شناسهٔ خبر: 67545819 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

تورم نقطه به نقطه مسکن رکورد زد

تحریریه جهان صنعت نیوز

تورم نقطه به نقطه مسکن در شهر تهران طی خرداد ماه تک رقمی شده و یک رکورد از مهر 1396 به بعد محسوب می‌شود. در مقابل، معاملات مسکن در پایتخت نسبت به ماه قبل اُفت قابل‌توجهی را تجربه کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس مسکن جهان صنعت نیوز، بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت بازار مسکن، رشد قیمت و تعداد معاملات در خرداد امسال را برای شهر تهران اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، تورم ماهانه مسکن در تهران که در اردیبهشت ماه بالای ۳.۵ درصد بود، در خرداد به کمتر از ۲ درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه نیز از بالای ۱۲ درصد به زیر ۱۰ درصد رسیده که یک رکورد از مهر ۱۳۹۶ به بعد محسوب می‌شود.

در مقابل، آمار معاملات حاکی از بروز نشانه‌های رکود در این بازار است. تعداد معاملات مسکن در شهر تهران از بالای ۴ هزار و ۸۰۰ واحد در اردیبهشت، به کمتر از ۳ هزار و ۹۰۰ واحد در خرداد ماه رسیده و تقریبا ۲۰ درصد کمتر شده است.

طبق آمارهای بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران در خرداد امسال به ۸۵ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان رسیده است. این رقم در اردیبهشت ماه تقریبا یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان بالاتر بوده است. بنابراین، تورم ماهانه قیمت مسکن در تهران در انتهای بهار امسال به ۱.۴ درصد رسیده است. این در حالی است که تورم ماهانه مسکن پایتخت در اردیبهشت ماه ۳.۸ درصد بوده است. بنابراین، با این که همچنان قیمت مسکن افزایش یافته اما از سرعت افزایش قیمت کاسته شده است. بررسی ماهانه، نگاه کوتاه‌مدت دارد و برای ارزیابی وضعیت بازار مسکن در میان‌مدت بهتر است تورم نقطه به نقطه معیار قرار بگیرد. این نرخ، میزان افزایش قیمت مسکن در خرداد امسال را نسبت به خرداد سال گذشته می‌سنجد.

قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران در خرداد سال گذشته، ۷۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است. همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، این رقم در خرداد امسال به ۸۵ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان رسیده است. به عبارت دیگر، تورم نقطه به نقطه قیمت مسکن در خرداد ماه ۹.۷ درصد بوده است. این تورم نقطه‌ای، در کمترین سطح خود از مهر ۱۳۹۶ به بعد قرار گرفته و یک رکورد تقریبا ۶ ساله محسوب می‌شود.

باید توجه داشت که کاهش تورم،‌ به معنای کاهش قیمت نیست بلکه نشان می‌دهد قیمت مسکن در پایتخت با سرعتی به مراتب کمتر از مدت مشابه در سال قبل افزایش یافته است. در صورت تداوم این وضعیت، می‌توان انتظار دستیابی به ثبات قیمت‌ها و حتی کاهش آن را داشت.

طبق گزارش بانک مرکزی، در خرداد امسال ۳ هزار و ۸۷۲ واحد مسکونی در تهران معامله شده است. این رقم در اردیبهشت ۴ هزار و ۸۷۵ واحد بوده است. همچنین، در خرداد سال قبل نیز حجم معاملات مسکن پایتخت ۳ هزار و ۳۹۴ واحد بوده است.

بنابراین، تعداد معاملات مسکن در تهران طی خرداد امسال نسبت به اردیبهشت ۲۰.۶ درصد کاهش و نسبت به خرداد سال قبل ۱۴.۱ درصد افزایش یافته است. در صورت تداوم این وضعیت، ممکن است رکود بر فضای این بازار حاکم شود.

اکوایران

نظر شما