شناسهٔ خبر: 67550925 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

تشکیل ۱۶ هزار پرونده تعزیراتی اصناف/ بازار آرد و نان زیر ذره بین

سمیه رسولی

یک مقام مسوول ضمن اشاره به تشکیل ۱۶ هزار و ۶۱۶ پرونده تعزیراتی برای واحدهای تولیدی، توزیعی و مراکز نگهداری کالاهای اساسی و اولویت دار، بر استمرار بازرسی از بازار کالاهای اساسی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحمد حسین مولاخواه، مدیرکل بازرسی و مبارزه با قاچاق کالاهای مصرفی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اظهار کرد: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده به منظور نظارت بر چرخه توزیع کالا و ضرورت برخورد با تخلفات اقتصادی، بازرسی‌های مستمر توسط اکیپ‌های بازرسی و نظارت صورت می‌گیرد. بر همین مبنا هم طی فصل بهار ۸۲ هزار و ۴۱۲ مورد بازرسی در قالب طرح‌های مختلف نظارتی با حضور بازرسان ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و دیگر دستگاه‌های ذیصلاح انجام شده است.

وی ادامه داد: بازرسی‌های انجام شده، در همین مدت منجر به تشکیل ۱۶ هزار و ۶۱۶ فقره پرونده برای واحدهای متخلف شده است.

مولاخواه هدف از اجرای این طرح‌های نظارتی را بررسی قیمت‌ها، جلوگیری از دپوی کالاها و اقلام ضروری و پایش عملکرد فعالان اقتصادی در سطح بازار دانست و بیان کرد: آمار بازرسی‌های انجام شده طی این مدت نشانگر آن است که بیشترین بازرسی‌ها مربوط به کالاهای اساسی و استراتژیک شامل فرآورده‌های پروتئینی از جمله گوشت قرمز و گوشت مرغ، مواد لبنی، شکر، روغن نباتی و … بوده و پرونده متخلفین پس از تحقیقات تکمیلی، جهت سیر مراحل قانونی در اختیار تعزیرات حکومتی استان‌ها قرار گرفته است.

وی در ارتباط با پایش، کنترل و نظارت بر بازار اقلام پروتئینی تصریح کرد: در این مقطع زمانی، بیش از ۱۳ هزار و ۷۹۵ مورد بازرسی از سطح عمده و خرده‌فروشی مواد پروتئینی شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ و … در سراسر کشور انجام شده که حاصل آن تشکیل ۲ هزار و ۶۵۲ فقره پرونده تخلف به ارزش بیش از ۹۵۹ میلیارد و۸۳۱ میلیون ریال بوده است.

تشکیل ۴۷۰ پرونده تخلف برای برای توزیع کنندگان محصولات لبنی

مولاخواه ادامه داد: در این مقطع زمانی ۲ هزار و ۵۱ مورد بازرسی از واحدهای تولیدی و توزیعی اقلام لبنی در سراسر کشور انجام که منجر به تشکیل ۴۷۰ پرونده تخلف به ارزش ۳۹ میلیارد و ۱۹۵ میلیون ریال و ارسال به شعب تعزیرات حکومتی برای رسیدگی و برخورد قانونی لازم، گردیده است.

مدیرکل بازرسی و مبارزه با قاچاق کالاهای مصرفی سازمان حمایت ادامه داد: حداکثر سود تعیین شده برای عمده و خرده فروشی میوه و تره بار غیر بسته بندی شده به ترتیب ۵ و ۳۰ درصد است و دریافت سود بالاتر تخلف گرانفروشی محسوب می‌شود در موضوع نظارت بر میوه و تره بار، در مدت یاد شده مجموعاً ۱۷ هزار و ۸۸۹ مورد بازرسی از سطح انبارها، سردخانه‌های محل نگهداری میوه، حق العملکاران، میوه فروشان عمده و خرده فروش صورت گرفته که در نتیجه آن بیش از ۳ هزار فقره پرونده به ارزش ۸۹۲ میلیارد و ۹۵۳ میلیون ریال تشکیل و به مراجع مرتبط ارجاع شده است.

نظارت بر بازار آرد و نان با بیش از ۳۶ هزار بازرسی

به گفته مولاخواه؛ یکی از اقلام اولویت دار نظارتی حوزه‌های نظارت و بازرسی استان‌ها کالای نان می‌باشد که در صدر بازرسی‌ها و برخورد با تخلفات قرار دارد. نانوایی‌ها بر اساس تأکیدات صورت گرفته توسط بازرسان صمت، جهاد کشاورزی و اتاق اصناف به صورت مستمر و روزانه نظارت و شکایات در این زمینه رسیدگی می‌شود در این رابطه از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر ۳۶ هزار و ۸۸۴ مورد بازرسی در حوزه آرد و نان انجام شده که منجر به شناسایی ۸ هزار و ۴۹ مورد تخلف و تشکیل پرونده به ارزش ۵۵ میلیارد و ۶۲۸ میلیون ریال مورد گردیده است.

