شناسهٔ خبر: 67539206 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

پیام پیروزی پزشکیان برای جهان چه بود؟ | امید به سیاست خارجی عملگرایانه و بیم از عدم تغییرات معنادار

بازتاب خبر پیروزی پزشکیان در ایران نشان می‌دهد چقدر انتخابات در کشور ما برای جهان مهم بوده است. بسیاری از رسانه‌ها نسبت به عملگرایانه‌تر شدن سیاست خارجی ایران ابراز امیدواری کرده اند، اما همزمان اذعان کردند که رئیس جمهور در ایران مردم شماره دو سیاست است و قادر نیست تغییرات معناداری اعمال کند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

تقریبا تمامی رسانه‌های مهم جهان خبر پیروزی پزشکیان را با ترکیبی از امید و شگفتی منتشر کرده اند. اکثر آنها از ایجاد تغییرات بزرگ بعد از انتخاب پزشکیان ابراز ناامیدی کرده اند اما رسانه های آمریکایی به طور محسوس به بهبود روابط با ایران در حوزه برنامه هسته ای، امیدوارند. 

جهان از پیروزی پزشکیان استقبال می‌کند

خبرگزاری «ABP» هند هم با تیتر «امید برای رفع تحریم‌های غرب» به استقبال پیروزی پزشکیان رفته و نوشت: بعد از مرگ مهسا امینی در سال ۲۰۲۲، پزشکیان نوشت این که دختری برای حجاب بازداشت شود و بعد جنازه اش را تحویل خانواده اش بدهند برای جمهوری اسلامی غیر قابل قبول است.»

این رسانه هندی نوشته قدرت‌های جهان احتمالا از پیروزی پزشکیان استقبال خواهند کرد. او وعده سیاست خارجی پراگماتیک، رفع تنش‌ها با جهان و احیای مذاکرات برجام را داده است. او قول داده چشم انداز آزادی‌های اجتماعی و تکثرگرایی سیاسی را ارتقا ببخشد. با این جال در نظام دوگانه روحانیت و جمهوریت در ایران، رئیس جمهور نمیتواند تغییر زیادی در برنامه‌های کلان نظیر برنامه هسته‌ای یا حمایت از نیرو‌های شیعه در خاورمیانه ایجاد کند.

خبرگزاری «ABP» هند گفته با این حال رئیس جمهور در بسیاری از سیاست‌ها در آینده ایران موثر خواهد بود و در بزنگاه‌های تاریخی ایران می‌تواند نقش آفرینی کند.

رویترز پزشکیان را یک میانه رو با جذابیت پایین خوانده که توانست امید را به میلیون‌ها ایرانی که به دنبال محدودیت‌های کمتر در آزادی‌های اجتماعی و سیاست خارجی عملگرایانه‌تر بودند برگرداند.

سی ان ان ابراز امیدواری کرده و نوشت: پزشکیان اعلام کرده موافق برقراری دیالوگ با دشمنان ایران به ویژه در موضوع هسته ایست و به نظر می‌رسد این روش را راهی برای حل مشکلات داخلی کشور می‌داند. هرچند این رسانه‌ها به قدرت محدود رئیس جمهور در نظام سیاسی ایران اشاره کرده است.

آیا پزشکیان می‌تواند چیزی را تغییر دهد؟ سی ان ان: در داخل بعید و در سیاست خارجی محتمل است | نیویورک تایمز: فهرست چالش ها دلهره آور است

این رسانه در پاسخ به این سوال که آیا پزشکیان می‌تواند چیزی را تغییر دهد؟ نوشته: کارشناسان معتقدند چهره میانه روی پزشکیان می‌تواند گفتگو‌ها بین ایران و غرب را تسهیل کند. به لحاظ داخلی هم او خواستار برخی تغییرات اجتماعی شده، اما در طول کمپین انتخاباتی خود با احتیاط از تضمین وعده هایش خودداری کرده است.

صنم وکیل رئیس بخش خاورمیانه در اندیشکده چاتهام به سی ان ان گفته بعید است که انتخاب پزشکیان به سرعت به تغییرات داخلی بیانجامد. اما پزشکیان به وضوح گفته برای تغییرات از درون تلاش خواهد کرد و در نتیجه فضای سرکوب کمی آرام خواهد گرفت.

سی ان ان در مورد ایجاد تغییرات در مساله تنش میان ایران و اسرائیل که چند ماه پیش به اولین حمله مستقیم ایران منجر شد نوشت: پزشکیان قرار نیست مواضع ایران در قبال اسرائیلر ا تغییر دهد. او از علاقه‌مندان به قاسم سلیمانی است و او را منبع افتخار ملی ایران می‌داند.

