند، مگر آنچه را ذبح کرده باشید حرام است و همچنین آنچه بر روی بت‌ها ذبح شده و آنکه با قرعه [بخت آزمایی] تقسیم کنید، اینها [همه] فسق است.
در این آیه، گوشت گراز به عنوان یکی از گوشت‌های حرام معرفی شده است. این حرام بودن به دلایل مختلفی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم./افکارنیوز

حکم شرعی مصرف گوشت گراز در اسلام

خوک یکی از حیواناتی است که طبیعی دانان آنرا جزء دسته ضخیم جلدان می دانند و « گراز یا خوک وحشی» و اسب آبی را از این فامیل می شمارند . خوردن گوشت خوک ضررهای بسیار دارد و با این حال به علت طعم ظاهری آن مورد استفاده قرار گرفته در صورتی که خداوند خوردن خوک را به قوم یهود نهی و بر مسلمانان حرام نموده است.

قرآن کریم: انواع غذاها را که برای جسم و روح انسان مفید بوده و ذائقه‌ی او را نیز ارضاء کرده حلال شمرده است، و از طرفی انسان را از خوردن غذاهای مضر و پلید نهی می‌کند.ممنوعیت از غذاهای غیربهداشتی و تنفرآمیز یکی از خدمات ادیان الهی به بشریت است، زیرا در شرایطی که میکروب کشف نشده بود و اثرات غذاهای پلید در بوجود آوردن بیماری‌ها روشن نبود، آنها را ممنوع اعلام کرده و این خدمت بزرگی در جهت سلامتی انسان‌ها می‌باشد یکی از حیوان‌هایی که مصرف گوشت آن در فهرست غذاهای حرام قرار گرفته است گوشت خوک و گراز می‌باشد که در قرآن از آن به «لحم خنزیر» یاد شده است.
آیا گوشت گراز خاصیتی هم دارد؟/دلگرم

دلایل حرام بودن آن

دلایل حرام بودن را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: دلایل شرعی و دلایل عقلی.

دلایل شرعی

دلایل شرعی حرام بودن آن عبارتند از:

نص صریح قرآن کریم

همان‌طور که در آیه ۳ سوره مائده اشاره شد، گوشت گراز به صراحت در قرآن کریم حرام اعلام شده است. این نص صریح، دلیلی محکم بر حرام بودن گوشت گراز است.

سنت پیامبر اسلام

پیامبر اسلام نیز در احادیث متعددی گوشت گراز را حرام اعلام کرده‌اند. از جمله این احادیث می‌توان به حدیثی از امام صادق(ع) اشاره کرد که فرمودند:

پیامبر اسلام فرمودند: گوشت گراز حرام است، حتی پوست آن.

دلایل عقلی

دلایل عقلی حرام بودن گوشت گراز عبارتند از:

نجاست گراز

گراز از حیوانات نجس العین است. یعنی ذات آن نجس است و تماس با آن نیز باعث نجاست می‌شود. خوردن گوشت حیوان نجس نیز حرام است.

خراب بودن آن

گوشتی چربی‌دار و فاسد است. خوردن این گوشت می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلفی شود.

ضرر رساندن به بدن

خوردن گوشت گراز می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلفی در بدن شود. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به بیماری‌های قلبی، عروقی، گوارشی و سرطان اشاره کرد.

با توجه به دلایل شرعی و عقلی، گوشت گراز حرام است. خوردن این گوشت می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلفی در بدن شود و از نظر شرعی نیز حرام است./افکار نیوز

گراز در ایران

خوک وحشی یا گراز ، در ایران بیشتر در مناطق جنگلی و بیشه‌ها و نواحی سبز در گیلان و مازندران و گرگان و خراسان و آذربایجان ، کردستان ، کرمانشاه ، همدان ، لرستان ، خوزستان و سیستان و بلوچستان دیده شده است.گرازها گاهی حیوانات کوچک مثل بچه گوزن را هم شکار می‌کنند و از جوجه و تخم پرندگان هم تغذیه می‌کنند. گرازهای دلتای ولگا و رودخانه‌ها و دریاچه‌های قزاقستان به‌طور مرتب به صید ماهی‌هایی چون کپور و کُلمه می‌پردازند.
آیا گوشت گراز خاصیتی هم دارد؟

نظر شما