شناسهٔ خبر: 67533089 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

مارین لوپن رهبر راست افراطی فرانسه کیست؟

مارین لوپن اثبات کرده که در ارتباط گیری فرد ماهری می‌باشد و دارای ویژگی‌های تله ژنیک (مناسب برای برنامه‌های تلویزیونی) است که باعث افزایش شهرت او ظهورش در عرصه سیاست فرانسه شده است. او به دنبال استفاده از این مهارت‌ها برای بهبود وجهه حزب جبهه ملی بود فرایندی که شیطان زدایی از تصویر آن حزب نامیده می‌شود او حزب را از بحث برانگیزترین مواضع و اظهارات پدرش از جمله انکار هولوکاست دور کرد.

صاحب‌خبر -

فرارو- در یک دهه گذشته مارین لوپن به شخصیتی اجتناب ناپذیر در عرصه سیاسی فرانسه تبدیل شده است. او ایدئولوژی محافظه کارانه و ملی گرایانه‌ای را از پدرش ژان ماری لوپن بنیانگذار حزب جبهه ملی که اکنون به اجتماع ملی تغییر نام یافته به ارث برده است. همان طور که "ژولیت گرانژ" فیلسوف در سال ۲۰۲۱ فته بود "حیات سیاسی در فرانسه کاملا تحت تاثیر استدلال‌های راست افراطی است". آن حزب که زمانی جریانی حاشیه‌ای محسوب می‌شد اکنون در حال تبدیل شدن به احزاب جریان اصلی سیاست فرانسه است.

به گزارش فرارو به نقل از میدل ایست آی، تا حد زیادی اجتماع ملی در نبرد فرهنگی پیروز شده است. این دستاورد تا حد زیادی به خاطر وجود مارین لوپن و روشی است که او با موفقیت حزب تحت رهبری اش که زمانی وجهه منفی در افکار عمومی داشت را به حزبی عادی تبدیل کرده و سعی نموده از بارزترین مظاهر آن حزب یعنی ظاهر نژادپرستانه فاصله بگیرد. با این وجود، فراتر از تغییرات ظاهری و تغییر در لفاظی اجتماع ملی کماکان یک حزب راست افراطی است که در پلتفرم آن سیاست‌های بیگانه هراسانه عمدتا مبارزه با مهاجران و مقوله مهاجرت و اسلام که به عنوان تهدیدی برای ایده انحصارگرایانه اش درباره هویت فرانسوی قلمداد می‌کند تسلط دارد.

حزب تحت رهبری لوپن ماه گذشته باعث ایجاد یک زمین لرزه سیاسی در فرانسه شد. حزب اجتماع ملی در انتخابات پارلمان اروپا در ژوئن پیروز شد و سپس سه هفته بعد در دور نخست نظرسنجی‌ها نیز صدرنشین شد. حزب اجتماع ملی اکنون شانس بی سابقه‌ای برای تشکیل دولت تحت ریاست فعلی خود یعنی "جردن باردلا" دارد این بدان معناست که مارین لوپن که اکنون ۵۵ ساله است می‌تواند در اوایل سال ۲۰۲۷ به اولین رئیس جمهور راست افراطی فرانسه تبدیل شود.

دوران ابتدایی زندگی مارین لوپن

مارین لوپن در ۵ آگوست ۱۹۶۸ میلادی در نویی سور سن یکی از مرفه‌ترین مناطق مسکونی فرانسه در مجاورت پایتخت پاریس متولد شد. او کوچک‌ترین دختر ژان ماری لوپن است که حزب راست افراطی جبهه ملی فرانسه را در سال ۱۹۷۲  در جنگ جهانی دوم تاسیس کرد. "ماریون مارشال لوپن" خواهرزاده مارین لوپن پیش‌تر نماینده جناح راست افراطی در پارلمان اروپا بود. مارین لوپن پیش‌تر گفته بود در کودکی "قربانی" یک "بی عدالتی" روزانه بود: او با نام و تصویر پدرش مورد قضاوت قرار می‌گرفت.

یک رویداد بسیار مهم در نوامبر ۱۹۷۶ میلادی رخ داد؛ یک حمله بمبگذاری شده در آپارتمان خانوادگی او در منطقه ۹ پاریس. در نتیجه انفجار ماده منفجره ۲۰ کیلوگرمی یکی از سنگین‌ترین بمب‌های شناخته شده پاریس از زمان جنگ جهانی دوم بخشی از ساختمان پنج طبقه ویران شد. آن رخداد باعث مجروح شدن شش همسایه شد. براساس نتایج تحقیقات خصوصی آن حمله ممکن است اقدامی انتقام مرتبط با پرونده‌ای مرتبط با ارث بوده باشد. مارین لوپن در سال ۱۹۹۱ میلادی مدرک کارشناسی ارشد را در رشته حقوق جزا از دانشگاه پاریس ۲ دریافت کرد و در سال ۱۹۹۲ میلادی در کانون وکلای پاریس ثبت نام کرد. او شش سال به عنوان وکیل کار کرد.

