شناسهٔ خبر: 67551943 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

بهترین داستان‌های کوتاه تمام دوران

هدف هر داستان کوتاهی کشف یک رخداد یا مجموعه‌ای از رویدادهای مرتبط باهم است که در نهایت قصد دارد بر خواننده اثرگذار باشد و یا حسی را برانگیزد.

صاحب‌خبر -

داستان کوتاه شاخه‌ی کم‌هیاهوتر و در عین حال پرباری در ادبیات است که معنای پربار را در محتوایی مختصر ارائه می‌دهد. نویسندگان این فرم و سیاق هنری را با کشیدن عصاره‌ی تجربیات مهیج انسانی به صورتی فشرده خلق می‌کنند و اندازه‌ای را درمی‌آورند که مناسب خواننده‌های پرمشغله‌ست.

به گزارش خبرآنلاین، فهرستی از بهترین داستان‌های کوتاه تمام دوران آورده شده که هر کدام رویکرد مختص به خود را نسبت به اختصار و نگاهی اجمالی به درونمایه‌ای عمیق دارند.

سوالی که شاید پیش بیاید این است که داستان کوتاه چیست؟ در مقایسه با رمان یا نوولا، داستان کوتاه ساختار کوچکتری از جنس همان آثار، با دامنه‌ی دید محدودتر و شخصیت‌هایی است که کمتر به آنها پرداخته می‌شود. اما اگر داستان‌های کوتاه زیادی نخواندید، اجازه ندهید چنین تعریفی شما را مأیوس بکند.

هدف هر داستان کوتاهی کشف یک رخداد یا مجموعه‌ای از رویدادهای مرتبط باهم است که در نهایت قصد دارد بر خواننده اثرگذار باشد و یا حسی را برانگیزد. این میزان متمرکزی از احساسات است؛ مانند عکس فوری از زندگی که اثری ماندگار خواهد گذاشت. مفهوم داستان کوتاه بدین صورت است که طرح پلات مختصر و ساختارمندی دارد که بر روی گروه کوچکی از شخصیت‌ها تماماً متمرکز می‌شود و اصولاً در یک صحنه و محیط مشخص می‌گذرد.

در داستان کوتاه هر کلمه با دقت انتخاب می‌شود تا بتواند به‌مانند ضربه‌ای تأثیرگذار باشد، حتی به کوتاهی چند صد کلمه‌ی ناقابل. تعداد کلمات زمانی که از حدی بالاتر برود با نوولا مقایسه می‌شود و آنچنان مرز مشخصی ندارند اما به‌ندرت داستان کوتاه به چنین تعداد کلماتی می‌رسد، با این وجود اثری ماندگار و ژرف بر خواننده می‌گذارد.

برخی از معروف‌ترین داستان‌های کوتاه کلاسیک و بارها خوانده شدند، عبارتند از «لاتاری» شرلی جکسون، «قلب افشاگر» ادگار آلن‌پو و «یافتن مرد خوب دشوار است» فلانری اوکانر. در طول سالیان، منتقدان بسیاری از این داستان‌ها، به‌لطف پلات مهیج و مضامین همیشه پرطرفدار، به‌عنوان الگویی برای پردازش و خلق دیگر داستان‌های کوتاه یاد کردند.

در میان مشهورترین نویسندگان داستان کوتاه می‌توان به ادگار آلن‌ پو اشاره کرد که آثاری مرموز و شگفت‌انگیز خلق کرده که استانداردی برای ژانر خودش تعیین کرده؛ ارنست همینگوی، که معروف است به داشتن آثاری با نثر مختصر و کلاسیک؛ آلیس مونرو، که به‌عنوان معمار انقلابی داستان کوتاه مدرن شناخته می‌شود.

این نویسندگان آثاری شاهکار و ماندگار در دنیای ادبی به‌جا گذاشتند که هنوز هم خواننده‌های جدید را با عمق و محتوای غنی به خود جذب می‌کنند. داستان این فهرست با سنجش و بررسی میزان شایستگی  و اثرگذاری فرهنگی انتخاب شدند.

