شناسهٔ خبر: 67542825 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

علی عبدالعلی‌زاده: شرط من با آقا مسعود توجه به احیای نهاد دولت – ملت بود

صاحب‌خبر -

علی عبدالعلی‌زاده، رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان با اشاره به تنها شرط خود برای پذیرش این مسئولیت گفت: شرط من با آقا مسعود برای پذیرش ریاست ستاد انتخاباتی او این بود که در صورت انتخاب شدن در کنار انجام کارها و وظایفی که در دولت خواهد داشت نهاد دولت-ملت را احیا کند و او هم قبول کرد.

آقای عبدالعلی‌زاده بعدازظهر جمعه 15 تیر 403 در جمع اعضای بخش تحلیلی و تحریریه انصاف نیوز حاضر شد و در جریان نقطه‌نظرات، پیشنهادها، نگرانی‌ها و نقدهای آنان قرار گرفت.

وزیر مسکن دولت اصلاحات گفت: روزی که خاتمی دولت را تحویل داد صندوق ذخیره ارزی که تاسیس آن ابتکار دولت اصلاحات بود منابع خوبی داشت و کشور هم سرشار از امید و سرافرازی بود. اگر دولت آقای پزشکیان شبیه چنین دولتی شود یا حتی عملکرد بهتری از آن دولت داشته باشد بعد از آن چه خواهد شد؟ آیا احمدی‌نژاد دیگری می‌آید؟!

او ادامه داد: بخش عمده‌ای از دستاوردهای دولت آقای خاتمی را آقای احمدی‌نژاد تخریب کرد؛ او با چراغ می‌گشت و همه‌ی شمع‌های روشن را خاموش می‌کرد. در زمان آن دولت کارهای پوپولیستی جایگزین برنامه‌های اصلاحی شد که نتیجه‌ی آن هم در نهایت تحریم‌ها بود. باید ریشه‌یابی کنیم که چرا اینطور شد؟

عبدالعلی‌زاده در توضیح بیشتر این سخن خود، به ذکر خاطره‌ای از دوران مجلس ششم پرداخت: در اوایل مجلس ششم در یک جلسه‌ی خصوصی به هیئت رئیسه‌ی آن مجلس گفتم که چرا این همه علیه رهبری صحبت می‌کنید. به آنها گفتم که مردم به شخص شما رای ندادند و رای مردم به عکس آقای خاتمی بود که بالای فهرست انتخاباتی قرار داده بودید. حداقل احترام او را حفظ کنید و به روش و منش او رفتار کنید نه اینکه از او هم جلو بیافتید. یکی از افراد حاضر در جلسه گفت که تو کار سیاسی نمی‌دانی چیست و برو مسکن بساز ما هم کار خودمان را می‌کنیم.

او ادامه داد: چند سال پس از وقایع سال ۸۸ به دیدار یکی از بزرگان حاضر در آن جلسه که از زندان آزاد شده بود رفتم و او گفت که ما در مجلس ششم اشتباه کردیم. واقعیت این است که ما هنوز داریم تاوان شکاف میان ملت و حاکمیت که از سال ۸۸ عمق و وسعت بیشتری پیدا کرد را می‌دهیم.

رئیس ستاد انتخاباتی دکتر پزشکیان با اشاره به گفته‌های حاضران گفت: دلشوره‌های مطرح شده در این جلسه موید این نکته است که نبود حزب در کشور چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند. اینکه افراد می‌گویند حزبی نیستیم حرف نادرستی است در حالی که باید بگویند حزبی در کشور به معنای دقیق آن وجود ندارد که حزبی باشیم. پس از پایان مجلس ششم به حاج آقای کروبی گفتم که قبل از هر کاری کارگروهی درباره‌ی علل ناکامی‌ها در آن مقطع زمانی را بررسی کن و تا تکلیف این روشن نشده هیچ اقدامی برای بازگشت به قدرت نکنید. که دو سال بعد این کار انجام نشد و انتخابات ۸۴ را با اینکه در مرحله‌ی اول ۱۸ میلیون رای داشتیم به احمدی‌نژاد باختیم. حتی در سال ۸۸ هم چوب بی حزبی را خوردیم. در سال ۹۲ هم روحانی انتخاب شد که او هم حزبی نبود.

