شناسهٔ خبر: 67534746 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

مدیرکل دفتر بهداشت سازمان دامپزشکی:

واکسیناسیون سراسری علیه بیماری تب برفکی در ۱۷ استان آغاز شد

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور از آغاز فاز اول واکسیناسیون سراسری علیه بیماری تب برفکی همزمان در ۱۷ استان کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، از سازمان دامپزشکی کشور، رضا اسدی افزود: پیرو تغییرات صورت گرفته در برنامه راهبردی تب برفکی که مبتنی بر وضعیت بیماری در مناطق و استان‌های کشور و مطالعات تحلیلی آینده گر ترسیم شده کشور به دو منطقه تقسیم‌بندی شده است.

وی اظهار داشت: به‌طوری که زمان فاز یک و دو واکسیناسیون تب برفکی در دام سبک و سنگین در دو منطقه کشور متفاوت در نظر گرفته شده و در کنار آن شهرستان‌ها و واحدهای اپیدمیولوژیک پرخطر که تعداد رخداد بیماری در آنها نسبت به سایر مناطق بیشتر باشد نیز شناسایی و به‌صورت سه مرحله در طول سال تحت ایمنی‌زایی قرار می‌گیرند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: فاز یک واکسیناسیون سرتاسری بر علیه بیماری تب برفکی در ۱۷ استان کشور به طور همزمان به مرحله اجرا و عملیاتی شده و این طرح تا ۱۰ شهریور ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

اسدی بیان کرد: در این برنامه دام‌های سنگین و سبک روستایی و عشایری به‌صورت رایگان با استفاده از اکیپ‌های مایه‌کوبی دولتی و بخش خصوصی بر علیه بیماری تب برفکی ایمن‌سازی می‌شوند.

وی افزود: به‌منظور همسان‌سازی ایمنی بین دامداری‌های صنعتی و غیرصنعتی الزامی برای انجام مایه‌کوبی همزمان در دامداری‌های صنعتی نیز اعلام شد و بر اساس آن دامداری‌های صنعتی با استفاده از توان خود نسبت به واکسیناسیون بایستی اقدام می‌کنند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی فعلی کنترل و پیشگیری از بیماری تب برفکی طوری ترسیم و چارچوب‌بندی شده است که از ایجاد رخدادهای سینوسی در طول سال جلوگیری می‌گردد و در این صورت کنترل و جلوگیری از افزایش کانون‌ها بهتر و با ضریب اطمینان بیشتری صورت می‌پذیرد .

وی گفت: انجام اقدامات تشدیدی در تردد دام، برگزاری دوره‌های آموزشی ترویجی، برقراری سیستم مراقبت فعال از دیگر اقداماتی است که در قالب برنامه ملی انجام می‌شود.

نظر شما