با این حال سی ان ان ابراز امیدواری کرده است. این رسانه نوشته: پزشکیان یک اصلاح طلب مورد حمایت خاتمی است. مواضع او علیه سرکوب اعتراضات بعد از انتخابات ۱۳۸۸ و اعتراضات پاییز ۱۴۰۱ روشن است. ظریف از متحدان پزشکیان و از چهره‌های محبوب میان مردم ایران است. در دوران وزارت او رابطه ایران با جهان گرم‌تر شده بود.

روزنامه نیویورک تایمز نوشته پزشکیان قول داده با همه رقبای خود برای حل چالش‌های پیش رو همکاری کند، چون می‌داند چالش مقابله با جنگ داخلی و تفرقه موجود بیش از حد مهیب است.

این رسانه نوشته: فهرست دلهره‌آوری از چالش‌ها در انتظار برنده است: اقتصاد بیمار که به دلیل سال‌ها تحریم ضعیف شده است، میزان ناامید کننده آرا و پیچیدگی‌های ژئوپلیتیکی که ایران را در سال جاری دو بار به آستانه جنگ رسانده است.

به گزارش نیویورک تایمز، پزشکیان با پدیده اعتراضات به حجاب و رکود اقتصادی هم مواجه خواهد شد.

بسیاری از ایرانیان دولت را به دلیل ویران کردن اقتصاد، محدود کردن آزادی‌های اجتماعی و انزوای کشور از سایر نقاط جهان سرزنش می‌کنند - و این انتخابات به نوعی به عنوان یک همه پرسی برای نشان دادن سیاست‌های ایدئولوژیک دولت عمل کرد.

واشنگتن پست: پزشکیان مدیون رای اصلاح طلبان و اصولگرایان است 

روزنامه واشنگتن پست در گزارش مفصلی به معرفی پزشکیان پرداخته و برنامه‌های او از جمله اصلاحات اقتصادی و اجتماعی و رابطه با جهان را برشمرده است. این رسانه نوشته: پزشکیان قول داده بر شکاف بین مردم و حاکمیت پل بزند. اما به محض اینکه وارد دفتر ریاست جمهوری شود، اصولگرایان بر سر راه برنامه‌های او خلل ایجاد خواهند کرد.

این رسانه پیروزی پزشکیان را مدیون پایگاه رای او بین اصلاح طلبان و اصولگرایان خوانده و نوشت: پیروزی پزشکیان بسیار شکننده بود و قدرت او را در اجرای ماموریتش پایین خواهد آورد و نشان دهنده عمق بی علاقگی عمومی به شرکت در انتخابات بود.

وال استریت ژورنال: نتیجه دو دهه نبودن رئیس جمهور اصلاح طلب در ایران، انحطاط اقتصادی و قوانین اخلاقی سختگیرانه بود

وال استریت ژورنال نوشته ترس مردم از روی کار آمدن یک چهره اصولگرای تندرو باعث پیروزی پزشکیان شد.

این رسانه در گزارشی با عنوان «رای دهندگان ایرانی بعد از دو دهه یک رئیس جمهور اصلاح طلب را انتخاب کردند» نوشت: امروز پزشکیان باید در صحنه تئاتر پر از خیانت ایران نقش بازی کند و اقتصاد ورشکسته و جمعیت به شدت ناراضی را که در سال‌های اخیر بار‌ها به اعتراض به خیابان‌ها آمده اند، مدیریت کند.

وال استریت ژورنال نوشته ایران سالهایت به یک اصلاح طلب اجازه نداده بود که رئیس جمهور شود. نتیجه این امر انحطاط اقتصادی و اجرای قوانین اخلاقی سختگیرانه‌تر بوده است.

العربیه عربستان در وبسایت خود گزارشی درباره پیروزی پزشکیان نوشته و گفته: این جراح قلب بار‌ها سیاست‌های دولت رئیسی در بازداشت مهسا امینی را مورد انتقاد قرار داده بود. او در یک پست توییتری از حاکمیت خواسته بود یک تیم تحقیق برای دلایل مرگ مهسا امینی تشکیل شود. او در وعده‌های انتخاباتی خود از حجاب اجباری انتقاد کرده و گفته ما ما با هرگونه خشونت و رفتار غیرانسانی با هرکسی به ویژه دختران و خواهرانمان مخالفیم و اجازه چنین اقداماتی را نخواهیم داد.

العربیه به حمایت‌های ظریف از پزشکیان هم اشاره کرده و نوشت: پزشکیان قول داده برجام را احیا کند و تحریم‌ها را بردارد. با این حال او باید در سیاست هایش با نهاد‌های بالادستی هماهنگ باشد.

