شناسهٔ خبر: 67534879 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

انتخاب پزشکیان آغاز راه است؛‌ دولت در ۱۰۰ روز اول نشان دهد نمی‌خواهد مسیر اشتباه قبلی را ادامه بدهد

ناصر همتی تاکید کرد: در 100 روز نخست، دولت بايد نشان بدهد كه مسير اشتباه قبلي را نمي‌خواهد ادامه بدهد.

صاحب‌خبر -
mp4
حجم ویدیو: 10.64M | مدت زمان ویدیو: 00:03:24 دانلود ویدیو
کد خبر: 666112
|
۱۴۰۳/۰۴/۱۶ ۱۰:۰۴:۰۸

ناصر همتی با روزنامه اعتماد گفت‌وگو کرده است. 

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛

 

  •  فضایی که امروز بین زنان و جوانان و حاکمیت شکل گرفته باعث شده 60 درصد مردم در انتخابات شرکت نکنند. در حوزه فرهنگی و هنری رفتارهایی شده که بسیاری از علاقه‌مندان فرهنگ و هنر ترک کار را به کار ترجیح بدهند یا جلای وطن کنند. فضای خوبی وجود ندارد، امیدوارم انتخابات 15 تیرماه 1403 باعث تحول شود.
  • ما قانون اساسی داریم و در آن وظایف رییس‌جمهور مشخص شده است. به نظرم نه بیشتر و نه کمتر از این محدوده قانونی نباید توقع داشت. بستگی به توانایی رییس‌جمهور، بینش رییس‌جمهور، نحوه تعامل رییس‌جمهور با بخش‌های مختلف حاکمیتی و جهان دارد که دستاورد کسب کند. 
  •  نباید افراطی فکر کنیم، اینکه گفته شود رییس‌جمهور هیچ اختیاری ندارد یا گفته شود همه مشکلات را می‌تواند حل و فصل کند، غلط است. طبق قانون اساسی، رییس‌جمهور اختیاراتی دارد، دومین مقام کشور است، مسوول اجرایی است. حافظ قانون اساسی و... است. 
  • در 100 روز نخست دولت چهاردهم، تعیین مشی تفاهم با امریکا و 3 قدرت اروپایی برای کاهش تحریم‌ها و لذا کاستن از انتظارات تورمی دارای اهمیت است. دولت در اولین گام باید انتظارات تورمی را سرکوب کند. دوم اعلام سیاست اصلی اقتصادی مبنی بر دوری از اقتصاد دستوری و اجرای سیاست‌های اولیه مبتنی بر سیاست‌های رقابتی برای همراهی و همگرایی بخش خصوصی با اقتصاد دولتی مهم است. در 100 روز نخست، دولت باید نشان بدهد که مسیر اشتباه قبلی را نمی‌خواهد ادامه بدهد. سوم، اصلاح تصمیمات اشتباه برای کنترل کسری بودجه و کنترل متغیرهایی که منجر به تشدید تورم می‌شود. 
  •  مردم می‌گفتند از ترس جلیلی به پزشکیان رای می‌دهند. مردم ما نشان داده‌اند هنگامی که احساس خطر کنند، حضور به هم می‌رسانند. عدم حضور در سال 1400 و دور اول 1403 به این دلیل بود که مردم نتیجه را از قبل تعیین شده می‌دیدند. آن زمان همه می‌گفتند، رییسی، تعیین شده و رییس‌جمهور است و چرا باید رای بدهند؟ این بار هم فکر می‌کردند، قالیباف از سوی حاکمیت تعیین شده است. این روند باعث کاهش مشارکت شد. امروز اما مردم متوجه شده‌اند که می‌توانند نتیجه را تغییر بدهند. لذا با انگیره وارد شده‌اند، چون اکثریت مردم به نظرم تداوم وضع موجود را دوست ندارند.
  • ، این 60 درصد در واقع اکثریت مردم هستند. برخی افراد و جریانات به گونه‌ای صحبت می‌کنند انگار 40 درصد اصلی‌اند و 60 درصد فرعی! این در حالی است که 60 درصد اکثریت مردم ایران و 40درصد اقلیت هستند. اگر دنبال تقویت کشور هستیم و به دنبال این هستیم که جهان روی قدرت مردمی نظام حساب کند، وارد کردن اکثریت مردم به صحنه تصمیم‌ساز‌های کشور مهم است. 
  •  انتخاب پزشکیان، تنها آغاز راه خواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما