شناسهٔ خبر: 67543069 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

ساخت هوش مصنوعی با قابلیت خواندن افکار انسان

تحریریه جهان صنعت نیوز

پژوهشگران با بازسازی موفقیت آمیز تصاویر حاصل از فعالیت مغز به پیشرفت قابل توجهی در زمینه علوم اعصاب و هوش مصنوعی دست یافته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس دانش و فناوری جهان صنعت نیوز، یک هوش مصنوعی ذهن‌خوان با فراگیری تمرکز روی قسمت‌های مشخصی از مغز می‌تواند افکار انسان را با دقتی بی‌سابقه بخواند و تصاویری را از آن‌ها ایجاد کند.

پژوهشگران با بازسازی موفقیت آمیز تصاویر حاصل از فعالیت مغز به پیشرفت قابل توجهی در زمینه علوم اعصاب و هوش مصنوعی دست یافته‌اند.

آن‌ها با به کارگیری یک سیستم هوش مصنوعی ذهن‌خوان بهبودیافته می‌توانند نزدیک‌ترین بازسازی تصاویر را از افکار، به ویژه در هنگام استفاده از ضبط مستقیم فعالیت مغز تولید کنند.

این شاهکار قابل توجه توسط دانشمندان دانشگاه رادبود (Radboud) در هلند انجام شده است. آن‌ها مطالعه قبلی خود را با آخرین تحقیقات برای ایجاد بازسازی‌های دقیق ترکیب کرده‌اند.

اوموت گوچلو یکی از اعضای تیم تحقیقاتی می‌گوید: تا آنجا که من می‌دانم، این‌ها نزدیک‌ترین و دقیق‌ترین بازسازی‌ها هستند.

این فناوری ذهن‌خوانی این پتانسیل را دارد که راه را به روی درمان‌های جدید برای از دست دادن بینایی هموار کند.

این تیم دو مطالعه متفاوت انجام دادند. در اولین مطالعه، آن‌ها چند داوطلب را درون دستگاه تصویربرداری تشدید مغناطیسی کاربردی (fMRI) قرار دادند. این دستگاه، تغییرات جریان خون در مغز را اندازه‌گیری می‌کند که می‌توان از آن برای درک فعالیت مغز استفاده کرد.

به داوطلبان تصاویری از چهره‌ها نشان داده شد و fMRI فعالیت عصبی را در قشر بینایی آن‌ها ثبت کرد که سپس به الگوریتم هوش مصنوعی وارد شد. در نهایت نیز هوش مصنوعی قادر به بازسازی تصاویری بود که بسیار شبیه به تصاویر اصلی بودند.

مطالعه دوم شامل تجزیه و تحلیل مجدد داده‌های آزمایش‌های قبلی بود که در آن آرایه‌های الکترودی در مغز میمون‌های ماکاک کاشته شد تا فعالیت آن را هنگام مشاهده تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی ثبت کند.

این بار هوش مصنوعی بهبود یافته توانست تصاویر اصلی را با دقتی تقریباً عالی بازسازی کند و تصاویر ایجاد شده از فعالیت مغز میمون‌ها تقریباً مشابه با تصاویر اصلی بود.

این به این دلیل است که دستگاه‌های کاشته شده اطلاعات دقیقی در مورد فعالیت مغز میمون ارائه می‌دهند.

سپس پژوهشگران از یک سیستم هوش مصنوعی پیشرفته برای تجزیه و تحلیل داده‌های فعالیت مغز از هر دو آزمایش استفاده کردند. این سیستم هوش مصنوعی منحصربه‌فرد بود، زیرا می‌توانست یاد بگیرد که روی کدام قسمت‌های مغز تمرکز کند.

با انجام این کار توانست تصاویری ایجاد کند که بسیار شبیه به تصاویر اصلی که داوطلبان و میمون‌ها دیده بودند، بود.

گوچلو می‌گوید: اساساً هوش مصنوعی هنگام تفسیر سیگنال‌های مغزی در حال یادگیری است که باید توجه خود را به کجا معطوف کند.

کاربرد‌های این فناوری حوزه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد. در زمینه پزشکی به طور بالقوه می‌تواند بینایی را با تحریک مغز برای ایجاد تجربیات بصری غنی‌تر برای افراد دارای اختلالات بینایی بازیابی کند.

علاوه بر این، این پتانسیل را دارد که با فراهم کردن راه‌های جدید برای تعامل و بیان، ارتباطات را برای افراد دارای معلولیت متحول کند.

محققان در این مطالعه نتیجه‌گیری کردند: ما با توجه به سرعت پیشرفت در زمینه مدل‌سازی مولد معتقدیم که این چارچوب احتمالاً در آینده نزدیک به بازسازی‌های چشمگیرتری از ادراک و احتمالاً حتی تصویرسازی منجر خواهد شد.

ایسنا

برچسب‌ها:

نظر شما