او در ادامه افزود: فردی که در سازوکار حزب رشد می‌کند و به ریاست جمهوری می‌رسد می‌داند که پشتوانه‌ی تحلیلی دارد و باید با مشورت با جمعی، همکاران خود در دولت را انتخاب کند و نه به طور خودسرانه و هر کس رفیق و اطرافش بود‌. ریشه‌ی همه‌ی نگرانی‌های مطرح‌شده در این جلسه به این موضوع بازمی‌گردد که آقای دکتر پزشکیان حزبی نیست و کشور هم حزب ندارد.

عبدالعلی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: چالش دیگر به این بازمی‌گردد که ایران در حال حاضر کشوری انباشته از بحران‌هاست برای اینکه کسی حاضر نیست برای حل بحران سینه سپر کند و وقت اختصاص دهد‌. همه به دنبال این هستند که کارهایی را انجام دهند که در ۴ سال مسئولیت‌شان نتیجه دهد‌ و به حل بحران‌هایی که بیشتر از این مدت زمان می‌برد نمی‌پردازند. در غیاب حزب دولت‌های چهارساله‌ی تک‌نفره به سمت حل چنین بحران‌هایی نمی‌روند. در نتیجه ضرورت دارد که از آقای پزشکیان بخواهیم که ضمن رسیدگی به معیشت مردم، بیکاری و مسائل دیگر برای سامان یافتن تحزب در کشور هم گام‌های جدی بردارد.

او تاکید کرد که از آقای پزشکیان انتظار داریم که برای سامان دادن به تحزب در ایران وقت اختصاص دهد و برای مثال در لایحه‌ی انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری به احزاب در معرفی کاندیداها نقش تعیین‌کننده دهد.

عبدالعلی‌زاده به موضوع دولت – ملت اشاره کرد و گفت: اساس دموکراسی تشکیل نهاد دولت – ملت بوده است. دموکراسی مشخص می‌کند که ملت کیست، دولت کیست و چه حقوقی نسبت به یکدیگر دارند. وقتی ملت به دولتی قدرت می‌دهد تا جامعه را اداره کند، آیا چنین دولتی می‌تواند مردم را بزند یا در برابر آنها پاسخگو نباشد؟! نمی‌شود که فقط رای دهیم اما نتوانیم سوالی کنیم یا همه‌ی پرسش‌هایمان بدون پاسخ بماند‌. چنین نهادی اگرشکل بگیرد هم دولت و هم ملت تکلیف خود را بهتر از قبل متوجه خواهند شد. در این شرایط دولت هم می‌تواند بگوید که در این بخش‌ها اختیاری به من نداده‌اید که مسئولیت آن را از من می‌خواهید. اگر به این کار توجه نشود برای نمونه در همین موضوع حجاب سی و چند دستگاه بودجه دریافت می‌کنند اما نتیجه‌ی این بودجه‌ها چیست؟! اگر اساس نهاد دولت – ملت به درستی تنظیم شود نقش و جایگاه رسانه هم به درستی روشن می‌شود.

او ادامه داد: شرط من با آقا مسعود برای پذیرش ریاست ستاد انتخاباتی او این بود که در صورت انتخاب شدن در کنار انجام کارها و وظایفی که در دولت خواهد داشت نهاد دولت-ملت را شکل دهد و او هم قبول کرد.

علی عبدالعلی‌زاده در پایان گفت: در کنار مطالبات مردم از سه موضوع ساماندهی تحزب و نهاد دولت-ملت باید تدوین قانون جدیدی برای حمایت از خبرنگاران و رسانه‌ها غافل نباشید و آن را هم از دولت چهاردهم مطالبه کنید.

در ابتدای این نشست، علی‌اصغر شفیعیان، مدیر انصاف نیوز، با تشکر از حضور آقای عبدالعلی‌زاده در این نشست گفت: فکر کردیم ممکن است نتایجی رقم بخورد که دیگر دسترسی به شما ساده نباشد و بنابراین از این فرصت برای بیان برخی نکته‌هایی استفاده می‌کنیم که شما به عنوان رئیس ستاد آقای پزشکیان باید از آن آگاه باشید.

