شناسهٔ خبر: 67537928 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

در گفت‌وگو با «فرهیختگان»؛

بشیر بی‌آزار:آزادی‌بیان فرانسه در حد شعار است

در جایی که همیشه شعار آزادی‌بیان داده می‌شود، این مدل واکنش به حمایت از مظلومانی که هیچ امیدی ندارند، آنقدر عجیب است که به گفته بشیر بی‌آزار؛ دریچه جدیدی از عدم آزادی را برای انسان باز می‌کند. او در ادامه صحبت‌هایش گفت: «من با مرحله پیشرفته‌تری از خفقان مواجه شدم.»

صاحب‌خبر -
بشیر بی‌آزار:آزادی‌بیان فرانسه در حد شعار است

فرهیختگان: بشیر بی‌آزار چهارشنبه هفته گذشته بعد از یک‌ماه زندانی شدن در فرانسه به کشور بازگشت. آخرین پستی که در فضای مجازی‌اش قبل از زندانی شدن گذاشت؛ این بود: «هفته گذشته فرصتی پیش‌آمد تا در نشستی در سازمان ملل، درباره تحریم‌های ایران، جنایات اسرائیل و بی‌خاصیتی سازمان ملل صحبت کنم! و جالب اینکه هر سخنرانی بیشتر علیه اسرائیل حرف می‌زد، بیشتر توسط حضار تشویق می‌شد! صهیونیست‌ها، هیچ گاه تا این حد تنها، منفور، شکست‌خورده و ذلیل نبوده‌اند!»

برای اینکه بدانیم چه اتفاقی برای بی‌آزار در زمان دستگیری و قبل آن افتاده سراغش رفتیم. او با روایت آن اتفاق گفت: «در تاریخ 3 ژوئن، احضاریه‌ای برای من آمد تا خودم را به ساختمانی با آدرسی که فرستاده بودند، معرفی کنم. ابتدا آن آدرس را چک کردیم و متوجه شدیم که آن ساختمان برای پلیس فرانسه است. همان زمان احضاریه را برای چند نفر از وکلای فرانسوی فرستادم، چون لحن تند و تیزی داشت و خواسته بودند که مدارک اقامت را ببینند و حتی در همان احضاریه گفته شده بود، ممکن است تحت بازداشت قرار بگیری. خودم فکر می‌کردم فقط می‌خواهند مدارک اقامتی را ببینند و چند سوال و بعد هم تمام می‌شود.»

و در ادامه صحبت‌هایش به حرف‌های وکلایی که احضاریه را دیده بودند اشاره کرد و گفت: «وکلا بعد از اینکه احضاریه را دیدند، یک سوال مشترک داشتند؛ اینکه آیا مطلبی در فضای مجازی در مورد فلسطین، اسرائیل یا مشابه اینها منتشر کردی؟ جوابم مثبت بود اما در آن زمان، حقیقتا حرف این وکلا را باور نکردم. با وجود اینکه در سه سالی که در فرانسه اقامت داشتم، دیده بودم که چطور با مسلمانان برخورد می‌کنند اما باز هم می‌گفتم اینجا فرانسه است و طبیعتا نمی‌خواهند چیزی را که در فضای مجازی و توییتر وجود دارد به دنیای واقعی بیاورند. نکته بعدی که باعث می‌شد فکر کنم ممکن نیست به خاطر این موضوع باشد، این بود که در کشورهای غیردموکراتیک و اینها هم کسی را به‌خاطر پستی که در فضای مجازی گذاشته است نمی‌گیرند، برای همین آن احضاریه را خیلی جدی نگرفتم.»

متن کامل گزارش عاطفه جعفری خبرنگار گروه فرهنگ را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظر شما