شناسهٔ خبر: 67552612 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

برگزاری مراسم تاریخی برافراشتن پرچم امام حسین (ع) در ماهان

محمد شجاعی

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ماهان گفت: مراسم تاریخی برافراشتن بیرق عزا و خیمه امام حسین(ع) مطابق هر سال در تکیه پیر مهرزبان ماهان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش میراث آریا، امین ماهانی در خصوص مراسمات ایام محرم در ماهان گفت: طبق سنتی قدیمی از حدود سال های ۸۱۶ یا ۸۳۰ هجری قمری مراسم تعزیه و عزاداری امام حسین (ع) در تکیه پیر مهر زبان ( تکیه فاطمیه) برگزار می‌شود.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی ماهان افزود: درحال حاضر نوادگان بابا صامت همدانی معروف به پیر مهرزبان یا همان بابا کلاه‌دراز بنابر رسم پدر خود این مراسم را برگزار می‌کنند.

او در ادامه بیان کرد: در ایام عزاداری همه هیئت‌ها در محل این تکیه جمع شده و بعد از این محل به باغ مزار شاه نعمت الله ولی عزیمت کرده و عزاداری روز عاشورا را در آنجا برگزار می‌کنند.

ماهانی اظهار کرد:  عزاداری مردم ماهان بصورت محله محور بوده و بنابراین قاعده تاریخی محلات با دعوت قبلی هر ساله به محلات مجاور می‌روند و در نهایت در سه روز آخر همگی در حسینه شاه نعمت الله ولی جمع شده وعزاداری می‌کنند.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی ماهان خاطرنشان کرد: محل خرج کرد هزینه مراسمات از محل موقوفات و بانیان و صاحبان مجلس تامین می‌شود.

قابل ذکر است ماهان دارای تکیه‌های تاریخی نظیر پیر مهر زبان، چنار حوض الماس، حسینه عباسی و حسینه شاه نعمت الله ولی است.

انتهای پیام/

نظر شما