بهترین داستان‌های کوتاه تمام دوران

۲۵ـ «بلیت لاتاری» اثر «آنتون چخوف» (The Lottery Ticket)

  • سال انتشار: ۱۸۸۷

یکی از آثار کلاسیک جاودانه و یکی از بهترین داستان‌های کوتاه، بلیت لاتاری آنتون چخوف است و ماجرای ایوان دیمیتریچ و همسرش را روایت می‌کند، از آنجایی که ممکن است در لاتاری برنده شوند هیجان‌زده هستند. آنها بلافاصله فکر و خیال می‌کنند که با ثروت جدید احتمالی خود چه کنند. در میان این رویاپردازی‌ها این زوج آرزوها و برنامه‌هایی که می‌خواهند محقق کنند را برملا می‌کند تا آنکه به واقعیت بازگردانده می‌شوند.

داستان چخوف کاوشی غم‌انگیز در باب طبیعت انسان، تأثیر پول و نتایج غافلگیرکننده‌ای است که از عمیق‌ترین امیال‌مان آشکار می‌شوند. این سفر مملو از امید، ناامیدی و خودشناسی است که خواننده را مدت‌ها پس از پایان داستان به فکر فرو می‌برد. این داستان مناسب دوستداران ادبیات کلاسیک روسی و علاقمندان به روانشناسی است.

۲۴ـ «الف و داستان‌های دیگر» اثر «خورخه لوئیس بورخس» (The Aleph and Other Stories)

  • سال انتشار: ۱۹۴۹

خورخه لوئیس بورخس در الف و داستان‌ها دیگر خوانندها را به دنیایی از تفکرات فلسفی و روایت‌های پیچیده و عمیق دعوت می‌کند. به‌خصوص الف کاوشی شگفت‌انگیز از مباحث بی‌نهایت و هستی‌شناسی است که با داستانی گمانه‌زن و کندوکاو فلسفی، که ترکیب منحصر به خود بورخس است، را روایت می‌کند. این داستان‌ها برای خواننده‌هایی که از روایت‌هایی با درونمایه‌ی فلسفی و تخیلی لذت می‌برند مناسب است.​

بهترین داستان‌های کوتاه تمام دوران

۲۳ـ «مردی بسیار پیر با بال‌های بزرگ» اثر «گابریل گارسیا مارکز» (A Very Old Man with Enormous Wings)

  • سال انتشار: ۱۹۶۸

یکی دیگر از بهترین داستان‌های کوتاه، اثری از مارکز و در ژانر رئالیسم جادویی است که روایت پیرمردی بالدار را تعریف می‌کند که در دهکده‌ای کوچک زندگی می‌کند. با اینکه بال‌های پیرمرد شگفت‌انگیز است اما در واقع خواننده دعوت شده تا انسانیت پیرمرد را بررسی کند.

از دیگر شخصیت‌های این داستان می‌توان به الیسندا، پدر گونزالس، پلیو و همسایه اشاره کرد که نقش‌های مهمی دارند. روند عجیب و غریب و در حال طرح عمیق داستان خواننده‌ها به فکر فرو می‌برند تا در باب درونمایه‌ی در ظاهر معمولی اما شگفت‌انگیز تفکر کنند. برای خواننده‌های طرفدار رئالیسم جادویی و روایت‌های تمثیلی گزینه‌ای عالی است.

بهترین داستان‌های کوتاه تمام دوران

۲۲ـ «مجموعه آثار دایان ویلیامز» اثر «دایان ویلیامز» (The Collected Stories of Diane Williams)

  • سال انتشار: ۲۰۱۸

مجموعه آثار دایان ویلیامز از مجموع بیش از سیصد داستان کوتاه است که به‌طرز شگفت‌انگیزی عجیب، بدون طرح پلات و غیرخطی هستند. این مجموعه‌ی درگیرکننده و جذاب به خواننده‌ها عمق زندگی خارق‌العاده‌ی هر شخصیت اصلی و کارکرد درونی ذهن ویلیامز را نشان می‌دهد.

ویلیامز، که به‌عنوان یکی از استادهای داستان‌نویسی کوتاه شناخته می‌شود، در کارنامه‌ی حرفه‌ای خود بارها نشان داده که با سرپیچی و به چالش کشیدن ساختارهای قدیمی و سنتی کار می‌کند؛ در واقع تک‌تک قوانین را تغییر می‌دهد تا تجربه‌ی ادبی منحصربه‌فرد و ژرف به خواننده‌هایش بدهد.

