شناسهٔ خبر: 67551953 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

عملکرد شرکت عمران شهرهای جدید در 33 ماه دولت سیزدهم تشریح شد؛

تکمیل 649 پروژه روبنایی و زیربنایی شهرهای جدید با 13.9 همت سرمایه‌گذاری

صاحب‌خبر -
تکمیل 649 پروژه روبنایی و زیربنایی شهرهای جدید با 13.9 همت سرمایه‌گذاری
خبرگزاری آریا - بخشی از عملکرد شرکت عمران شهرهای جدید در 33 ماه دولت سیزدهم شامل تکمیل 649 پروژه روبنایی و زیربنایی شهرهای جدید با 13.9 همت سرمایه‌گذاری، اتمام مطالعات طرح جامع سکونتگاه‌های ساحلی 6 شهر جدید و یک شهرک، پیگیری و اجرای 3 قطار حومه‌ای در شهرهای جدید و تملک 786 هکتار اراضی شهرهای جدید تشریح شد.

به گزارش خبرگزاری آریا ، معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در گزارشی عملکرد 33 ماهه شرکت عمران شهرهای جدید را در بخش توسعه و طراحی شهرها و شهرک‌ها، تامین خدمات روبنایی و زیربنایی، حمل و نقل و ترافیک، مسکن حمایتی، حمایت از جوانی جمعیت، پیمان و سرمایه‌گذاری، توسعه فرهنگی و اجتماعی و مدیریت املاک، تشریح کرد.
اتمام 111 پروژه مطالعاتی در بخش طراحی شهرها و شهرک‌ها
در بخش توسعه و طراحی شهرها و شهرک‌ها، شرکت عمران شهرهای جدید پیشبرد 621 پروژه مطالعاتی مختلف و اتمام 111 مورد آنها را با هزینه‌کرد نزدیک به 1.4 همت انجام داد.
همچنین توسعه اراضی در قالب شهرهای جدید و شهرک‌های مسکونی دولتی به میزان 90 هزار و 197 هکتار در قالب تصویب ایجاد شهرهای جدید، الحاق اراضی به محدوده شهرها، صدور پروانه تاسیس و بهره‌برداری شهرک‌های مسکونی شامل صدور پروانه تاسیس 3 شهرک، پروانه بهره‌برداری یک شهرک و 13 پروانه مدیریت زمین 13 شهرک مسکونی دولتی انجام شده است.
سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهرک‌سازی‌ها
بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌سازی به میزان 418 هکتار از دیگر اقداماتی است که در شرکت عمران شهرهای جدید انجام شد. در این بخش در قالب تدوین و تصویب اصلاحیه دستورالعمل شهرک‌سازی در کشور، راه‌اندازی سامانه درخواست شهرک‌های خصوصی و ثبت بیش از 130 درخواست شهرک‌سازی، صدور پروانه تاسیس و بهره‌برداری از شهرک خصوصی و نظارت بر اجرای شهرک‌های کشور با صدور پروانه تاسیس یک شهری و پروانه بهره‌برداری 3 شهرک انجام شده است.
اتمام مطالعات طرح جامع سکونتگاه‌های ساحلی 6 شهر جدید و یک شهرک
توسعه سکونتگاه‌های جدید ساحلی با رویکرد مولدسازی در سواحل جنوبی کشور از دیگر اقدامات در این بخش است. این سیاست با انجام مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی 27 سکونتگاه ساحلی و تصویب آن، اجماع‎سازی عمومی در کشور بین جوامع دانشگاهی، استانی، محلی، ملی و بخش خصوصی، آغاز مطالعات ساختاری- فضایی سکونتگاه‌های ساحلی، تهیه و طراحی مدل‌های حکمرانی، مدیریت و تامین مالی، انجام مطالعات طرح جامع سکونتگاه در قالب 6 شهر جدید و یک شهرک انجام شده است.
تکمیل 649 پروژه روبنایی و زیربنایی شهرهای جدید با 13.9 همت سرمایه‌گذاری
در بخش تامین خدمات روبنایی و زیربنایی نیز تکمیل 649 پروژه روبنایی و زیربنایی با هزینه‌کرد 13.9 همت در شهرهای جدید تکمیل شد. این پروژه‌ها دارای کاربری‌های آموزشی، پژوهش و فناوری، بوستان و فضای سبز، گردشگری و تفریحی، تاسیسات شهری شامل شبکه و خطوط انتقال آب، فاضلاب، برق، گاز، مخابرات، همچنین تجهیزات شهری، تجاری-خدماتی، صنعتی-کارگاهی، بهداشتی-درمانی-امدادی، فرهنگی-هنری، مذهبی، ورزشی، اداری، انتظامی و نظامی، حمل‌ونقل، انبارها و معابر است.
پیگیری و اجرای 3 قطار حومه‌ای در شهرهای جدید
در بخش حمل و نقل و ترافیک نیز احداث مسیری قطار حومه‌ای برای 3 شهر جدید پیگیری و دنبال شد. پروژه احداث قطار حومه‌ای گلشهر به شهر جدید مهستان (هشتگرد) با راه اندازی ایستگاه ماموت و سیستم سیگنالینگ پروژه به طول 52 کیلومتر، احداث قطار حومه‌ای اصفهان به شهر جدید بهارستان که این قطار در بخش عملیات زیرسازی و ابنیه فنی 97 درصد پیشرفت و در بخش روسازی و ریل‌گذاری 73 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سازه ایستگاه بهارستان نیز تکمیل شده است. همچنین احداث قطار حومه‌ای مشهد به شهر جدید گلبهار نیز در دولت سیزدهم پیگیری شد. این قطار حومه‌ای در بخش عملیات زیرسازی و ابنیه فنی 97 درصد و در بخش روزمینی و حفاری تونل 25 درصد و ایستگاه گلبهار 52 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
واگذاری 3010 قطعه زمین به متقاضیان طرح جوانی جمعیت در شهرهای جدید
شرکت عمران شهرهای جدید در بخش مسکن حمایتی نیز مجموعه اقداماتی را به انجام رساند که شامل تحویل 32 هزار و 24 واحد و صدور دفترچه اقساط 56 هزار و 537 واحد مسکن مهر، شروع عملیات اجرایی 148 هزار و 185 واحد مسکن حمایتی است. همچنین در بخش حمایت از جوانی جمعیت نیز تخصیص 3 هزار و 10 قطعه زمین به خانوارها به‌منظور قانون حمایت از جوانی جمعیت و خانواده انجام شد.
جذب 21 هزار میلیارد تومان سرمایه در پروژه‌های مشارکتی مسکن شهرهای جدید
در بخش پیمان و سرمایه‌گذاری نیز جذب بیش از 21 همت از سرمایه‌گذاران در پروژه‌های مشارکتی، انعقاد 576 قرارداد غیرمسکونی به مبلغ بیش از 2.9 همت جهت پیشبرد امور اختصاصی و عمومی انجام شد. اجرای 989 اقدام فرهنگی و اجتماعی در سطح شهرهای جدید از دیگر فعالیت‌هایی است که شرکت عمران شهرهای جدید در 33 ماه خدمت دولت سیزدهم به انجام رساند.
786 هکتار اراضی شهرهای جدید تملک شد
در بخش مدیریت املاک نیز تملک 786 هکتار از اراضی شهرهای جدید، تامین حدود 8 هزار و 330 هکتار زمین با ظرفیت بیش از 341 هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن و واگذاری بیش از یک هزار و 252 هکتار زمین برای پیشبرد امور توسعه شهری و درآمدزایی انجام شد.

نظر شما