مارین لوپن چگونه به قدرت رسید؟

لوپن در سال ۱۹۹۸ در سن ۴۰ سالگی کانون وکلا را ترک کرد و به خدمات حقوقی جبهه ملی فرانسه پیوست که تا سال ۲۰۰۳ میلادی رهبری آن را برعهده داشت.

او برای اولین بار در انتخابات سال ۱۹۹۳ شرکت کرد و اولین ماموریت سیاسی خود را در سال ۱۹۹۸ به عنوان عضو شورای منطقه‌ای نورپا دوکاله در شمال فرانسه برعهده گرفت. او در انتخابات پارلمانی ژوئن ۲۰۰۲ میلادی با کسب شرایط لازم برای دور دوم درست مانند شرایطی که برای پدرش در انتخابات ریاست جمهوری ایجاد بود عرصه سیاست فرانسه را غافلگیر کرد. این زمان آغاز حرفه سیاسی او بود. او متعاقبا به عنوان عضو شورای منطقه‌ای نورپا دوکاله (برای دومین بار در سال ۲۰۰۴)، ایل دو فرانس (۲۰۰۴-۲۰۱۰) و او دو فرانس (۲۰۱۶-۲۰۲۱) انتخاب شد. لوپن به عنوان نماینده پارلمان اروپا و به عنوان مشاور شهرداری شهر انن بومون  انتخاب شد.

مارین لوپن در سال ۲۰۱۱ رهبری حزب پدرش را برعهده گرفت و تاکنون سه بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است: در سال ۲۰۱۲ میلادی که با ۱۷.۹ درصد آرا پس از "فرانسوا اولاند" نامزد چپ میانه و "نیکلا سارکوزی" نامزد راست میانه سوم شد. در سال ۲۰۱۷ میلادی زمانی که در دور اول با ۲۱.۳ درصد آرا دوم شد و در دور دوم در مقابل "امانوئل مکرون میانه رو متحمل شکست شد و در سال ۲۰۲۲ در دور اول ۲۳.۲ درصد آرا را به دست آورد و در دور دوم دوباره با ۴۱.۵ درصد آرا مغلوب مکرون شد.

او در سال ۲۰۲۱ میلادی از سمت خود به عنوان رئیس حزب اجتماع ملی کناره گیری کرد تا بر روی کارزار انتخابات ریاست جمهوری تمرکز کند و کنترل حزب را به جردن باردلا سپرد که در سال ۲۰۲۲ میلادی مسئولیت رهبری حزب را برعهده گرفت که تنها ۲۸ سال سن دارد.

مارین لوپن چگونه تصویر حزب خود را عادی کرد؟

مارین لوپن از زمان اولین حضور چشمگیر و قابل توجه خود در رسانه‌ها در ۵ مه ۲۰۰۲ در زمان انتخابات ریاست جمهوری اثبات کرده که در ارتباط گیری فرد ماهری می‌باشد و دارای ویژگی‌های تله ژنیک (متناسب برای برنامه‌های تلویزیونی) است که باعث افزایش شهرت او و ظهورش در عرصه سیاست فرانسه شده است.

او به دنبال استفاده از این مهارت‌ها برای بهبود وجهه حزب جبهه ملی بود فرایندی که شیطان زدایی از تصویر آن حزب نامیده می‌شود. به همین منظور او مدیرانی را که بیش از حد رادیکال تلقی می‌شدند کنار گذاشت و خود و حزب اش را از بحث برانگیزترین مواضع و اظهارات پدرش از جمله انکار هولوکاست دور کرد.

ژان ماری در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از تکرار اظهارنظر درباره اتاق‌های گاز نازی‌ها مبنی بر آن که "جزئیاتی در تاریخ جنگ جهانی دوم" است از ریاست حزب برکنار شد. برگ تازه‌ای در تاریخ فعالیت آن حزب در سال ۲۰۱۸ میلاید رقم خورد زمانی که اعضا نام آن حزب را از "جبهه" که بار نظامی داشت به "اجتماع" که بار ملایم تری داشت تغییر دادند.

مارین لوپن به تلاش‌های خود برای از بین بردن لایه‌های بیگانه هراسانه پروژه سیاسی حزب ادامه داد و در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ میلادی کارزار خود را بر روی قدرت خرید شهروندان فرانسوی متمرکز کرد موضوعی که دغدغه عمومی شهروندان فرانسوی بود امری که بیش‌تر به عادی سازی حزب کمک کرد. این استراتژی شیطان زدایی نقش مهمی در پیروزی‌های حزب او داشته است.

مارین لوپن چه نگاهی به موضوع مهاجرت دارد؟

علیرغم تغییرات ظاهری حزب اجتماع ملی کماکان از دستورکار سرسختانه ناسیونالیستی از جمله در مورد مسائل هویتی و کاهش شدید مهاجرت دفاع می‌کند. اگرچه مارین لوپن شعار "فرانسه برای فرانسوی ها" و "ترجیح ملی" را با "اولویت ملی" جایگزین کرد که لحنی ملایم‌تر داشت، اما محتوای خواسته‌های ان حزب کماکان به قوت خود باقیست: حفظ مسکن، مشاغل و مزایای مقررات دولت رفاه برای اتباع فرانسوی.