بهترین داستان‌های کوتاه تمام دوران

۲۱ـ «اعمال خدا» اثر «الن گیلکریست» (Acts of God)

  • سال انتشار: ۲۰۱۴

در داستان کوتاه اعمال خدا گیلکریست روایتی واضح و سرراست از تاب‌آوری انسان در برابر سختی‌ها و بخشندگی آنها را از طریق روایت زندگی شخصیت‌هایش نشان می‌دهد که در موقعیت‌های مختلف با نیروهای خارج از کنترل خودشان برخورد می‌کنند.

این مجموعه قدرت تزلزل‌ناپذیر مردمان عادی را در مواجهه با شرایطی خارق‌العاده نشان می‌دهد و هر داستان حول محور شفقت انسانی می‌گردد و به اعمال قهرمانانه‌ای دقت می‌کند که ممکن است در زندگی روزمره شاهدشان باشیم. این مجموعه داستان کوتاه برای خواننده‌هایی که دنبال خوبی‌ها و تکه‌های زیباتر در طبیعت انسانی هستند، مناسب هستند.

بهترین داستان‌های کوتاه تمام دوران

۲۰ـ «کلیسای جامع» اثر «ریموند کارور» (Cathedral)

  • سال انتشار: ۱۹۸۳

کلیسای جامع ریموند کارور داستان رفاقتی تازه و در حال رشد میان راوی و دوست نابینای قدیمی همسرش، با اسم رابرت، را دنبال می‌کند. در ابتدا ملاقات راوی با رابرت خوب پیش نمی‌رود و منزوی به‌نظر می‌رسد. با این وجود با گذر زمان، و به‌خاطر اینکه در کنار همدیگر در حال تمرین نقاشی کلیسای جامع هستند، راوی متوجه تغییر اساسی دیدگاه و حسش نسبت به رابرت تجربه می‌شود.

سبک مینیمالیستی کارور و تمرکز بر ارتباطات و همدلی انسانی موجب شده این داستان به روایتی قدرتمند و دلگرم‌‌کننده تبدیل شود. این داستان برای خواننده‌هایی که دنبال داستان‌های مینیمالیستی هستند مناسب است.

بهترین داستان‌های کوتاه تمام دوران

۱۹ـ «اندوه‌های سانی» اثر «جیمز بالدوین» (Sonny’s Blues)

  • سال انتشار: ۱۹۵۷

اندوه‌های سانی اثر جیمز بالدوین به شکل داستانی کوتاه رنج، عشق برادرانه و قدرت رستگاری موسیقی را روایت و توصیف می‌کند، به حالتی که منحصربه‌فرد محسوب می‌شود که به یکی از بهترین داستان‌های کوتاه تبدیل شده. این داستان کوتاه، که در هارلم می‌گذرد، ماجرای راوی را در مواجهه با اعتیاد برادرش، سانی، به هروئین و علاقه‌اش به موسیقی جاز را روایت می‌کند.

شخصیت‌های بالدوین، برادرهای این داستان، در تلاشند تا اختلاف‌هایشان را حل کنند بلکه در پایان آشتی کنند. این کتاب برای خواننده‌هایی ایده‌آل است که از داستان‌های ادبی کلاسیک و داستان‌هایی درباره ارتباطات خانوادگی پیچیده خوششان می‌آید.

۱۸ـ «گردنبند و دیگر داستان‌های کوتاه» اثر «گای دو موپاسان» (The Necklace and Other Short Stories)

  • سال انتشار: ۱۹۹۲

در گردنبند و داستان‌های دیگر، اثر موپاسان، بالا و پایین‌های زندگی روزمره را با طنز و کنایه توصیف می‌کند. در این داستان با حضور شخصیت‌هایی معمولی و پیچش‌های داستانی جذاب، سطحی بودن ثروت و زیربنای آرمان‌های اجتماعی را نشان می‌دهد. نقد اجتماعی تند و پیچش‌های کنایه‌آمیز موپاسان این مجموعه داستان را به اثری ماندگار و کلاسیک تبدیل کرده. این مجموعه‌ی جذاب و خواندنی به طنز و نقد اجتماعی می‌پردازد و برای خواننده‌هایی که چنین محتوایی را می‌پسندند مناسب است.