مدیرکل بازرسی و مبارزه با قاچاق کالاهای مصرفی سازمان حمایت در تشریح بازرسی از واحدهای خرده فروش و عمده فروش غلات در بازه زمانی مورد اشاره گفت: به منظور تنظیم بازار این گروه کالایی در سطح کشور، با همکاری بازرسان ادارات کل صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف استان‌ها، مجموعاً یک هزار و ۷۶۲ واحد صنفی عمده و خرده فروشی مورد بازرسی قرار گرفتند که در این راستا ۱۹۱ پرونده تخلف به ارزش کلی ۱۱۸۸ میلیارد و ۶۰۶ میلیون ریال تشکیل و برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

بازرسی از واحدهای عرضه کننده قند، شکر و چای

وی در خصوص بازرسی‌های خاص برای جلوگیری از افزایش قیمت قند و شکر و چای اضافه کرد: رصد فعالیت بنگاههای اقتصادی این اقلام در سامانه جامع تجارت و انبارها و کنترل اطلاعات ثبت شده همواره صورت می‌گیرد.

مولاخواه تصریح کرد: تعداد بازرسی‌های انجام شده از واحدهای توزیع قند و شکر طی مدت مورد اشاره جمعاً ۱ هزار و ۱۹۶ مورد بوده که نهایتاً برای ۱۶۳ واحد صنفی متخلف برگه گزارش بازرسی به ارزش ۹۴۰ میلیارد و ۵۰۸ میلیون ریال تنظیم و به مراجع رسیدگی کننده ارسال شده است.

وی افزود: در سه ماهه نخست امسال بیش از ۴۵۵ مورد بازرسی از فروشندگان و شرکت‌های تولید و بسته بندی چای بازرسی انجام شد که ۱۰۷ واحد متخلف شناسایی و به علت تخلفاتی از جمله عدم رعایت حاشیه سود قانونی (برای عمده فروشان سه درصد و خرده فروشان ۱۰ درصد)، درج قیمت غیر واقعی روی کالاها و گرانفروشی با پرونده‌هایی به ارزش درمجموع بیش از ۱۳۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال به اداره کل تعزیرات حکومتی استان‌ها معرفی شدند.

برخورد با ۸۳ متخلف در حوزه توزیع روغن خوراکی

مولاخواه به جزئیات برخورد با تخلفات صورت گرفته در بخش روغن نباتی پرداخت و گفت: در همین مدت مورد اشاره ۷۷۶ مورد بازرسی ویژه برای روغن نباتی داشتیم که ۸۳ مورد پرونده تخلف به ارزش ۲۱۱ میلیارد و ۱۰۳ میلیون ریال تشکیل و به ادارات تعزیرات حکومتی برای رسیدگی ارسال شد. در رابطه با این کالا با توجه به تأمین و توزیع مناسب کالا کمترین تخلف در سطح بازار صورت گرفته است.

وی افزود: طی این مدت به منظور جلوگیری از سو استفاده افراد فرصت‌طلب، ضمن انجام بازرسی از ۸۶۹ واحد عمده و خرده فروشی و انبارهای نگهداری حبوبات، تعداد ۲۰۱ واحد متخلف شناسایی و پس از انجام تحقیقات تکمیلی با پرونده‌های تخلف جداگانه جمعاً به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد و ۴۴۳ میلیون ریال به شعب تعزیرات حکومتی ارسال شده اند.

شناسایی یک هزار و ۳۸۹ متخلف در بازار محصولات آرایشی و بهداشتی

این مقام مسؤول در خصوص اقدامات نظارتی برای تنظیم بازار محصولات آرایشی و بهداشتی توضیح داد: لوازم آرایشی و بهداشتی، در خصوص رعایت قیمت مندرج بر روی بسته بندی ها، صدور فاکتور و برچسب قیمت و … تحت نظارت قرار دارد در همین مدت از ۶ هزار و ۷۳۵ مرکزعرضه محصولات آرایشی و بهداشتی بازدید به عمل آمد که در پی آن برای یک هزار و ۳۸۹ واحد که متخلف شناخته شدند پرونده تخلف به ارزش ۱۰۰ میلیارد و ۹۸۷ میلیون ریال ثبت و برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی استان‌ها ارسال شد.

مقابله با عرضه محصولات قاچاق و غیرمجاز، مطابق با قوانین و مقررات مبارزه با قاچاق کالا در دستور کار مستمر این سازمان و رده‌های تابعه در ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان‌ها قرار داشته است. در این راستا، طی سه ماهه اول سال جاری تعداد ۱۵۱ هزار و ۹۶ مورد بازرسی اقدام-محور در خصوص گروه‌های کالایی هدف از جمله "محصولات دخانی"، "اقلام آرایشی و بهداشتی"، "مواد خوراکی و محصولات صنایع غذایی" و غیره گرفته که منجر به توقیف کالاهای فاقد شناسه رهگیری و اسناد مثبته و تنظیم ۱ هزار و ۴۷۱ فقره صورتجلسه قاچاق به ارزش کلی ۳۵۹۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون ریال و ارجاع به تعزیرات حکومتی گردیده است.

مدیرکل بازرسی و مبارزه با قاچاق کالاهای مصرفی سازمان حمایت با تاکید بر تداوم اقدامات نظارتی و افزایش گشت‌های نظارتی از سوی دستگاه‌های مرتبط برای نظارت بر بازار و حفظ تعادل یادآور شد: شهروندان شکایات خود را از طریق تلفن (۱۲۴)، پورتال سازمان حمایت به نشانی الکترونیکی www.cppo.ir، سایت (124.ir) و اپلیکیشن آپ مطرح نمایند، چنانچه شکایت آنها قابل پیگیری باشد، یعنی در قالب قوانین حمایت از حقوق مصرف کنندگان، نظام صنفی یا تعزیرات حکومتی تعریف شده باشد، اقدامات لازم صورت خواهد پذیرفت.

نظر شما