شناسهٔ خبر: 67529809 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می دهد؛

رزمایش رسانه های گیلان در «چله انتخاب»

رشت- حدود ۴۰۰ خبرنگار، عکاس و فعال رسانه ای گیلان در «چله انتخاب» همایش حضور مردم در پای صندوق های رای در دوره اول و دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را پوشش خبری دادند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – بهرام قربانپور: پس از حادثه مرگبار برای بالگرد حامل رئیس جمهور و هیأت همراه طبق قانون باید در کمتر از ۵۰ روز با برگزاری انتخابات، «رییس جمهور» جدید انتخاب شود.

مردم ایران در حالی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را تجربه می‌کنند که چند ماه گذشته درگیر انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری بودند و با حضور خود ۱۱ اسفندی تماشایی خلق کردند.

تبیین گری جهادگران گمنام

جدا از تلاش‌های عوامل اجرایی و برگزار کنندگان انتخابات، آن دسته از افراد گمنامی که صحنه گردان اصلی انتخابات، مشارکت مردم و تبیین گری انتخاب اصلح بودند، بدون اغراق خبرنگاران و اصحاب رسانه هستند.

قلم به دستانی که با انعکاس به موقع مطالب، یادداشت‌ها، گزارش‌های خبری، تفسیری و تصویری ضمن آگاهی بخشی به جامعه، عَلَم جهت دهی افکار عمومی و سوبخشی مردم برای مشارکت حداکثری در جامعه بر دوش می کشند.

کار خبرنگاران و اصحاب رسانه از همان روزهای آغازین کلید خوردن انتخابات شروع شد و همچنان ادامه دارد، آنها با پایبندی به رسالت خبری و رسانه‌ای با در نظر گرفتن وجدان و اخلاق حرفه‌ای در چارچوب موازین قانونی اقدام به انتشار خبر و مطالب کردند و هیچ گاه از بی مهری‌ها و تهمت‌های ناروا برخی افراد دلسرد و ناامید نشدند، آنها نوشتند، تبیین و روایتگری کردند تا مردم در «انتخاب اصلح» کار سختی نداشته باشند.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی ساعات پایانی دور دوم را سپری می‌کند که در دور نخست این رویداد سیاسی و اجتماعی، شاهد تلاش‌های بی وقفه رسانه‌ها، خبرنگاران و فعالین رسانه‌ای کشور و به ویژه گیلان بودیم، خبرنگارانی که در ایام انتخابات شب و روز را نشناختند و با تهیه گزارش‌ها و مطالب مختلف تلاش کردند تا مردم را به پای صندوق‌های رأی بکشانند، تلاش‌ها و جهادی که شاید کمتر به چشم مسؤولان آمد و در سایه غفلت‌ها مسکوت ماند.

تولید بیش از ۱۰ هزار اثر رسانه‌ای

گیلان به جهت تعدد رسانه‌های جمعی جزو پنج استان برتر کشور است و بیش از ۲ هزار خبرنگار، عکاس خبری و فعال رسانه‌ای و فضای مجازی در آن فعالیت می‌کنند و اگر بگوییم در این «چله انتخابات» بیش از ۱۰ هزار خبر، عکس، گزارش، گفتگو و ویدئو در فضای پررنگ و لعاب رسانه در گیلان تولید و منتشر شده است گزافه نگفتیم؛ البته این آمار رسمی نیست و ممکن است داده‌های آماری کم و زیاد شود اما جدا از آمار و ارقام تلاش بی وقفه خبرنگاران و اصحاب رسانه در این ۴۰ روز ایام انتخابات کم نظیر و حتی بی نظیر بوده است.

گزارش لحظه به لحظه شعبات اخذ رأی در دو روز انتخابات (۸ و ۱۵ تیر) و نمایش همایش حماسی مردم در پای صندوق‌های رأی هر چه بیشتر قدرت اثرگذاری رسانه‌ها را به رخ کشید.

در این چهل روز به ویژه دو روز انتخابات صفحات رسانه‌های گیلان در قاب یک انتخاب بود، انتخابی که قرار است سرنوشت چهارساله یک کشور را به دست یک نفر بسپارد.

