شناسهٔ خبر: 67548317 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

۲۰ توصیه به مدیران و کارآفرینان برای بهبود ارتباط با چت‏‏‌بات‏‏‌ها

تقویت برند شخصی با چت‏‏‌ جی‏‏‌پی‏‏‌تی

نویسنده: Jodie Cook/ مترجم: منا اختیاری سام آلتمن، یکی از بنیان‌گذاران OpenAI، می‏‏‌گوید چت جی‏‏‌پی‏‏‌تی صد میلیون کاربر هفتگی دارد. بسیاری از این کاربران مدیران و بنیان‌گذارانی هستند که از این چت‏‏‌بات همه‏‏‌چیزدان و رابط کاربری ساده‏‏‌اش برای تقویت برند شخصی خود، کسب نگرش برنده در بازار رقابتی امروز و پیشی گرفتن از رقبا استفاده می‌کنند. اما از کجا می‏‏‌دانید که دارید حداکثر بهره ممکن را از این ابزار می‏‏‌برید؟ چون احتمالا این‌طور نیست. یکسری نکات غیرمعمول تضمین می‌کنند که شما از بالاترین حد مطلوب جا نمانید.

صاحب‌خبر -

محققان دانشگاه هوش مصنوعی محمد بن زاید، فهرست جامعی از اصول لازم برای دستیابی به بهترین شیوه درخواست از چت‌‌‌بات را در مقاله‌‌‌ای ارائه کرده‌‌‌اند. کارآفرینان و مدیران می‌توانند با استفاده از این اصول، کیفیت بهره‌‌‌مندی‌‌‌شان از این ابزار را به طرز شگفت‌‌‌انگیزی ارتقا دهند.  اگر از چت‌‌‌جی‌‌‌پی‌‌‌تی استفاده می‌‌‌کنید، بهتر است این کار را درست انجام دهید. با این نکات ساده ارتباط خود را با چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی تقویت کنید.

ادب را فراموش کنید

لازم نیست موقع صحبت با چت‌‌‌جی‌‌‌پی‌‌‌تی مودب باشید. چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی روبات است؛ انسان نیست. لطفا و متشکرم را فراموش کنید. تفاوتی ایجاد نمی‌‌‌کند. کاراکترهایی را که خرج کلمات بیهوده‌‌‌ای همچون تشکر و قدردانی می‌‌‌کنید نگه دارید و برای مثال زدن، توضیح بیشتر یا شفاف‌‌‌سازی کلامتان خرج کنید. برای دریافت بهترین نتیجه از عبارات «وظیفه تو این است که...» و «تو باید ...» استفاده کنید. دستورات دقیق بدهید و دستورالعمل‌‌‌ها را شفاف بیان کنید و ادب را برای انسان‌‌‌ها بگذارید.

مخاطب را شامل کنید

درخواست خود را با اشاره به مخاطب هدف تنظیم کنید تا چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی بداند خروجی برای چه کسی است. این کار باعث می‌شود هنگام تولید متن و پست‌‌‌های شبکه‌‌‌های اجتماعی و متن‌‌‌های وب، مخاطب را در نظر بگیرد و نتایجی تولید کند که بهتر با مشتریان شما ارتباط می‌گیرد.

از توالی استفاده کنید

اگر وظیفه پیچیده‌‌‌ای را به زیرمجموعه‌‌‌های منطقی‌‌‌اش تقسیم کنید، چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی بهتر می‌‌‌فهمد که باید چه کاری انجام دهد. به جای اینکه کاری را تمام و کمال به آن محول کنید، مرحله به مرحله دستور دهید.

بعد از هر دستور ببینید چه درکی از مسأله داشته و یادآوری کنید که دستورالعمل‌‌‌های بیشتری در راه است. اگر هم خواستید تمامی دستورها را در یک پیام ارسال کنید، بین دستورات فاصله خطی قرار دهید تا مانع سردرگمی و گمراهی چت‌‌‌بات شوید.

از دستورات مثبت استفاده کنید

به جای اینکه به چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی بگویید چه کاری را نکند، بگویید که دقیقا چه کاری را انجام دهد. به عنوان نمونه، اگر طراح گرافیستی به جای اینکه بگوید «از رنگ‌‌‌های صورتی و بنفش استفاده نکن»، بگوید «فقط از رنگ‌‌‌های قرمز و سبز استفاده کن» نتیجه بهتری دریافت می‌کند.

