شناسهٔ خبر: 67536225 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

رونمایی روسیه از معاملات نظامی با هند

میخیف: «این پروژه مشترک نظامی روسیه و هند مثال بارزی برای همکاری‌های ثمربخش ۲ کشور در بخش دفاعی است.»

صاحب‌خبر -

روسیه در آستانه سفر نخست وزیر هند به این کشور از معامله‌های نظامی جدید با این کشور آسیایی خبر داد.

به گزارش ایسنا، شرکت نظامی «روس‌تک»، زیر مجموعه سازمان دولتی صادرات دفاعی روسیه موسوم به «روسوبورونکسپورت» طبق این معاملات نظامی به تولید راکت‌های مدل ۳VBM۱۷ موسوم به «مانگو» که مجهز به گلوله‌های مخصوص نفوذ به زره است در هند خواهد پرداخت. پروژه مذکور در قالب یک ابتکار عمل دولت هند موسوم به «ساختن در هند» که هدف از آن افزایش خودکفایی هند است، به اجرا در خواهد آمد.

این گلوله‌های ۱۲۵ میلی‌متری تانک به منظور شلیک از تانک‌های از مدل تی-۷۲ و تی-۹۰ در ارتش هند طراحی شده‌اند. طبق اعلام شرکت روس‌تک این موشک‌ها قادر به هدف گرفتن خودروهای زرهی دارای سپر محافظتی مرکب هستند.

«سرگئی چمزوف» مدیرکل شرکت روس‌تک اظهار کرد: «در راستای اجرای بالاترین سطح تولید داخلی موشک‌های مانگو، ما برنامه‌هایی به منظور اجرای روند تولید پیشرانه‌ها در هند در دست اجرا داریم.»

به گفته چمزوف شرکت روس‌تک تجربه چشمگیری در زمینه شراکت‌های صنعتی با کشورهای دوست دارد. او در یک بیانیه رسمی که منتشر ساخت، گفت: «یک چنین شراکت‌هایی کشور واردکننده را قادر خواهد ساخت توانمندی‌های خود در زمینه تولید را توسعه دهد. این یک مزیت رقابتی برای شرکت روس‌تک به‌عنوان یکی از عرضه‌کنندگان ارشد راه‌حل‌های دفاعی است.

هند و روسیه بر اساس اعلام مقام‌های دفاعی ۲ کشور در چندین پروژه مشابه شریک هستند که شامل تولید مجوزدار تانک‌های تی-۹۰، جنگنده‌های سوخو-۳۰ ام‌کی‌آی و دیگر سامانه‌های تسلیحاتی می‌شوند.

«آلکساندر میخیف» رئیس شرکت روسوبورونکسپورت تاکید کرد تاسیسات تولید گلوله‌های تانک مانگو در هند با استفاده از  توانمندی‌های یک شرکت دفاعی هندی ساخته شده است. او ادامه داد: «این برنامه به طرف هندی اجازه خواهد داد بر تکنولوژی انتقال یافته مسلط شده و به سازماندهی روند تولید بپردازد.»

شرکت روس‌تک در یک بیانیه دیگر اعلام داشت تحت یک برنامه شراکتی دیگر بین هند و روسیه، ۳۵۰۰۰ قبضه سلاح کلاشنیکف آ.کا-۲۰۳ تحویل وزارت دفاع هند شده است.

این شرکت خاطر نشان کرد این اسلحه کلاشنیکف آ.کا-۲۰۳ در هند با استفاده از فن‌آوری های انحصاری روسیه و تجهیزاتی که تاییدیه گرفته‌اند، تولید می‌شوند.

این پروژه نیز مشترک میان شرکت روسوبورونکسپورت و کلاشنیکف، زیر مجموعه روس‌تک در سمت روسیه و همین طور چند شرکت دفاعی دولتی دیگر هند در سمت دهلی‌نو است. تولید آنها در کارخانه مهمات‌سازی کوروا در شهر آمتهی در استان اوتار پرادش به اجرا در آمده است.

میخیف خاطر نشان کرد: «این پروژه مشترک روسیه و هند مثال بارزی برای همکاری‌های ثمربخش ۲ کشور در بخش دفاعی است.»

بر اساس اعلام انستیتوی بین‌المللی پژوهش صلح استکهلم، روسیه بزرگترین تامین‌کننده دفاعی هند به حساب می‌آید اما این کشور حوزه جنوب آسیا نیز اخیرا به دنبال تنوع بخشیدن به منابع خود برای صادرات نظامی و شراکت‌های فناوری رفته است. موشک‌های «براهموس» مشترکا توسط هند و روسیه توسعه داده شده و به عنوان یکی از تسلیحات کلیدی نیروهای مسلح هند و همچنین یکی از اقلام صادرات نظامی مهم دهلی‌نو به حساب می‌آیند.

هند اوایل سال جاری میلادی یک محموله از موشک‌های براهموس به ارزش ۳۷۵ میلیون دلار را به فیلیپین فرستاد. چند کشور دیگر شامل تایلند، ویتنام، عربستان سعودی و اندونزی نیز برای دریافت این موشک‌های سوپرسونیک کروز اظهار تمایل کرده‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما