شناسهٔ خبر: 67548379 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی تشریح کرد

عملکرد ۵گانه دولت سیزدهم در بخش مسکن

اهم اقدامات دولت سیزدهم در معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع شهری در ۵بخش اصلی شامل ساماندهی و افزایش عرضه در بازار زمین و مسکن؛ ساخت بیش از ۷۲۰هزار واحد مسکونی در قالب انبوه‌سازی؛ نوسازی بیش از ۲۸۳هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده؛ تکمیل بیش از ۱۳۲هزار واحد مسکن مهر و معرفی خانه‌های خالی به سازمان مالیاتی دسته‌بندی و ارائه شد.

صاحب‌خبر -

دولت سیزدهم در طول ۲سال و ۳ماه سپری‌شده از عمر این دولت به ساماندهی و افزایش عرضه در بازار زمین و مسکن پرداخت. تفکیک واحدهای نهضت ملی مسکن احداث‌شده شامل فرآیند احداث ۷۲۰هزار و ۳۳۸واحد در قالب واحدهای حمایتی به شکل انبوه‌سازی روی اراضی دولتی با اجاره ۹۹ساله در شهرها، پرداخت تسهیلات نوسازی و بهسازی مسکن روستایی به تعداد ۵۴۵هزار و ۶۸۸واحد، واگذاری انفرادی و گروهی زمین در قالب اجاره ۹۹ساله در شهرها به تعداد ۳۴۰هزار و ۴۶۵واحد، نوسازی بافت‌های فرسوده شهری به تعداد ۲۸۲هزار و ۹۹۶واحد، تامین مسکن ملکی و سازمانی نیروهای مسلح به تعداد ۲۵۴هزار و ۱۴۶واحد، پرداخت تسهیلات خودمالکان به تعداد ۲۰۶هزار و ۲۳۵واحد، تکمیل ۱۳۲هزار و ۴۱۶واحد باقی‌مانده مسکن مهر، واگذاری انفرادی زمین در قالب اجاره ۹۹ساله در روستاها به تعداد ۷۹هزار و ۱۰۴واحد و واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت در شهرها به تعداد ۷۴هزار و ۶۵۸واحد است.

اجرای پروژه‌های انبوه‌سازی در زمین‌های دولتی برای متقاضیان واجد شرایط شهری از دیگر اقدامات معاونت برنامه‌ریزی شهری در دولت سیزدهم بود. این برنامه برای تامین مسکن متقاضیان واجد شرایط و با اجرای پروژه انبوه‌سازی مسکن در شهرها و اراضی فاقد امکان واگذاری انفرادی و گروهی و با استفاده از ظرفیت سازندگان دارای صلاحیت اجرایی می‌شود. در این برنامه نیز برای کاهش قیمت تمام‌شده ساخت مسکن، زمین به‌صورت اجاره ۹۹ ساله (قیمت زمین صفر) واگذار می‌شود. در قالب این برنامه عملیات ساخت بالغ بر ۷۲۰هزار واحد مسکونی آغاز شده است.

نوسازی بافت‌های فرسوده اقدام بعدی در این معاونت بود که این برنامه را با ارائه مشوق‌های مالی و غیرمالی همچون پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، عدم دریافت عوارض صدور پروانه ساخمان، اجرای طرح کلید به کلید، پرداخت تسهیلات اجاره موقت و ارائه مشوق‌های کالبدی و شهرسازی به مالکان واقع در بافت‌های فرسوده شهری و همچنین بهبود سرانه فضاهای عمومی و خدمات روبنایی در بافت‌های فرسوده شهری اجرایی می‌شود. در اجرای این برنامه نیز نوسازی بیش از ۲۸۳هزار واحد مسکونی آغاز شده است.

تکمیل واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر اقدام بعدی وزارت مسکن  در دولت سیزدهم بود. عملیات ساختمانی حدود ۲۵۰هزار واحد مسکن مهر باقی مانده بود که طی ۲.۵سال گذشته ۱۳۲هزار واحد از این واحدها عموما با استفاده از منابع داخلی وزارت راه و شهرسازی تکمیل و به متقاضیان واگذار شده است. حدود ۶۰درصد از این واحدها نیز به پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۵درصد رسیده‌اند که این واحدها نیز درآینده نزدیک با تامین منابع مالی مورد نیاز و حل مشکلات حقوقی، تکمیل و به متقاضیان واگذار می‌شوند.

معرفی ۱۲۰هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی اقدام بعدی  این معاونت بود. این مالیات توسط دولت با رویکرد تنظیم‌گری (نه درآمدزایی) و با هدف مقابله با محتکران مسکن (اشخاصی که تعداد زیادی از خانه‌های در اختیار خود را خالی نگه داشته‌اند) و به تبع آن افزایش عرضه واحدهای مسکونی خالی صورت می‌پذیرد. لازم به ذکر است اجرای سیاست اخذ مالیات از خانه‌های خالی، منجر به عرضه ۱۸۲هزار واحد مسکونی خالی به بازار شده و ۱۲۰هزار واحد مسکونی خالی نیز برای اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است.

 

نظر شما