شناسهٔ خبر: 67537976 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

اطلاع رسانی تبلیغاتی

آیا زردچوبه می تواند یک عنصر کلیدی در کرم های ضد آفتاب آینده باشد؟

بر اساس مطالعات منتشر شده، تابش فرابنفش نور خورشید نه تنها بر پیری زود هنگام پوست اثر دارد، بلکه به عنوان مهم ترین عامل سرطان های پوست مانند سرطان بازال شناخته می شود. به همین دلیل، اکیدا توصیه شده است که از کرم ها و محصولات مراقبت پوستی حاوی فیلترهای UV به صورت همیشگی استفاده شود. مواد شیمیایی آلی و معدنی در تولید کرم ها استفاده می شوند، که خاصیت حفاظت پوست در برابر تابش های فرابنفش را دارند.

صاحب‌خبر -

اولین ماده ای که برای جلوگیری از اثرات سوء نور خورشید بر پوست استفاده شد، زینک اکساید است که هنوز هم به عنوان یک ضد آفتاب بسیار قوی کاربرد دارد. طبق مطالعات اخیر دانشمندان برخی از مواد موثره زردچوبه نیز در مقابل تابش های مضر آفتاب بسیار تاثیر فوق العاده ای داشته و نمونه های اولیه تولید شده کرم های دارای SPF با استفاده از میکسر آزمایشگاهی در مرحله آزمون های بیشتر است.

استفاده از ظرفیت پایان ناپذیر طبیعت در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی

طبیعت مملو از ثروت هایی است که از مزایای آن ها بر پوست و سلامتی هزاران سال است که استفاده می شود. اما همچنان همه آن ها برای دانشمندان آشکار نشده است. در سال های اخیر و با توجه به تغییرات آب و هوایی کره زمین، پزشکان، مردم را به استفاده از محصولات پوستی حاوی فیلترهای های طول موج UV نور خورشید می کنند.

مهمترین محصول مراقبت پوست دربرابر نور خورشید، کرم های ضد آفتاب هستند. اما با توجه به اهمیت حفاظت پوست مقابل آفتاب، در سایر محصولات مراقبتی و آرایشی مانند رژ لب، بالم لب، کرم پودر و ... نیز از ترکیبات ضد آفتاب استفاده می شود.

برندهای پوستی همواره در تلاش هستند که فرمولاسیون محصولات خود را مطابق با بازخوردی که از مصرف کنندگان دریافت می کنند، بهبود دهند و همچنین بالاترین سطح محافظت ممکن را ایجاد کنند. به علاوه، در حال حاضر توجه دانشمندان در حوزه های مختلف علوم معطوف رسیدن به پایداری (Sustainability) و حداقل آسیب به محیط زیست و منابع طبیعی است.

متخصصان در آزمایشگاه های تحقیق و توسعه و فرمولاسیون محصولات آرایشی و بهداشتی، با بررسی خواص مواد طبیعی مختلف و به کارگیری آن در فرمولاسیون کوشش می کنند مواد شیمیایی که ممکن است حساسیت زا باشند و برای طبیعت مشکلاتی را ایجاد کنند، جایگزین نمایند. استفاده از تجهیزات تخصصی و دقیق آزمایشگاه شیمی مانند اورهد میکسر آزمایشگاهی، ترازوی دیجیتال دقیق، دستگاه های کروماتوگرافی، هیتر استیرر و ... در دستیابی به فرمولاسیون های مناسب بسیار مهم و ضرروی است.

آیا زردچوبه می تواند یک عنصر کلیدی در کرم های ضد آفتاب آینده باشد؟

شاید عجیب به نظر برسد اما، در یک مطالعه اخیر که نتایج آن در نشریه Experimental Dermatology منتشر شده است، خواص غیرمنتظره ای از زردچوبه در مبارزه با سرطان های پوست و جلوگیری از اثرات مضر نور خورشید، نشان داده شده است.

محدودیت ها و مزایای استفاده از زردچوبه در کرم ها

زردچوبه در حال حاضر به دلیل داشتن خواص آنتی باکتریال، ضد التهابی و درمان کننده زخم بسیار مورد توجه است و در درمان اگزما و پسوریازیس از آن استفاده می شود.

آیا زردچوبه می تواند یک عنصر کلیدی در کرم های ضد آفتاب آینده باشد؟

ماده موثره ای که این خواص را در زردچوبه از خود نشان می دهد، کرکومین است. پژوهشگران با تحقیقات بیشتر روی خواص شگفت انگیز این ماده، دریافته اند که کورکومین به عنوان فیلتر طول موج فرابنفش نیز عمل می کند.

دانشمندان با انجام مطالعات آزمایشگاهی بیشتر روی موجودات زنده، بر خواص ضد الهتابی این ماده تاکید کرده اند.

آیا زردچوبه در فرمولاسیون محصولات پوستی آینده نقشی دارد؟

امروزه اثبات شده است که زردچوبه که ماده موثره آن مولکولی به نام کورکومین است، کاربردهای موثری در درمان دردهای مزمن، آرتروز، بیماری های پوستی التهابی مانند پسوریازیس، تسریع درمان زخم، درمان عفونت های پوستی ناشی از باکتری، ویروس و قارچ و ... را دارد.

البته که زردچوبه خواص شگفت انگیزی دارد اما در آزمایشگاه محدودیت هایی نیز از خود نشان داده است. از محدودیت های جدی کورکومین تجزیه سریع آن در بدن حلالیت بسیار پایین آن در آب است. انحلال ناپذیری آن باعث می شود انتخاب مناسبی برای بسیاری از فرمولاسیون ها نباشد. البته تحقیقات همچنان ادامه دارد. به عنوان مثال اگر این ماده بر بستری اصلاح شده با ویژگی های مورد نیاز قرار گیرد، می تواند موثر باشد.

آدام جی فریدمن، استاد دانشگاه جورج واشنگتن و سرپرست پروژه های تحقیقاتی روی کورکومین و کاربردهای آن می گوید: ((تحقیقات در زمینه کاربردهای کورکومین در محصولات پوستی هنوز در مراحل پیشرفته ای نیست. اما بدون شک در مطالعات، کورکومین مقاومت فوق العاده در برابر تابش فرابفش از خود نشان داده است.)) به همین دلیل ممکن است در آینده ای نزدیک در فرمولاسیون کرم ها، لوسیون های ضد آفتاب و هر محصول بهداشتی و آرایشی دارای SPF، وارد شود.

قطعا با تلفیق نتایج پژوهش های آکادمیک در آزمایشگاه های تخصصی دانشگاه ها، نیاز صنعت و مطالبه مصرف کنندگان، با بهره گیری از دانش متخصصان و تجهیزات آزمایشگاهی مناسب روز به روز محصولات با کیفیت و فرمولاسیون ارتفا یافته وارد بازار بسیار رقابتی محصولات آرایشی و بهداشتی می شود.

نظر شما