شناسهٔ خبر: 67548606 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وزیر فرهنگ در آیین اهدای جوایز کتاب سال جمهوری اسلامی ایران:

ايران فرهنگي را در جغرافياي سياسي امروز محصور نمي‌دانيم/ تشريح فعاليت‌هاي فرهنگي دولت مردمي

صاحب‌خبر -
ايران فرهنگي را در جغرافياي سياسي امروز محصور نمي‌دانيم/ تشريح فعاليت‌هاي فرهنگي دولت مردمي
خبرگزاری آریا - آیین اهدای جوایز آثار شایسته تقدیر چهل و یکمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران امروز شنبه (16 تیر) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب فرهنگ و رسانه برگزار شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر فرهنگ در این مراسم ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم گفت: یاد و خاطره رئیس جمهور کارآمد، جامع الاطراف، انقلابی ‌‌و مکتبی که عنایت ویژه ای به حوزه فرهنگ داشتند را گرامی می داریم چراکه تحولات مهمی در حوزه کتاب و فرهنگ در دوره مدیریت ایشان در دولت مردمی رخ داد.
وی افزود: سال 1384 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه مدیریت کتاب نزدیک به 80 میلیارد تومان برای تنظیم گری در اختیار داشت و اقتصاد کتاب حدود 250 میلیارد تومان بود این در حالی است که در سال 1400 اقتصاد کتاب در حدود ده هزار میلیارد تومان بود ولی بودجه وزارت فرهنگ برای تنظیم گری این حوزه در حدود 30 میلیارد تومان بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: سال 1400 بودجه وزارت فرهنگ 1200 میلیارد تومان بود ولی امروز که یک سال زودتر از موعد مقرر عمر دولت بی‌پایان می رسد در لایحه بودجه، بودجه وزارت فرهنگ به 20 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
اسماعیلی ادامه داد: این اتفاقات در همه بخش ها رخ داد، در برنامه های هفتم‌ توسعه تقریبا 14 حکم کم نظیر برای حوزه فرهنگ مصوب کردیم، هرآنچه آرزوی ما در سالهای گذشته برای اهالی فرهنگ و هنر به لحاظ پشتیبانی و ارتقای کمی و کیفی بود لحاظ شد.
وزیر فرهنگ گفت: این اتفاقات مهم در دوره مدیریت دولت رخ داده است انشاالله اهالی فرهنگ و هنر از نتایج خوش آیندی که تغییر ریل جدی در این بخش ها با خود به همراه می‌آورد آگاه خواهند شد، استفاده خواهند کرد و آثارش را در حیات علمی و فرهنگی کشور مشاهده خواهند کرد.
وی افزود: در ایام پایانی حیات شهید رئیسی با ابلاغ آقای رئیس جمهور تاسیس شهر جهانی صنایع خلاق فرهنگی را داشتیم و برای اولین بار برای تولید اقتصاد فرهنگ و هنر بیش از دوازده دهکده مهم در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی می شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه کتاب، تصریح کرد: سالی که وزارت فرهنگ را تحویل گرفتیم تولید کاغذ داخلی حدود چهار هزار تن بود ولی انشاالله با افتتاحی که در روزهای آینده در شیراز خواهیم داشت این عدد به 130 هزار تن خواهد رسید.
اسماعیلی با بیان اینکه در سال تحصیلی 1402_1403، 155 میلیون نسخه کتاب درسی با کاغذ ایرانی تولید کردیم، گفت: در حوزه فیلم و زینک دوستان دانش بنیان اقدامات لازم را انجام می دهند و انشاالله با حمایت ها تا پایان سال بخش مهمی از نیازهای ما تامین خواهد شد.
وزیر فرهنگ گفت: یکی از برنامه های اصلی ملی کردن صنعت نشر در کشور بود؛ امروز در حوزه کاغذ تحریر در حال رسیدن به خودکفایی هستیم؛ چند کارخانه در حال احداث با حمایت ویژه دولت داریم، برهمین اساس تا دوسال آینده تولید کاغذ در کشور از 300 هزار تن تجاوز می کند و به صادر کننده کاغذ در منطقه تبدیل می‌شویم.
وی افزود: در حوزه حمایت از پدید آورندگان و ناشران، سال گذشته 115 هزار عنوان کتاب منتشر شد که بالاترین میزان در سالهای گذشته است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بر سر مسایل ممیزی عده ای خرده‌ می گرفتند این در حالی است که عدد آن زیر دو درصد است و عمدتا هم چاپ می شود.
اسماعیلی ادامه داد: در حوزه سرانه مطالعه باید گفت که کتاب گران است ولی برای کمرنگ کردن این موضوع دسترسی مردم به کتابخانه ها را گسترش می دهیم؛ اقدامات انجام شده در این حوزه به نحوی است که به دلیل مشغله کاری نتوانستیم حدود 40 کتابخانه جدید را افتتاح کنیم.
وی افزود: کتابخانه‌های بزرگی که هرکدام بیش از ده هزار متر وسعت دارند بزرگترین کتابخانه منطقه در اراک را درحال تکمیل و آماده افتتاح داریم.
وزیر فرهنگ با بیان اینکه سالی که مسئولیت را در وزارت فرهنگ تحویل گرفتم تعداد کتابخانه های سیار 30 عدد بود، گفت: برای تحقق عدالت فرهنگی افزایش کتابخانه های سیار را برای استفاده در مناطق محروم و عشایری در دستور کار قرار دادیم؛ کمتر منطقه ای رفتم که مطالبه اول آن کتابخانه نباشد چراکه حوزه گرایش فرهنگی در زیست بوم ایران عزیز ما گسترده است.
وی افزود: برای حوزه ایران فرهنگی در کنار کاری که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام می دهد تاسیس بنیاد حکیم نظامی در حوزه ایران فرهنگی بزرگ در در دستور کار است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ایران فرهنگی را در جغرافیای سیاسی امروز محصور نمی دانیم، برای این موضوع برنامه کاملی داشتیم که پیاده شده و در حال اجراست.
اسماعیلی افزود: احیای مفاخر فرهنگی جزء ماموریت های ماست، به دلیل اینکه برخی از مشاهیر ما را به نام کشورهای دیگر مطرح کنند، قدری حساسیت ایجاد شده بود؛ در هر صورت هر قوم و ملتی به مفاخر خود می بالد.
وزیر فرهنگ با بیان اینکه سال گذشته مجسمه حکیم نظامی را در میدان ونک نصب کردیم، گفت: در همین راستا ساخت فیلم های مشترک با برخی کشورها برای ایجاد فضای همدلی و اتحاد در دستور کار است.
وی افزود: فیلم مست عشق با استقبال زیاد مواجه شد چراکه مردم به این موضوعات علاقه دارند، همین اقدام با پاکستان برای ساخت فیلم اقبال لاهوری و ترکمنستان انجام خواهد شد.
وزیر فرهنگ گفت: سال 2025 را سال ارتباطات فرهنگی ایران و ترکیه نام‌گذاری کردیم در سفری که با شهید رییسی‌ به ترکیه رفتیم، تفاهمات لازم منعقد شد تا انشاالله سال آینده در نمایشگاه کتاب میهمان ما خواهند بود.

نظر شما