شناسهٔ خبر: 67532980 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

تحلیل علی ربیعی از انتخابات 15 تیر/نشانه های تحول بنیادین در اصولگرایان

19 دی آنلاین: این انتخابات نشان داد نظریه یکدست شدن حکومت با وجود مشارکت کم به بن‌بست رسیده است و این نظریه برای انسجام اجتماعی مضر و در صورت تداوم به انشقاق بستر جامعه منجر خواهد شد.

صاحب‌خبر -
علی ربیعی در روزنامه اعتماد نوشت: کمپین‌های انتخاباتی نشان داد که جریان اصولگرایی دچار تحول بنیادینی شده است. نیروی اجتماعی جدیدی در بدنه اصولگرایی علیه بازیگران قدیمی شکل گرفته است.
حذف شدن قالیباف و رای بیشتر سعید جلیلی پیام‌های تبیینی زیادی را به دنبال دارد. به نظرم بخشی از آرای قالبیاف متکی بر ویژگی‌های شخصی و تبلیغاتی او بود نه ناشی از حمایت نیروهای اصولگرا.
همچنین جریان اصلاح‌طلبی نیز نشان داد که نوعی تجدید نظر در اصلاح‌طلبی رخ داده است و از جریان اصلاح‌طلبی سنتی عبور کردند و با آرمان‌هایی فراتر درحال شکل‌گیری هستند.
به هر حال تبیین این دو روند گسست و چگونگی پیوست‌های آینده آنها نیاز به بحث و تبیین بیشتری دارد.

این انتخابات نشان داد نظریه یکدست شدن حکومت با وجود مشارکت کم به بن‌بست رسیده است و این نظریه برای انسجام اجتماعی مضر و در صورت تداوم به انشقاق بستر جامعه منجر خواهد شد.

معتقدم صندوق‌های رای باید به عنوان میانجی‌های بزرگ اجتماعی در کانون تغییر و تحولات جامعه ایران قرار گیرد. چنانچه جامعه احساس کند با مشارکت می‌تواند به خواسته‌های خود برسد راه خیابان را در پیش نخواهد گرفت و صندوق را بر حضور در خیابان ترجیح می‌دهد. نارسایی که در شکل دموکراسی در ایران است باید به سمت یک فرآیندی که پیش از صندوق و پس از صندوق را تمهید نماید حرکت شود و نظام حزبی ایجاد نظارت پس از رای فرآیندی ثبات همراه با تغییر خواهی را در آینده ایران تنظیم کند.


نظر شما