شناسهٔ خبر: 67541253 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

هشدار وای فای برای ورود افراد ناشناس به خانه

شیوا سعیدی قوی اندام

یک استارتاپ هلندی سیستمی شامل چند روتر وای فای ابداع کرده که می تواند ورود فرد ناشناس به خانه، حرکت افراد در خانه و زمین خوردن سالمندان را تشخیص و به کاربر اطلاع دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، معمولا امنیت وای فای به معنای دور نگهداشتن مهاجمان مجازی از شبکه اینترنت افراد است اکنون سیستم جدیدی ابداع شده که از وای فای برای ردیابی مهاجمان واقعی استفاده می کنند. سیستم زنگ هشدار خانه وای فای«گیمگی»(Gamegee) قادر است به مرور زمان افراد و حیوانات خانگی که در یک محل زندگی می کنند را شناسایی کند و هنگامیکه افراد ناشناس یا حتی وقتیکه فرد سالمندی زمین می خورد، پیام هشدار صادر کنند.

خانه های افراد هم اکنون مملو از سیگنال های نامرئی وای فای هستند که موبایل، لپ تاپ، چراغ برق، یخچال و کلا هر چیزی که هوشمند ساخته می شود را به یکدیگر متصل می کنند. هرچند افراد نمی توانند سیگنال های مذکور را ببینند یا حس کنند.

جالب آنکه محققان نشان داده اند الگوریتم های خاص را می توان برای تحلیل سیگنال های وای فای به کار برد و حضور یک فرد در اتاق را حتی از خارج از دیوارها ردیابی کرد. علاوه بر آن پیشرفت های بیشتری برای ایجاد تمایز بین افراد براساس قد، شکل بدن یا حتی شیوه راه رفتن تا ۲۰ فرد در اتاق انجام شده است.

اکنون یک استارت آپ هلندی به نام گیمگی فناوری مذکور را به یک کالای مصرفی تبدیل کرده است. سیستم زنگ هشدار خانه وای فای از یک مجموعه روتر تشکیل شده که شبکه می سازند که نخست وجود ارتباط اینترنتی مورد اطمینان در سراسر خانه را تامین می کند. اما عملکرد اصلی آن ردیابی حرکت با کمک الگوریتم های تعبیه شده در ابزار است.

به گفته شرکت یک آزمایش دو هفته ای نشان داد سیستم می تواند شکل بدن ساکنان خانه، مهمانان خانه و حتی کودکان و حیوانات خانگی را تشخیص دهد. پس از آن حرکات ناآشنا سبب می شود هشداری برای کاربر صادر شود که آن را به یک مهمان جدید نسبت می دهد یا به کاربران درباره وجود یک مزاحم احتمالی در خانه هشدار می دهد. دیگر کاربرد ابزار بررسی حرکت افراد سالمند در خانه هایشان است که در صورت زمین خوردن آنها هشداری برای اعضای خانواده شان ارسال می شود.

سیستم مذکور که به وسیله یک اپ کنترل می شود را می توان طوری تنظیم کرد تا همیشه فعال باشد یا فقط وقتی فرد در خانه نیست، فعال شود. هرچند از نقطه نظر امنیتی این ابزار کمی ترسناک به نظر می رسد اما گیمگی تاکید دارد تمام داده های مربوط به حرکات در روترها فراوری و ذخیره می شود.

این ابزار هم اکنون در وب سایتIndiegogo برای جمع آوری سرمایه با قیمت ۳۲۰ دلار ارائه شده و فرد می تواند با پرداخت این بها ۳ روتر دریافت و یا با پرداخت ۳۷۴ دلار ۴ روتر دریافت کند. اگر همه چیز طبق برنامه ریزی پیش برود بارگیری محموله ها از ژانویه ۲۰۲۵ میلادی آغاز خواهد شد.

نظر شما