۱۷ـ «برف‌های کلیمانجارو» اثر «ارنست همینگوی» (The Snows of Kilimanjaro)

  • سال انتشار: ۱۹۳۶

ارنست همینگوی در برف‌های کلیمانجارو قصه‌ی نویسنده‌ای آمریکایی را دنبال می‌کند که در حین گردشی در آفریقا بر اثر قانقاریا جان خود را از دست می‌دهد. نثر جذاب و اشارات همینگوی به حس پشیمانی، جاه‌طلبی هنری و تمایل به فناناپذیری، این کتاب را به کاوشی خواندنی در باب زندگی و مرگ انسان تبدیل کرده. توصیف‌های روشن و دقیق همینگوی از مناظر آفریقا تأثیرگذاری این داستان را بر ذهن خواننده چندین برابر می‌کند. این داستان برای خواننده‌هایی که دنبال ادبیاتی با درونمایه‌ی فلسفه اگزیستانسیال هستند مناسب است. یکی از بهترین داستان‌های کوتاه از یکی از بهترین نویسنده‌های دنیا.

۱۶ـ «بارتلبیِ نویسنده» اثر «هرمان ملویل» (Bartleby, the Scrivener)

  • سال انتشار: ۱۸۵۳

بارتلبیِ نویسنده، اثر هرمان ملویل، رفتار‌های مرموز بارتلبی را دنبال می‌کند، که در حوزه‌ی حقوق به رونویسی مشغول است، به تدریج از زندگی کناره‌گیری می‌کند تا اینکه از نظر روحی از خود دنیا دور می‌شود. ملویل در این کتاب به بررسی انزوا، مقاومت منفعلانه و تأثیرات سرمایه‌داری مدرن بر زندگی افراد می‌پردازد. ملویل با این داستان کوتاه خواننده‌ها را دعوت می‌کند تا در باب مسئولیت‌های وجدانی و اخلاقی افراد در قبال یکدیگر تأمل کنند. خواننده‌هایی که دنبال به پرسش‌های فلسفی و اگزیستانسیالی از این اثر خوششان خواهد آمد.

۱۵ـ «چگونگی ساخت آتش و دیگر داستان» اثر «جک لندن» (To Build a Fire and Other Stories)

  • سال انتشار: ۱۹۸۶

جک لندن در این داستان کوتاه شخصیت‌های مختلفی را دنبال می‌کند که در آب‌وهوایی نامساعد تلاش می‌کنند به زندگی چنگ بزنند. هر داستان قدرت طبیعت و عواقب دست‌کم گرفتن عظمت آن را نشان می‌دهد. این کتاب همچنین شامل داستان‌های کوتاه‌تری از کارنامه‌ی این نویسنده است که در سال‌های بعدتر نوشته شدند. کسانی که از نمایش استقامت و بقای انسان در برابر وقایع ناگوار لذت می‌برند، از این مجموعه لذت خواهند برد.

بهترین داستان‌های کوتاه تمام دوران

۱۴ـ «گل رز برای امیلی» اثر «ویلیام فاکنر» (A Rose for Emily)

  • سال انتشار: ۱۹۳۰

در این داستان گوتیک جنوبی، که در شهر خیالی جفرسونِ می‌سی‌سی‌پی روایت می‌شود، زندگی و مرگ امیلی گریرسون، زن مسن جنوبی را که بخشی از طبقه‌ی اشراف در جنوب است را دنبال می‌کند و پیش از شروع جنگ داخلی آمریکا رخ می‌دهد. توجه دقیق فاکنر به جزئیات و سبک روایتی خاص که به موضوعاتی مانند انزوا، مقاومت و دگرگونی اجتماعی، این داستان را به اثری خواندنی، جذاب و دلهره‌آور تبدیل کرده، و بدون شک یکی از بهترین داستان‌های کوتاه دنیای ادبیات محسوب می‌شود.

بهترین داستان‌های کوتاه تمام دوران

۱۳ـ «صدای رعدوبرق» اثر «ری بردبری» (A Sound of Thunder)

  • سال انتشار: ۱۹۵۲

این اثر کلاسیک علمی‌ـ‌تخیلی مفهوم اثر پروانه‌ای را با روایتی ماجراجویانه سفر در زمان بررسی می‌کند. هنگامی که اکلس، که شکارچی است، در گذشته روی پروانه‌ای قدم می‌گذارد و مجدد بازمی‌گردد به زمان حال که به‌شدت تغییر یافته. کاوش بردبری در باب رویدادهای مرتبط و پیامدهای هر اقدامی، هرچند کوچک، که همچنان قدرتمند و تأثیرگذار است. طرفداران داستان‌های علمی‌ـ‌تخیلی از روایت بردبری از سفر در زمان و پیامدهای آن و همچنین مطالعه‌ی یکی از بهترین داستان‌های کوتاه لذت خواهند برد.

۱۲ـ «مسخ» اثر «فرانتس کافکا» (The Metamorphosis)

  • سال انتشار: ۱۹۱۵

مسخ، اثر شاهکار فرانتس کافکا، داستان گرگور سامسا را ​​روایت می‌کند که از خواب بیدار می‌شود و می‌بیند تبدیل به حشره‌ای غول‌پیکر شده. بررسی کافکا در باب بیگانگی، پوچی و وحشت وجودی، که در نهایت ختم می‌شود به اثری انتقادی از انتظارات اجتماعی و خانوادگی. کافکا با این داستان یکی از بهترین آثار ادبیات قرن بیستم را خلق کرده که مناسب طرفدارهای داستان‌های کلاسیک است که به داستان‌هایی با شخصیت‌های پیچیده و منزوی جذب می‌شوند.

۱۱ـ «هدیه‌ی مجوس» اثر «او. هنری» (The Gift of the Magi)

  • سال انتشار: ۱۹۰۵

این داستان کوتاه بر موضوعات عشق و فداکاری تمرکز دارد و بر زوج جوان و فقیری به نام جیم و دلا دیلینگهام متمرکز است که می‌خواهند برای یکدیگر هدیه‌ی کریسمس بخرند اما توان خرید آن را ندارند. برای استطاعت مالی، جیم و دلا تعدادی از ارزشمندترین دارایی‌های خود را رها می کنند.

پیچش داستانی در پایان روایت سبک نویسنده را به نمایش می‌گذارد و بر اهمیت از خودگذشتگی و عشق واقعی تأکید می‌کند. سادگی و عمق احساسی داستان آن را به اثری کلاسیک تبدیل کرده. مناسب برای خواننده‌هایی که داستانی احساسی و ساده و در عین حال عمیق می‌طلبند.

۱۰ـ «برنده اسب چوبی» اثر «دی. اچ. لارنس» (The Rocking-Horse Winner)

  • سال انتشار: ۱۹۲۶

برنده کتاب اسب چوبی حول زندگی پسر جوانی می‌گذرد که بر روی اسب چوبی‌اش بازی می‌کند تا بتواند نتیجه‌ی مسابقات اسب‌سواری واقعی را پیشبینی کند، امیدوار است با اینکار رضایت مادرش را به‌دست بیاورد. لارنس در این اثر ماتریالیسم را نقد می‌کند و به سرشت نابودکننده‌ی وسواس ذهنی می‌پردازد.

عناصر ماوراءالطبیعی داستان و پایان تلخش نشاندهنده‌ی انتظارات مخرب در روابط خانوادگی است. خواننده‌هایی که دنبال داستان روانشناختی و ماورایی هستند، باید برنده اسب چوبی را مطالعه کنند.

۹ـ «تپه‌هایی مانند فیل‌های سفید» اثر «ارنست همینگوی» (۱۹۲۷)

  • سال انتشار: ۱۹۲۷

دور از انتظار نبود در فهرست بهترین داستان‌های کوتاه دو بار اسم ارنست همینگوی ذکر شود. تپه‌هایی مانند فیل‌های سفید در ایستگاه قطاری در اسپانیا روایت می‌شود و گفتگوی میان زوجی را توصیف می‌کند که با تصمیمی دشوار و مهم روبرو شدند.

سبک نگارش پراکنده همینگوی و استفاده از معانی پنهان داستانی قدرتمند در باب ارتباطات و ماهیت پیچیده‌ی روابط انسانی خلق کرده، همچنین سبک مینیمالیستی داستان تخیل خواننده را به کار می‌بندد. این داستان برای خواننده‌هایی که از داستان‌سرایی مختصر، ظریف و تاثیرگذار خوششان می‌آید، مناسب است.​

۸ـ «هر اتفاقی بیفتد، احتمالاً می‌افتد» اثر «جان دبلیو. مک‌ایلروی» (Whatever Happens, Probably Will)