شفیعیان ادامه داد: فارغ از هر نتیجه‌ای که رقم بخورد، کار بزرگی انجام شد و نتوانستیم به تولید قدرت برای ایران و ترمیم شکاف‌ها تا حدودی اقدام کنیم و در جهت انسجام ملی قدم برداریم.

او اضافه کرد: ما از فردا با قوت فعالیت رسانه‌ای خود را دنبال می‌کنیم و آن‌چه به نظرمان درست بیاید را بدون تعارف و مماشات مطرح خواهیم کرد.

مدیر انصاف نیوز سپس به معرفی حاضرین پرداخت و از آنان خواست مطالب خود را بیان کنند.

علی حکمت، عضو حزب اتحاد و فعال صنعتی گفت: حضور آقای پزشکیان در عرصه انتخابات باعث شد خیلی‌ها از جمله خودم در تصمیم عدم شرکت یا تحریم انتخابات تجدید نظر کنیم و امروز با سرفرازی می‌گوییم از رای به پزشکیان پشیمان نیستیم و امیدواریم 4 سال بعد هم بتوانیم چنین ادعایی داشته باشیم.

او به لزوم تربیت کادر مدیریتی برای اینده ایران اشاره کرد و ادامه داد: رقیب ما همواره از این فرصت‌ها برای کادرسازی استفاده کرده است و انتظار داریم آقای پزشکیان هم چنین کند.

حسین سخنور، از اعضای بخش تحلیلی انصاف نیوز هم به تجربه شخصی‌اش در گروه توسعه ملی اشاره کرد و گفت: مدیرعامل وقت گروه توسعه ملی از همه نظر برای این سمت مناسب بود و هم تحصیلات و تجربه مرتبط داشت و هم ایده‌های بسیار راه‌گشا اما از سیاسی‌بودن جایگاه خود غفلت کرد و همین باعث شد که برکنار شود.

او افزود: حتی تخصصی‌ترین وزارتخانه‌ها هم سیاسی هستند و دکتر پزشکیان نباید از این وجه مهم غفلت کنند.

اصغر زارع کهنمویی هم گفت: من از رای‌آوری آقای پزشکیان نگرانی نداشتم و امروز هم نگران نیستم اما از ابتدا نگران روزهای بعد از انتخابات بودم.

این روزنامه‌نگار به مرور تجربه دولت‌های اصلاحات و اعتدال پرداخت و ادامه داد: خیلی از اوقات ما از ناکارآمدی دوستان خودمان ضربه خورده‌ایم چون نتوانستند انتظارات مردم را برآورده کنند. ما نگرانیم که چه کسانی به دولت وارد خواهند شد و چه سطحی از کارآمدی دارند. این شاید مهم‌ترین نقطه‌ای باشد که وضعیت دولت در 4 سال آینده را مشخص می‌کند.

بامداد لاجوردی، دبیر اسبق انجمن تهران و عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز هم گفت: برای هیچ‌کدام از کسانی که این‌جا هستند، آقای دکتر پزشکیان یک پروژه نبود و با اعتقاد و باور برای رای‌آوری او فعالیت کردند.

لاجوردی رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان را خطاب قرار داد و گفت: باید نسبت به حضور برخی افراد در ستاد نگران باشیم و به فرصت‌طلبی‌های احتمالی حساس باشیم. 

محمد دیده‌ور، عضو دیگر بخش تحلیلی انصاف نیوز، از شنیده‌نشدن نقدها به ترکیب مسئولان ستاد انتخاباتی پزشکیان انتقاد کرد و ادامه داد: ما الان نگرانیم که دوستان فرصت‌طلب حتی شما را از پروسه تصمیم‌گیری حذف کنند.

علی نیلی، عضو تحریریه انصاف هم به چند نکته اشاره کرد و گفت: حتی اگر آقای پزشکیان رئیس‌جمهور نشود، دیگر شهروند معمولی نیست و حداقل 10 میلیون رای را نمایندگی می‌کند. او باید برای نمایندگی این تعداد از مردم برنامه داشته باشد.