طبق گفته سید هاشم حسینی رئیس کمیته اطلاع رسانی انتخابات گیلان حدود ۴۰۰ خبرنگار و عکاس خبری، حماسه حضور مردم در انتخابات را پوشش خبری و تصویری می‌دهند.

رعایت اخلاق رسانه‌ای، پرهیز از جانبداری، سیاه نمایی و دروغ پردازی و همچنین امانتداری از ویژگی‌های مهم خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای گیلان بوده البته نباید از برخی بی اخلاقی‌ها و زردنویسی ها در حوزه رسانه گذشت.

آثار برتر تقدیر می‌شوند

رئیس کمیته اطلاع رسانی انتخابات گیلان با تقدیر از فعالان خبری و رسانه‌ای استان برای پوشش دو دوره نخست و دوم انتخابات ریاست جمهوری گفته؛ بر اساس مصوبه کمیته اطلاع رسانی استان گیلان، در روزهای آتی از عکاسان خبری که بهترین تصاویر را از رویداد انتخابات ثبت و منتشر کرده‌اند و نیز خبرنگارانی که تولیدات خبری متناسب با جریان انتخابات در دور اول و دوم را ارائه کردند، تقدیر می‌شود.

«مهدی پارسا» رئیس سازمان بسیج رسانه گیلان هم که از پای کار بودن خبرنگاران بسیجی استان خبر داده، می‌گوید: خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای گیلان بدون هیچ چشمداشتی در همه عرصه‌های مهم و حساس به ویژه انتخابات پای کار هستند.

به گفته وی، خبرنگاران و اصحاب رسانه گیلان بسیجی وار در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی چه در روزهای سرد و برفی و چه در روزهای داغ تابستان به انعکاس اخبار و اطلاعات می‌پردازند که باید از مورد توجه ویژه مسؤولان قرار گیرد.

خبرنگاران سپر رسانه‌ای جنگ نرم

رئیس بسیج رسانه گیلان، جهت دهی افکار عمومی و تبیین گری را از مهم‌ترین رسالت‌های رسانه‌ها دانسته و می‌گوید: خبرنگاران و رسانه‌های داخلی در برابر هجمه‌های ابر رسانه‌های دشمن در تقابل نبردی سنگین رسانه‌ای و محتوایی هستند.

پارسا با اشاره به تکنیک‌های دشمنان برای کمرنگ کردن حضور مردم در پای صندوق‌های رأی و به نوعی پیاده سازی پروژه «تحریم انتخابات»، خبرنگاران و اصحاب رسانه داخلی را سپر قدرتمندی در مقابله با جنگ نرم و ترفندهای ضد انتخاباتی دشمن معرفی می‌کند و معتقد است؛ تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف رسالت مهم رسانه‌ای که می‌تواند نقشه‌های دشمنان را خنثی کند.

سوژه یابی، شعبه گردی، گفت وگو با مردم، دیدارهای چهره به چهره، قرارگیری در میان مردم، سفرهای خبری شهر به شهر، روستا به روستا و استعلام از وضعیت میزان مشارکت، رصد و پایش میدانی نحوه عملکرد برپایی انتخابات و همچنین انعکاس اخبار درست، موثق و رسمی از فرایند کلی انتخابات اعم از اطلاعیه‌ها و پیام‌ها و ثبت تصاویر زیبا از حماسه حضور مردم در پای صندوق‌های رأی تنها بخشی از حماسه رسانه‌ها در این رویداد سیاسی و اجتماعی است، تلاش‌هایی که همیشه در زیر خِش خِش قلم‌ها و پشت شات زدن دوربین‌هایشان «جا» ماند و کسی آنها را ندید.

بدون شک حضور مردم در هر عرصه‌ای چه در انتخابات، راهپیمایی‌ها و همایش‌های ملی و مذهبی، زمانی تبدیل به «حماسه» می‌شود که در آن رزمایش رسانه‌ای صورت گیرد در غیر این صورت در میان هجمه‌های روزمرگی جامعه مسکوت و خاموش می‌ماند و دیده نمی‌شود.

نظر شما