  • سال انتشار: ۲۰۲۲

مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه که قصد دارند ماهیت غیرقابل پیشبینی زندگی را نمایش بدهند. سبک نگارش مک‌ایلروی در پلات‌های پیچیده و شخصیت‌پردازی دقیقش نشان داده می‌شود، که هر کدام‌شان با موقعیت‌هایی روبه‌رو می‌شوند که به‌طرز غیرمنتظره‌ای مسیرشان را تغییر می‌دهد. قلم تیز مک‌ایلروی و بینش عمیقش نسبت به رفتارهای انسانی، این مجموعه را جذاب‌تر کرده. این داستان‌های کوتاه برای خواننده‌هایی که دنبال روایت‌های عمیق و پرمحتوا هستند، مناسب خواهد بود.

بهترین داستان‌های کوتاه تمام دوران

۷ـ «بدن او و دیگر همراهان» اثر «کارمن ماریا ماچادو» (Her Body and Other Parties)

  • سال انتشار: ۲۰۱۷

داستان‌های کوتاهی که ژانرها را درهم آمیخته‌اند و نگاهی به واقعیات زندگی زنان می‌اندازند. اثر اول ماچادو هم ملموس است و هم شوکه‌کننده؛ در هر داستان مضامین هویتی پررنگ شده، همچنین در هر کدام نمایی دقیق از مسائل معاصر آمده که داستان‌ها را چنان جذاب کرده که سخت بتوان آن را زمین گذاست.

سبک و سیاق منحصربه‌فرد ماچادو و داستان‌سرایی مبتکرانه‌اش این مجموعه را به یکی از بهترین داستان‌های کوتاه بدل کرده و در آینده می‌بینیم که به داستان‌های کلاسیک تبدیل شدند. برای علاقه‌مندان به ادبیات فمنیستی، رئالیسم جادویی و داستان‌های که مرزهای ژانری را نادیده می‌گیرند، خواندنی خواهد بود.

۶ـ «در شب هرگز سوت نزن» اثر «شین هاوک و تئودور سی. وان آلست جونیور» (Never Whistle at Night)

  • سال انتشار: ۲۰۲۳

مجموعه‌ای از داستان‌های تاریک ارائه شده که با تمرکز بر عناصر بومی و تجربیات معاصر از آنها، روایت‌های ترسناکی را به نمایش گذاشتند. این مجموعه نشان می‌دهد که نویسنده‌های بومی اگر بخواهند با ژانر وحشت به کشف مضامین بقا، هویت فرهنگی و تاب‌آوری در برابر سختی‌ها بپردازند، چه می‌شود. در داستان نشان‌دهنده‌ی سنت‌های داستان‌سرایی غنی و پرمایه در جوامع بومی است که خواننده را به تأملات عمیق فرو می‌برد. برای طرفدارهای روایت‌های ترسناک بومی این داستان‌های کوتاه بهترین گزینه است.

بهترین داستان‌های کوتاه تمام دوران

۵ـ «جیغ زدن آن بیرون» اثر «جردن پیل و جان جوزف آدامز» (Out There Screaming)

  • سال انتشار: ۲۰۲۳

جردن پیل از پیشگامان ژانر وحشت در سینمای مدرس است، از این جهت عجیب نیست که دستی هم نگارش داستان کوتاه ترسناک داشته باشد. مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه که نویسنده‌های انجمن سیاه‌پوست، بومی و مردمان رنگین پوست (BIPOC) آن را نوشتند؛ نویسنده‌های این مجموعه شامل به ارین ای. آدامز، ویولت آلن، لزلی ننکا آریما، موریس برادوس، چسیا برک، پی دیجلی کلارک، ازرا کلایتن دانیلز، تاناناریو دو، نالو هاپکینسون، ان. کی. جمیسین، جاستین سی. کی، ال. دی. لوئیس، ندی اوکورافور، توچی اونیه‌بوچی، ربکا روانهورس، نیکول دی. اسکونیرز، ریون آمیلکار اسکات، ترنس تیلور و کادول ترنبول می‌شوند که هر کدام سبک منحصربه‌فرد خود را در این ژانر نشان دادند.

داستان‌های مختلف با مضامین ترس عمیق، هویت و جامعه که اغلب از دریچه‌ی نژاد و فرهنگ به آنها پرداخته شده. تأثیر جوردن پیل به‌عنوان ویراستار، و به‌عنوان هنرمندی که علاقه دارد ترس روانشناختی و تفسیر اجتماعی، در این اثر آشکار است. نتیجه شده یکی از مجموعه‌های درخشان که بدون شک شامل تعدادی از بهترین داستان‌های کوتاه است.