بخواهید بیشتر توضیح دهد

اگر خروجی چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی منطقی به نظر نمی‌‌‌رسد، با استفاده از این عبارات اطلاعات بیشتری بگیرید: «... را به زبان ساده توضیح بده»، «طوری برایم توضیح بده که انگار من یازده ساله‌‌ام»، «طوری برایم توضیح بده که انگار من مبتدی هستم.» طبق یافته‌‌‌های این پژوهش حتی می‌توانید از عبارت «برای راه‌حل بهتر... دلار پاداش می‌‌‌دهم» هم استفاده کنید.

مثال بزنید

در قالب‌‌‌بندی دستورات خود، از دستورات مبتنی بر مثال استفاده کنید. با این کار چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی می‌‌‌داند شما دنبال چه هستید و بر همان اساس پیش‌بینی می‌کند. مثال‌‌‌ها را هم جای درستی قرار دهید تا به خوبی درون دستور لحاظ شوند. از فرمت ###مثال### یا[مثال] استفاده کنید. اما کار را همین‌‌‌جا متوقف نکنید. با استفاده از فاصله خطی، دستورالعمل، مثال، سوال، محتوا و داده‌‌‌ را از هم جدا کنید. با این فرمت، ابزار به خوبی متوجه می‌شود که هر قسمت از درخواست شما دقیقا چیست.

تهدید به تنبیه کنید

شما همکاران انسانی خود را تهدید نمی‌‌‌کنید، اما می‌توانید چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی را تهدید کنید. محققان دریافته‌‌‌اند که استفاده از عبارتی مثل «اگر فلان کار را انجام دهی مجازات می‌‌‌شوی» به نتایج بهتری منجر می‌شود.

از چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی بخواهید بیشتر شبیه انسان‌‌‌ها باشد

چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی یک‌‌‌سری نشانه‌‌‌های واضحی از محتواهای تولید شده توسط هوش مصنوعی را دارد و بعضی‌‌‌هایشان به شکل خنده‌‌‌داری مشخص هستند. هنگام تولید محتوا برای هر محصولی می‌توانید از آن بخواهید که بیشتر شبیه انسان‌‌‌ها باشد. کافی است این عبارت را به دستور خود اضافه کنید «به شیوه‌‌‌ای انسانی و طبیعی پاسخ بده» و بگویید از کلمات مشخصی که بیشتر مخصوص چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی است استفاده نکند.

به چت‌‌‌ جی‌‌‌پی‌‌‌تی بگویید چگونه فکر کند

مستقیما به ابزار بگویید که می‌‌‌خواهید چگونه اطلاعات شما را پردازش کند تا هربار خروجی قوی‌‌‌تری دریافت کنید. از عباراتی همچون «مرحله به مرحله فکر کن» استفاده کنید تا پاسخ‌‌‌های زنجیره‌‌‌واری به دست بیاورید و بتوانید اشتباهات را همان اول اصلاح کنید.

از کلیشه بپرهیزید

چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی با ۳۰۰ میلیارد کلمه از محتویات اینترنت آموزش دیده که بسیاری از آنها دربردارنده تعصبات و کلیشه‌‌‌ها هستند. برای اینکه این ابزار را از خطای تعصبات خودش آگاه کنید، این عبارت را به دستور خود اضافه کنید: «مراقب باش که پاسخت بی‌‌‌طرفانه و غیرکلیشه‌‌‌ای باشد.»

از آن بخواهید از شما بپرسد

شما نمی‌‌‌دانید که چه چیزی را نمی‌‌‌دانید. به جای اینکه فکر کنید باید در دستور خود چه چیزهایی را ذکر می‌‌‌کردید، از چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی بخواهید شکاف‌‌‌ها را پوشش دهد. از این عبارات استفاده کنید: «برای به دست آوردن اطلاعات موردنیازت از من بپرس» و تاکید کنید که قبل از تولید خروجی این کار را انجام دهد.

نقش اختصاص دهید

مدیر بازاریابی می‌‌‌خواهید؟ بگویید: «مثل متخصص بازاریابی عمل کن.» همین کار را برای هر تخصص دیگری همچون متخصص حقوقی، حسابدار و تحلیلگر کسب و کار هم می‌توانید انجام دهید. با این کار به نتایج بهتری می‌‌‌رسید. به چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی بگویید دانش و خرد چه نقشی را در پاسخ خود به کار بگیرد تا نتیجه به اهداف شما نزدیک‌‌‌تر باشد.

