شناسهٔ خبر: 67548372 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

سریال رکوردشکنی‌ها در بورس

علی عبدالمحمدی : پس از مدت‌ها، سور و سات به کوچه بورس‌بازان هم رسید و در روز گذشته، فعالان بازار سهام، نظاره‌گر یکی از تاریخی‌ترین سکانس‌های بورس در سنوات اخیر بودند. بازار که در دو هفته اخیر توانسته بود در کلیت خود رشدهای جسته‌وگریخته‌ای را تجربه کند، با مشخص‌شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، از بند یکی از مهم‌ترین ابهامات چند وقت اخیر خود خارج شد. با توجه به اینکه در نطق‌های ایرادشده در جریان مناظرات و تبلیغات انتخاباتی، سیاست‌های اعلام‌شده رئیس‌جمهور منتخب با بورس در تقابل نبود، فعالان بازار این موضوع را به فال نیک گرفتند و بعد از اطمینان از پیروزی نهایی مسعود پزشکیان در انتخابات، انتظارات از آینده بهتر شرکت‌ها را در تابلوی معاملاتی نمایان ساختند.

صاحب‌خبر -

انفجار شاخص‌ها در بورس

در گزارش روز گذشته «دنیای اقتصاد» تحت عنوان «بورس در پسا انتخابات» عنوان شده بود که  اگر وضعیت و تکلیف صندلی ریاست‌جمهوری «آن‌طور که بورس‌بازان می‌خواهند رقم بخورد» می‌توان پس از مدت‌‌‌‌‌ها، نظاره‌‌‌‌‌گر روزهای خوب بورس تهران بود و رشد قابل‌توجهی را در نماگرهای سهامی شاهد بود. همین موضوع نیز رنگ واقعیت به خود گرفت و نماگرهای سهامی با رشد قابل‌توجهی در روز گذشته همراه شدند. در معاملات دیروز، شاخص کل بورس رشد ۸۸هزار واحدی را تجربه کرد تا در آستانه فتح کانال ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحدی قرار بگیرد. رشد ۴.۲درصدی شاخص کل در سالی به وقوع پیوست که در کل سال ۱۴۰۲ چنین رشدی در مقیاس روزانه به ثبت نرسیده بود. آخرین باری که شاخص توانسته بود بیش از این مقدار رشد را تجربه کند، اسفندماه ۱۴۰۱ بود که شاخص کل رشد ۴.۶۵درصدی را به ثبت رسانده بود. در روز گذشته،‌ عطش تقاضا در تالار شیشه‌ای به میزانی بود که کل نمادهای بازار اعم از کوچک و بزرگ را در مسیر صعودی قرار داد و شاخص هم‌وزن نیز پا به پای شاخص کل رشد کرد. رشد ۳.۴۲درصدی نماگر هم‌وزن در معاملات روز شنبه، بیشترین رشد روزانه این شاخص از ۲۶فروردین ۱۴۰۲ بود. شاخص کل فرابورس نیز در روز گذشته، ۳.۷درصد رشد داشت. میزان رشد به‌ثبت‌رسیده در این شاخص نیز از ۶ اسفند سال ۱۴۰۱ بی‌سابقه بود.

 استقبال از صندوق‌ها

در روز گذشته استقبال فوق‌العاده‌ای از معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عمل آمد و بررسی سنجه تغییر مالکیت‌ها در بسیاری از صندوق‌های سهامی، بیانگر تغییر مالکیت به نفع سهامداران حقیقی است. در روز گذشته، هزار و ۷۰۴میلیارد تومان پول حقیقی وارد صندوق‌های سهامی شد و صندوق‌های اهرمی نیز با ۸۸۱میلیارد تومان ورود پول حقیقی همراه شدند. تب داغ تقاضا در معاملات روز گذشته بورس تهران، نمادها را یکی پس از دیگری به سمت سقف قیمتی روزانه هدایت کرد و کار را تا جایی پیش برد که ۵۱۰نماد معاملاتی با صف خرید کار خود را به اتمام رساندند. همچنین در روز گذشته ۸۹درصد نمادها در محدوده سبز و ۱۱درصد دیگر نیز در محدوده سرخ تابلوی معاملاتی جای گرفتند.اما سوالی که در این اثنا ممکن است به اذهان برخی متبادر شود، این است که آیا روند فعلی تداوم خواهد داشت یا در روزهای آتی، بازار ضعیف‌تر عمل خواهد کرد؟

در پاسخ به این سوال می‌توان این‌چنین استنباط کرد که بازار با گذر از فعل‌‌وانفعالات انتخاباتی اکنون از بند ابهامات رها شده است. رشد روز گذشته و دو هفته اخیر نیز در جبران روزهای بد بورس در اوایل سال جاری صورت گرفته است. اما طبیعتا در روزهای آتی، شدت تقاضا در بورس تهران نمی‌تواند مانند دیروز باشد و بخشی از هیجانات فروکش خواهد کرد و دوباره منطق و رصد وضعیت بنیادی شرکت‌ها و تغییرات در آن مورد رصد قرار خواهد گرفت. دولت جدید اگر در تدوین سیاست‌های پولی، مالی و تجاری بورس را در اولویت قرار دهد، طبیعتا هم می‌تواند سهامداران را که به عنوان سفره‌دار در اقتصاد کشور فعالیت می‌کنند راضی و خشنود نگه دارد و هم‌ می‌تواند از ظرفیت‌های موجود در بازار سرمایه در راستای تامین مالی واحدهای تولیدی استفاده کند. طبیعتا اوضاع و احوال مناسب بازار ثانویه بورس، بستر و فرصت مناسبی برای رونق بازار اولیه فراهم خواهد کرد و به دولت این اجازه را خواهد داد تا با فراغ بال از این بازار برای تامین مالی تولید استفاده کند.

نظر شما