شناسهٔ خبر: 67546527 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

خادمی، نماینده پیشین مجلس در گفت وگو با بولتن نیوز

دولت چهاردهم صندوق سرمایه گذاری نفت تاسیس کند/ اولویت توسعه میادین مشترک باشد

یک نماینده پیشین مجلس گفت: آنچه که دولت چهاردهم باید در اولویت برنامه های خود قراربدهد، تلاش برای توسعه میادین نفتی و احیای میادین مشترک است که امروز همسایه های ما در حال برداشت از آنها هستند. 

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی: یک نماینده پیشین مجلس گفت: آنچه که دولت چهاردهم باید در اولویت برنامه های خود قراربدهد، تلاش برای توسعه میادین نفتی و احیای میادین مشترک است که امروز همسایه های ما در حال برداشت از آنها هستند. 
هدایت الله خادمی، عضو پیشین کمیسیون انرژی مجلس و کارشناس مسایل نفت در گفت وگو با بولتن نیوز درباره مهمترین اولویت دولت چهاردهم در حوزه انرژی اظهارداشت: واقعیت این است که ما از نظر تکنولوژی در صنعت نفت عقب افتاده ایم؛ هم باید بتوانیم سرمایه خارجی را جذب کنیم و هم در داخل شرایط جذب سرمایه گذاری ایجاد شود. اگر اراده ای برای فراهم کردن شرایط سرمایه گذاری فراهم شود، می توان بسیاری از مشکلات صنعت نفت را حل کرد در غیراینصورت به جایی می رسیم که قرارداد واردات گاز با روسیه را می بندیم، کما اینکه این اتفاق اخیرا افتاده است.
وی افزود: به نظر من، چیزی تحت عنوان نیاز به سرمایه گذاری 200 میلیارد دلاری برای توسعه صنعت نفت که از سوی وزرای نفت دولت های قبل مطرح شد، وجود ندارد.اینها سخنان گزافی است. ما نیازی به چنین سرمایه گذاری در صنعت نفت نداریم. برای اینکه نفت نفت توسعه یابد، باید ابتدا اقتصاد ما از سیاست زدگی چه سیاست داخلی و چه خارجی خارج شود. ما امیدواریم دکتر پزشکیان با هماهنگی و اجماعی که قول شکل گیری آن را داده است، ارتباط کشور را با دنیا بهبود ببخشد. دنیا هم آمادگی کار با ایران است. کشور ما آنقدر امکانات و پتانسیل های بالایی دارد که حتی آمریکا هم نیاز به همکاری با ما دارد. اینگونه نیست که اروپا و آمریکا هیچکونه نیازی به ما نداشته باشند و بخواهند ما را کنار بگذارند.
این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه لازم است که منابع حاصل از فروش نفت برای نسل های آینده سرمایه گذاری شوند، تصریح کرد: اگر چنین نکنیم ما وامدار نسل های آینده خواهیم بود، چون نفت و گازشان را فروخته ایم و منابع آنها را هدر داده ایم ولی برای آنها چیزی باقی نگذاشته ایم.همین الان 60-70 درصد از آبهای زیرزمینی را هدر دادیم و سرمایه گذاری هم برای نسل های آینده انجام نشده است که درآمدی برایشان ایجاد شود.
خادمی با اشاره به تجربه  نروژ در ایجاد صندوق سرمایه گذاری منابع حاصل از فروش نفت گفت: عربستان و نروژ دو الگو برای ما برای سرمایه گذاری نسل های بعد هستند. ما هم باید چنین مسیری را  طی کنیم و درآمدهای نفت را در بخش های دیگر سرمایه گذاری کنیم که تبدیل به ثروت ملی برای نسل های آینده شوند. 
او اضافه کرد: فروختن منابع و مصرف کردن آن، به معنای گرفتار کردن نسل های آینده است و نتیجه این می شود که مدیون نسل های آینده خواهیم شد.
این کارشناس انرژی هشدار داد: اگر آقای پزشکیان این فرصت را ارزشمند بدارد و درآمد نفت و گاز را تبدیل به سرمایه گذاری مطمئن برای نسل های بعد نکند، مطمئن باشید در سالهای آینده به دلیل بی ارزش شدن سوخت های فسیلی دیگر نفت و گاز حتی ارزش استخراج هم نخواهد داشت، پس تا فرصت هست باید در این مسیر حرکت کرد.

نظر شما