نیلی به تجربه دولت روحانی اشاره کرد و ادامه داد: آن دولت از نداشتن گفتمان ضربه خورد. ما باید نگران گفتمان پزشکیان باشیم و برای تولید این گفتمان و چکش‌کاری‌اش تلاش کنیم.

او به ضعف دولت اعتدال در حوزه رسانه هم اشاره کرد و گفت: امیدواریم اشتباه دولت روحانی در تعامل با رسانه‌ها در دولت پزشکیان تکرار نشود.

جواد بربریان، روزنامه‌نگار نیز رسانه را پاشنه‌آشیل دولت دوازدهم خواند و ادامه داد: آن دولت حتی نتوانست خدمات خود به کشور را از طریق رسانه‌ها به گوش مردم برساند و زبان الکنی برای بیان خدمات خود داشت.

بربریان همچنین از نگرانی‌ها درباره همکاران هیات دولت جدید سخن گقت و افزود: امیدواریم با حضور کسانی مثل شما از این نگرانی‌ها کاسته شود.

رضا رئیسی، روزنامه‌نگار، گفت: نکته اولی که لازم می‌دانم به آن تصریح و اشاره داشته باشم آنست که برای اولین بار در چنین سطح مشارکتی نامزد اصلاح طلبان واجد رای اول شده است و این نشان‌دهنده آن است که گفتارهای صادقانه و کلیدواژه‌های مختص آقای پزشکیان که بر اساس آن من دولت او را دولت حق و عدالت می‌خوانم بر دل مردم نشست و رای ایشان مبتنی بر شخص خودش شکل گرفت، به‌خصوص که در لایه‌های سنتی و بافت روستایی توجهات ویژه و بی سابقه‌ای را به این نامزد اصلاح طلب در فضای تحریمی اختصاص داد و این خلأ را برای او پر کرد.

این روزنامه‌نگار ادامه داد: دومین نکته هم آن است که آقای پزشکیان که حزبی نیست و تیم و تشکیلات سیاسی ندارد باید در فقدان کادرسازی مطلوب برای جوانان اصلاح طلب در دولت‌های قبلی، بی تعارف و محافظه کاری، همانطور که شما در کنفرانس خبری خود گفتید، دولت پزشکیان، دولت چهره های جدید باشد، شایستگان و محذوفان از ساختار قدرت را در دولت مسعود پزشکیان به کار گیرد، ستاد جوانان دکتر پزشکیان اگر همینطور ادامه یابد در دوره بعد ستاد از کارافتادگان جوان را باید شاهدش باشیم.

محمد توکلی، دبیر تحریریه انصاف نیوز، آمار دور اول انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری را یادآوری کرد و گفت: یادمان باشد که آقای پزشکیان و همه هوادارانش به علاوه آقای جلیلی و همه طرفدارانش، در این کشور اقلیت هستیم. بنابراین هر کس دولت را تشکیل می‌دهد باید آن جمعیت بزرگ ساکت را که اتفاقا اکثریت هم هستند مد نظر داشته باشد. 

توکلی گفت: اگر آقای پزشکیان دولت چهاردهم را تشکیل داد باید حتما برای این بخش از جامعه برنامه داشته باشد و سعی کند آنان را با خود همراه کند.

علی‌رضا احمدی، مدیر هنری و فیلم‌ساز به تحلیل گفتمان پزشکیان اشاره کرد و گفت: این گفتمان توان نفوذ و رسوخ در اکثریت را نداشته است و بنابراین باید از هم‌اکنون به این فکر باشیم که چگونه بخش خاموش جامعه را جذب کنیم.

فریناز زرین‌مکان، مسئول ارتباط با رسانه‌های ستاد انتخاباتی پزشکیان در سخنان کوتاهی گفت: امیدوارم پس از 4 سال خجالت‌زده مردم نباشیم و بتوانیم از انتخاب خود دفاع کنیم.

انتهای پیام

نظر شما