۴ـ «کاغذ دیواری زرد» اثر «شارلوت پرکینز گیلمن» (The Yellow Wallpaper)

  • سال انتشار: ۱۸۹۲

کاغذ دیواری زرد گیلمن داستانی تخیلی قرن نوزدهمی است که سلامت روان و تأثیرات جنسیت در جامعه را روایت می‌کند. این داستان، که به‌صورت مجموعه‌ای از خاطره‌نگاری‌ها ارائه می‌شود، جزئیات دغدغه‌ی ذهنی راوی که متوجه کاغذ دیواری اتاق خوابش شده و نزول تدریجی روان او سمت جنون را نشان می‌دهد. انتقاد گیلمن از نحوه برخورد با زنان در قرن نوزدهم، امروزه نیز موضوع بحث داغی است. این داستان برای کسانی که به ادبیات فمینیستی و روایت‌های روانشناختی علاقه‌مند هستند ایده‌آل است.

۳ـ «یافتن مرد خوب سخت است» اثر «فلانری اوکانر» (A Good Man Is Hard to Find)

  • سال انتشار: ۱۹۵۳

داستان اوکانر سفر جاده‌ای دلهره‌آور خانواده‌ای را روایت می‌کند که به پایانی تلخ ختم می‌شود. اوکانر با شیوه‌ای ماهرانه، به کمک طنز سیاه، به مضامین اخلاقی و رستگاری می‌پردازد. اوج داستان تکان‌دهنده و خشن است و رویارویی مادربزرگ با شخصیت شومی به اسم میسفیت را نشان می‌دهد که خواننده را ترغیب می‌کند که ایمان، وقار و درون طبیعت انسان را زیر سوال ببرد. این داستان مناسب است برای طرفدارهای ادبیات گوتیک و روایت‌هایی با پیچیدگی اخلاقی.

بهترین داستان‌های کوتاه تمام دوران

۲ـ «قلب افشاگر» اثر «ادگار آلن پو» (The Tell-Tale Heart)

  • سال انتشار: ۱۸۴۳

ادگار آلن پو، استاد داستان‌های کوتاه، با قلب افشاگر خواننده را به دنیای قاتلی خونسرد می‌برد. این کلاسیک گوتیک زندگی این قاتل را دنبال می‌کند که مجذوب ضربان مداوم قلب قربانی‌اش شده. ادگار آلن پو از پیچش‌های داستان، راوی و عمق روانشناختی روایتش به جذابیت این داستان ترسناک افزوده و مطالعه‌ی آن را برای طرفدارهای این ژانر لازم کرده. همچنین داستان کاوشی است در باب احساس گناه و بدگمانی شدید که هم واقع‌بینانه و هم ناراحت‌کننده است. بدون شک یکی از بهترین داستان‌های کوتاه دنیاست.​

بهترین داستان‌های کوتاه تمام دوران

۱ـ «لاتاری» اثر «شرلی جکسون» (The Lottery)

  • سال انتشار: ۱۹۴۸

لاتاری که در روستایی در ظاهر آرام و دلپذیر می‌گذرد. اما مراسمی تکان‌دهنده و بی‌رحمانه، که هر سال در این شهر برگزار می‌شود، فضای آرام را به‌هم می‌ریزد. شرلی جکسون، نویسنده‌ی مشهور، هنجارهای اجتماعی و جنبه‌ی تاریک طبیعت انسان را نقد می‌کند و این واقعیت را پررنگ می‌کند که چگونه مردم عادی می‌توانند تحت پوشش عرف و سنت مرتکب اعمال شنیع شوند. تعلیق عمیق و نفس‌گیر این روایت تأثیری ماندگار بر خواننده می‌گذارد. این کتاب برای طرفداران داستان‌های کلاسیک ترسناک عالی است.

هر یک از داستان‌های این فهرست جنبه‌ای منحصربه‌فرد، روشنگر و تکان‌دهنده را ارائه می‌دهد. هر نویسنده با داستان‌سرایی استادانه و برانگیختن احساسات خواننده در ژانر خود درخشان ظاهر شدند.

نظر شما