او گفته بود: "خارجی‌هایی که برای کار به کشور ما می‌آیند باید نیاز‌های خود را تامین کنند: آنان دیگر به مزایای همبستگی ملی دسترسی نخواهند داشت".

او طرفدار طرح پایان دادن به کسب خودکار تابعیت فرانسوی و اخراج مهاجران  مجرم از فرانسه است. او هشدار داد که اگر یک کشور خارجی از بازگرداندن اتباع خود امتناع ورزد با قاطعیتی از سوی فرانسه روبرو خواهد شد که طی پنج دهه گذشته هیچ رهبر فرانسوی‌ای جرات نکرده به آن متوسل شود.

نظر مارین لوپن در مورد مسلمانان چیست؟

لوپن در سالیان اخیر تلاش کرده خود را خواستار مدارا با اقلیت بزرگ مسلمان فرانسه نشان دهد برای مثال در سال ۲۰۲۲ میلادی با یک دختر جوان محجبه پیش از انتخابات ریاست جمهوری عکس سلفی گرفت، اما نظرات و پیشنهادات اش از نظر بسیاری از تحلیلگران اسلام هراسانه قلمداد شده اند.

او یک بار نماز خواندن مسلمانان در خیابان‌های خارج از مساجد پر ازدحام در فرانسه را با اشغال کشور توسط نازی‌ها در طول جنگ جهانی دوم مقایسه کرد و بار‌ها از ساخت مساجد تازه انتقاد کرده و هم چنین از سرو غذای بدون گوشت خوک در وعده ناهار مدارس برای دانش آموزان مسلمان انتقاد کرده بود.

او از اعلام "ایدئولوژی اسلامی" به عنوان "دشمن فرانسه" دفاع کرده است. اگرچه مارین لوپن اصرار می‌ورزد که اسلام یا مسلمانان را هدف قرار نمی‌دهد بلکه "اسلام گرایی" را هدف قرار داده این تمایز قائل شدن لفظی به سختی قابل باور است که نمونه آن را می‌توان در دفاع او از ممنوع کردن استفاده از حجاب اسلامی در اماکن عمومی مشاهده کرد.

او در آستانه انتخابات ریاست جمهوری گذشته درباره حجاب گفته بود: "این یک لباس اسلام گرایانه است. بدین ترتیب من حجاب را در اماکن عمومی ممنوع خواهم کرد".

پروژه او شامل اعمال تحریم برای زنان محجبه یا به زعم او سایر "نشانه‌های جلوه اسلامگرایانه" است. موضع او در مورد اسلام گرایی در رویکردش در حوزه سیاست خارجی نیز تاثیرگذار بوده است.

علیرغم آن که او منتقد "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه بوده و وی را مدافع اسلام گرایی سیاسی می‌داند روابط فرانسه با کشور‌هایی مانند قطر و عربستان سعودی را محکوم می‌کند که به گفته او "صندوق کمک مالی و تسلیحاتی بنیادگرایان اسلام گرا" بوده است. او از روابط نزدیک‌تر با امارات متحده عربی و مصر دفاع کرده چرا که به نظرش دولت‌های آن دو کشور با "بنیادگرایی" مبارزه می‌کنند. پس از افشای ارتباط لوپن با امارات متحده عربی حزب اجتماع ملی اعتراف کرد که برای آمادگی به منظور انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ به دنبال دریافت کمک مالی از خاورمیانه بوده است.

مارین لوپن در مورد نزاع اسرائیل و فلسطین چه موضعی دارد؟

مارین لوپن قصد داشت اجتماع ملی را از شر آن چه مانع اصلی او بود خلاص کند تصویر یهودستیزانه از آن حزب که جبهه ملی فرانسه را با آسیب‌های مرتبط با جنگ جهانی دوم و وقایع پس از آن مرتبط می‌ساخت. او تلاش کرد با زدودن تصویری یهودستیزانه از حزب اش موضوع ضدیت با مهاجرت و اسلام گرایی افراطی را در دستور کار قرار دهد.

در نتیجه، لوپن به حامی سرسخت و بی قید و شرط دولت اسرائیل و سیاست‌های آن در سرزمین‌های اشغالی فلسطین تبدیل شده است. این موضع از زمان حمله حماس در ۷ اکتبر به اسرائیل و متعاقب آن جنگ علیه غزه مشخص بوده است. لوپن حمله حماس علیه اسرائیل را "قتل عام" خوانده است. در مقابل، اعلام کرد که اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند و آن چه او "بنیادگرایی اسلامی" خوانده را "از بین ببرد".

این در حالیست که احزاب چپگرای فرانسه موضعی آشکار در حمایت از فلسطینیان اتخاذ کردند و جنگ اسرائیل علیه غزه را نسل زدایی خواندند.

چیکلی که خود یکی از اعضای دولت راست افراطی اسرائیل است گفته بود اگر لوپن رئیس جمهور فرانسه باشد برای اسرائیل عالی خواهد بود. او پیش‌تر نیز اظهارات باردلا دستیار لوپن را مورد تمجید قرار داده بود.

نظر شما