استقبال سرد و ابراز ناامیدی | پزشکیان نمی تواند تغییری ایجاد کند و اصلاح طلب هم نیست

رویترز نوشته پزشکیان قرار نیست با نظام ایران زاویه‌ای داشته باشد. او در مناظره‌های تلویزیونی وعده داده که سیاست‌های کلی نظام را اجرا کند.

اسوشیتدپرس در گزارشی موضع پزشکیان بعد از مرگ مهسا امینی را درکنار موضع حمایتی او از رهبری قرار داده و گفته این مواضع دوگانه نشان داده که پزشکیان به عنوان یک اصلاح طلب در درون نظام دینی ایران همیشه برای تغییر فشار می‌آورد، اما هرگز به دنبال به چالش کشیدن رادیکال نظام نیست.

تلگراف انگلیس گفته پزشکیان با چالش تندرو‌هایی که سایر بخش‌های حاکمیت را در دست دارند، مساله جنگ فلسطین و اسرائیل و ترس غرب از افزایش غنی سازی اورانیوم در ایران روبه رو خواهد شد.

الجزیره از اصلاح طلب خواندن پزشکیان خودداری کرده و او را یک «میانه رو» معرفی کرده است. این رسانه هم نسبت به عملگرایانه‌تر شدن سیاست ایران در جهان ابراز امیدواری کرده، اما نوشته رای دهندگان ایرانی نسبت به توانای پزشکیان در اجرای وعده هایش تردید دارند.

ایندیپندنت انگلیسی هم از اصلاح طلب خواندن پزشکیان سرباز زده و او را یک چهره میانه رو معرفی کرده است. این رسانه نوشته مواضع پزشکیان نشان دهنده دوگانگی او در نظام دینی ایران است.

فایننشال تایمز: پزشکیان با مشکل رای اعتماد وزرا از مجلس انقلابی، انتخابات آمریکا و ناراحتی اروپا از برنامه هسته ای ایران مواجه خواهد شد

نشریه بریتانیایی فایننشال تایمز به وعده‌های پزشکیان در حوزه آزادی‌های اجتماعی اشاره کرده و نوشته با این حال پزشکیان قابل پیش بینی استو او قرار نیست کشتی نظام را غرق کند به همین دلیل در کمپین خود بار‌ها به باور‌های مذهبی و اطاعت پذیری خود از ولایت اشاره کرده است.

این رسانه علاوه بر مشکلات پزشکیان در گرفتن رای اعتماد وزرا از مجلس انقلابی به موضوع موانع بر سر راه بهبود رابطه با جهان هم اشاره کرده و نوشت: رابطه با غرب به این سادگی بهبود پیدا نخواهد کرد. آمریکا در آستانه انتخابات است و بیشتر قدرت‌های اروپایی از ایران برای پیشرفت‌های هسته ایش ناراضی اند. ایران هنوز به روسیه پهپاد می‌فروشد و این مایه نارضایتی غربی هاست. غرب در مورد اینکه انتخابات پزشکیان بتواند به تغییرات معنا دار بیانجامد، مشکوک است.

فایننشال تایمز نوشته: حتی کسانی که به پزشکیان رای داده اند هم از این موانع مطلعند.

نشریه فایننشال اکسپرس هم به وعده‌های پزشکیان برای آزادی اجتماعی بیشتر و باز کردن در‌های ایران به سمت جهان اشاره کرده و نوشت: این انتخابات در وضعیت تنش‌های شدید در منطقه خاورمیانه و درگیری‌های اسرائیل، حماس و حزب الله انجام شده و فشار غرب هم همزمان بر برنامه هسته‌ای ایران افزایش پیدا کرده است. انتظار می‌رود رئیس جمهور جدید موضع ایران در مورد جاه طلبی‌های هسته‌ای یا حمایت از شبه نظامیان در منطقه را تغییر دهد، اما او تنها مسئول مدیریت عملیات‌های روزمره دولت و لحن ایران در حوزه سیاست خارجی و داخلی خواهد بود.

این رسانه به تحلیل برخی ناظران درباره تاثیر پیروزی پزشکیان بر عملگرایانه‌تر شدن سیاست خارجی ایران اشاره کرده و نوشت: با این حال تردید‌هایی درمورد توانایی او برای اجرای وعده هایش به دلیل ساختار سیاسی ایران وجود دارد.

نشریه اسکای انگلیس هم پیش بینی کرده سران کشور‌های جهان از انتخاب پزشکیان استقبال کنند هرچند رئیس جمهور در ایران توان چندانی ندارد.

یاهو نیوز از ایجاد تغییرات رادیکال ابراز ناامیدی کرده و رئیس جمهور را قدرت شماره دو ایران خوانده است.

نظر شما