شناسهٔ خبر: 67540419 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی ایران | لینک خبر

بررسی عملکرد یک ساله شبکه اجتماعی «تردز»

آی‌تی‌ایران آی‌تی‌ایران / دنیای اقتصاد

صاحب‌خبر -

دنیای اقتصاد : در ماه ژوئیه سال گذشته تردز، نسخه متا برای رقابت با ایکس، معرفی شد، کاربران سراسر دنیا استقبال قابل‌توجهی از حضور و فعالیت در این شبکه اجتماعی کردند. به این ترتیب بود که تب تردز بالا گرفتن و تنها در طول همان چند روز اول از زمان معرفی، بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در این شبکه اجتماعی جدید ثبت‌نام کردند. بسیاری از علاقمندان به فعالیت و حضور در تردز می‌خواستند ببینند که آیا محصول جدید مارک زاکربرگ، بالاخره یک بار برای همیشه ایلان ماسک و شبکه اجتماعی‌اش را کنار خواهد زد یا خیر. در آن زمان زاکربرگ ابراز امیدواری کرده بود که این اپلیکیشن در نهایت می‌تواند ده برابر کاربران بیشتری نسبت به ایکس را جذب کند. در همین راستا او در جولای گذشته در پستی نوشته بود: «کمی زمان می‌برد، اما فکر می‌کنم باید یک اپلیکیشن گفتگوی عمومی با بیش از یک میلیارد نفر کاربر در متا وجود داشته باشد. توییتر فرصت انجام این کار را داشته، اما موفق نشده است. امیدواریم ما این کار را انجام دهیم.»

با این حال اما با رسیدن به سالگرد یک سالگی تردز به نظر می‌رسد که روند صعود این شبکه اجتماعی کند شده است و طبق گفته متا، این اپلیکیشن حالا حدود ۱۷۵ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. این روند قطعا نمایشی جالب توجه است، اما با یک میلیارد کاربر فاصله زیادی دارد. این در حالی است که بر اساس آمارها، شبکه اجتماعی ایکس در حال حاضر بیش از ۵۵۰ میلیون نفر کاربر دارد. حالا این سوال مطرح می‌شود که آیا هر اپلیکیشنی می‌تواند جانشین پلتفرمی باشد که اکنون با نام ایکس شناخته می‌شود، چه رسد به اینکه در زمان شک و تردید کاربران و مخاطبان به شبکه‌های اجتماعی بتواند فرمتی منسجم و جذاب را برای گروه بزرگ‌تری از مخاطبان فراهم کند.

آری لایتمن، استاد بازاریابی و رسانه‌های دیجیتالی در دانشگاه کارِنگی ملون، در این مورد می‌گوید: «من فکر می‌کنم که این نشانه‌ای از ایجاد یک فضای بسیار بزرگ‌تر از نظر رقابت همه جانبه در حوزه میکروبلاگینگ، و تمام اپلیکیشن‌های جدیدی است که به تازگی منتشر شده‌اند؛ خواه ماستادون باشد، یا بلواسکای، یا پست، یا هر آنچه شما دارید.» او تاکید می‌کند: «به طور کلی نوعی علاقه مجدد در ارتباط با استفاده کمتر از رسانه‌های اجتماعی وجود دارد که با همه چیز از سلامت گرفته تا بهره‌وری و چیزهای مختلف مرتبط است و تردز درست در اوج این مباحث درباره شبکه‌های اجتماعی رونمایی شد و به بازار آمد.»

با این وجود اما متا همچنان اشتیاق زیادی درباره تردز دارد و ویژگی‌های جدیدی را برجسته می‌کند از جمله API که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد انتشار محتوا را خودکار کنند، یک رابط وب با قابلیت تنظیم بیشتر، موضوعات پرطرفدار و همچنین یکپارچه‌سازی‌های پیشرفته‌تر این شبکه اجتماعی غیرمتمرکز با دیگر شبکه‌های اجتماعی. این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد تا عکس‌ها، ویدیوها و سایر محتوا را به اشتراک بگذارند، اما طبق گفته متا، ۶۳ درصد از پست‌ها فقط متنی هستند. امیلی دالتون اسمیت، معاون ارشد محصول تردز، می‌گوید که تیم تردز دژ نفودناپذیر فرهنگ سنتی متا است، با کارکنانی که به طور منظم با کاربران ارتباط برقرار می‌کنند و به سرعت ویژگی‌هایی را که فکر می‌کنند مردم می‌خواهند نمونه‌سازی می‌کنند؛ مانند ابزار جدیدی که اخیرا برای نمایش زنده امتیازات ورزشی راه‌اندازی شده است. اسمیت در ادامه می‌گوید: «هر هفته ما به دنبال ایده‌های جدیدی از سوی تیم محصول هستیم و طراحان درست همان چیزهایی را ارائه می‌کنند که برخی از آنها به سرعت وارد اپلیکیشن تردز می‌شوند و برخی از آنها هم هرگز اجرا نمی‌شوند. این تیم واقعا نسبت به انتقال ایده در سریع ترین زمان ممکن، متعصبانه عمل می‌کند.»

نظر شما