از حائل استفاده کنید

حائل‌‌‌ها مرز بین بخش‌‌‌های مستقل در بافت متن را مشخص می‌کنند که شامل پرانتز، ویرگول، آکولاد و  کروشه می‌شود. در دستور خود از این حائل‌‌‌ها برای جدا کردن اطلاعات متمایز استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

تکرار اهمیت دارد

اگر قسمتی از درخواستتان اهمیت بیشتری دارد، آن را تکرار کنید. اثر اول و آخر – که می‌‌‌گوید اولین و آخرین گفته بهتر به یاد می‌‌‌ماند- در چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی هم کاربرد دارد. یک کلمه یا عبارت مشخص را در طول دستور خود چند بار تکرار کنید. به‌خصوص در ابتدا و انتهای دستور. چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی را حسابی شیرفهم کنید.

تکنیک‌‌‌ها را ترکیب کنید

فقط به استفاده از یک روش مطلوب اکتفا نکنید. روش‌های مطلوب را با هم تلفیق کنید. به عنوان نمونه، به چت جی‌‌‌‌‌‌پی‌‌‌تی نقشی بدهید، برایش مثال بزنید و بخواهید گام به گام خروجی دهد تا مطلوبیت نتیجه را به حداکثر برسانید.

پاسخ را هدایت کنید

اگر می‌‌‌دانید که می‌‌‌خواهید پاسخ چگونه شروع شود، این را به چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی بگویید. تصور کنید که از چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی می‌‌‌خواهید پستی برای لینکدین بنویسد، اما خودتان جمله گیرای اولیه را دارید. دستور را با ابتدای پاسخ مورد نظرتان تمام کنید.

قسمت‌‌‌های خوب را عوض نکنید

اگر بخواهید بازنویسی کند، انواع مترادف‌‌‌ها را دریافت می‌‌‌کنید، اما گاهی نمی‌‌‌خواهید همه‌‌‌چیز عوض شود و فقط ویرایشی جزئی لازم دارید. در چنین مواردی از این دستورات استفاده کنید: «هر پاراگراف را ویرایش کن تا دستور زبان و واژگان بهتری جایگزین کنی، اما سبک نوشتاری متن را تغییر نده» یا اینکه «فقط دستور زبان و واژگان کاربر را بهتر کن و مراقب باش متن طبیعی باقی بماند. سبک نوشتار را تغییر نده، مثلا یک پاراگراف رسمی را غیررسمی نکن.»

جملات خود را با چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی کامل کنید

اگر خودتان یک مقاله کامل یا پستی برای یک شبکه اجتماعی نوشته‌‌‌اید و فقط می‌‌‌خواهید پایان جذابی داشته باشد، به چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی بگویید که وظیفه‌‌‌اش تمام کردن متن، ترانه، پست یا مقاله‌‌‌ است و مشخص کنید که می‌‌‌خواهید پایانی که می‌‌‌نویسد چه صفاتی را داشته باشد و در نهایت نوشته خودتان را در اختیارش بگذارید.

متن نمونه ارائه دهید

اگر متنی وجود دارد که می‌‌‌خواهید از آن تقلید کنید، آن را به چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی بدهید. درخواست یک سبک نوشتاری خاص بدون ارائه مثال به شدت چالش‌‌‌برانگیز است. پس حواستان باشد که حتما متن نمونه‌‌‌ای را به عنوان مثال در اختیارش بگذارید. می‌توانید از این دستور استفاده کنید: «به سبک متن ارائه شده بنویس: (متن نمونه را اینجا قرار دهید).»

همیشه شفاف باشید

ممکن است این موضوع بدیهی به نظر برسد، اما همیشه ارزش چک کردن را دارد. قبل از آنکه دکمه ارسال را بزنید، درخواست خود را مرور کنید. حواستان باشد که چون یک موضوع در ذهن شما مثل روز روشن است، قرار نیست نوشته‌‌‌تان هم همین‌طور باشد. دنبال هر چیزی بگردید که ممکن است اشتباه تفسیر شود. ببینید دستورتان را با یک فرد حقیقی چگونه مطرح می‌‌‌کنید و تصور کنید ممکن است چه سوال‌‌‌هایی برایشان پیش بیاید. متن شما باید شامل تمام واژگان کلیدی و پاسخ‌‌‌های آن سوالات باشد تا چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی بتواند بهترین خروجی را بدهد. دستور دادن به چت بات یک مهارت است و مثل هر مهارت دیگری می‌توان آن را تقویت کرد. بهترین متدها را بیاموزید، آزمون و خطا کنید، حرفتان را تکرار کنید و ادامه دهید. ببینید از کدام راه به جواب بهتری می‌‌‌رسید تا بتوانید به راحتی بهترین نتایج را دریافت کنید. به این مهارت مسلط شوید تا از مزایای کار بیشتر در زمان کمتر بهره ببرید.

منبع: Forbes

 

نظر شما