شناسهٔ خبر: 67527489 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

علیرضا قربانی نوای ای ایران را در تخت جمشید طنین‌انداز کرد

مریم قربانی‌نیا

پنج شب کنسرت علیرضا قربانی در میراث جهانی تخت جمشید با نوای ای ایران به پایان رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش میراث آریا، آخرین اجراهای علیرضا قربانی در مجموعه میراث جهانی تخت جمشید شب گذشته پنجشنبه ۱۴ تیرماه در دو سانس با اجرای قطعه «ای ایران» و همراهی مردم به پایان رسید.

در این کنسرت که تهیه‌کنندگی آن را محسن خباز، مدیریت هنری را حسام ناصری، کارگردانی را فرید ناظرفصیحی بر عهده داشتند، قطعات «عروج» به آهنگسازی حسام ناصری و شعر ابوسعید ابوالخیر، «در زلف تو آویزم» به آهنگسازی حسام ناصری و شعر امیرخسرو دهلوی، «پریشانی» به آهنگسازی حسام ناصری و شعر احمد امیرخلیلی، «پل» به آهنگسازی حسام ناصری و شعر احمد امیرخلیلی، «مرا ببخش» به آهنگسازی حسام ناصری و شعر حسین غیاثی، «بی‌گناه» به آهنگسازی علیرضا افکاری و شعر حسین غیاثی، «می‌دانی تو» به آهنگسازی حسام ناصری و شعر ابوسعیدابوالخیر، قطعه بی‌کلام در شوشتری به آهنگسازی حسام ناصری، «مدار صفر درجه» به آهنگسازی افشین خلعتبری و شعر افشین یداللهی، «عاشقانه نیست» به آهنگسازی حسام ناصری و شعر اهورا ایمان، «گفت‌وگو» (دیوار) به آهنگسازی سیاوش ولی‌پور و شعر حسین منزوی، «خیال خوش» به آهنگسازی علیرضا افکاری و شعر حسین غیاثی، «روزگار غریب» به آهنگسازی حسام ناصری و شعر احمد شاملو و حمید خلف بیگی و «ای ایران» به آهنگسازی روح‌الله خالقی و شعر حسین گل گلاب اجرا شد.

علیرضا قربانی نام ایران را در تخت‌جمشید طنین انداخت

در میانه این اجرا علیرضا قربانی ضمن تشکر از حضور پرشور مردم گفت: از طرف تک تک دوستان عزیزم هنرمندان روی صحنه به مدیریت دوست عزیز و برادر نازنینم حسام ناصری خدمت شما خانم‌ها و آقایان محترم خیرمقدم عرض می‌کنم و مراتب خوشحالی خودمان را با افتخار و غرور از اینکه میزبان شما هستیم و قدم روی چشم‌های ما گذاشتید ابراز می‌کنم. امیدوارم تا اینجای برنامه مهمان دل‌های شما بوده باشیم. 

وی افزود: می‌دانم که بسیاری از عزیزان ممکن است از راه‌های دور تشریف آورده باشند بنابراین قدوم شما روی چشم‌های ما جا دارد و به خودمان افتخار می‌کنیم از این محبت و کوچک‌نوازی شما. امیدوارم که من و دوستانم لایق محبت‌های مردم سرزمینم باشیم و در آینده بتوانیم کارهایی درخور شان و سزاوار بودن مملکت و فرهنگ و هنرمان تولید کنیم.

این خواننده موسیقی ایرانی ادامه داد: حضور تک تک شما در گهواره تمدن بشریت، پرسپولیس یا تخت جمشید را خوشامد می‌گویم. 

علیرضا قربانی نام ایران را در تخت‌جمشید طنین انداخت

وی اظهار کرد: جا دارد به رسم ادب و انصاف و حق‌سپاسی از همه عزیزانی که از روز اولی که قرار شد در اینجا کنسرت برگزار کنیم، با ما همکاری کردند، تشکر کنم؛ نهادهای مختلف همچون از صدر تا ذیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره اماکن، نیروی انتظامی، شورای تامین استان، استانداری، فرمانداری و... که با ما همراه بودند و بسیاری از جاهای دیگر که حتما باید هماهنگی‌های مختلفی با آنها انجام شود و گاهی تعدادشان به قدری زیاد است که من شاید نتوانم همه را نام ببرم. همه اینها باید دست به دست هم دهند تا بتوانیم رویدادی این‌چنینی و با این جمعیت و کیفیت را برگزار کنیم.

این هنرمند عنوان کرد: آنچه برای ما مسجل است اینکه از روز اول نیت داشتیم با بالاترین و بهترین کیفیتی که درخور مردم سرزمینمان است و بعد از سال‌های طولانی که در اینجا امکان برگزاری کنسرت و رویدادی نبوده است، بتوانیم با بالاترین کیفیت آن را برگزار کنیم و امروز شاهد آن هستیم بنابراین بی‌نهایت خدا را شاکرم که این برنامه به اجرا درآمد و توانستیم بین شما عزیزان باشیم و با استقبال خوب شما روبه‌رو شویم. 

وی عنوان کرد: به نظرم هنر و هنرمند وظیفه دارد حقایق جامعه و ناراستی‌ها و کجی‌ها را به صورت عریان و با زبان هنر نشان دهد. امیدوارم هنرمندان سرزمینمان این‌گونه باشند و در این مسیر گام بردارند.

علیرضا قربانی نام ایران را در تخت‌جمشید طنین انداخت

قربانی همچنین درباره برخی نگرانی‌ها از اجرای موسیقی در تخت‌جمشید و آسیب به این بنای تاریخی تاکید کرد: تلاش ما بر این بوده که به جهت حساسیت‌هایی که وجود دارد، نظر تمام کارشناسان چه کارشناسانی که مستقل هستند و چه کارشناسانی که در میراث صاحب‌نظر هستند و تجربه دارند، با گوش جان بشنویم. از لحظه ابتدا بسیاری از نظرات را به دیده منت خریدیم و تلاش کردیم که هیچ‌گونه نگرانی وجود نداشته باشد زیرا موظفیم با تمام وجودمان هم در راستای حفظ کیفیت ابنیه و بناهای تاریخی به عنوان میراث سرزمین‌مان و هم در معرفی آنها کوشا باشیم.

وی ادامه داد: تمام تلاشمان این بوده که همه نگرانی‌ها را مرتفع کنیم و امروز شاهد این هستید که کیفیت و نحوه اجرای این برنامه چگونه است. امیدوارم این سرمنشأیی باشد برای اینکه بتوانیم در بسیاری نقاط فرهنگی و تاریخی سرزمینمان که امکان برگزاری رویدادهای فرهنگی، هنری و موسیقایی وجود دارد، برنامه‌هایی را اجرا کنیم چراکه این امر باعث رونق بیشتر آن نقاط خواهد شد و طبیعتا تمرکز بیشتری را به خودش جلب می‌کند و موجب شناخت بهتر آن مکان و رونق گردشگری خواهد بود.

علیرضا قربانی نام ایران را در تخت‌جمشید طنین انداخت

بر اساس توافق انجام شده، معادل ۲۵درصد از فروش بلیت‌های این کنسرت که طی پنج شب و در هفت سانس اجرا شد، به منظور نگهداری و مرمت، در اختیار پایگاه میراث‌جهانی تخت جمشید قرار خواهد گرفت. 

سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مهمان شب پایانی این کنسرت بود.

علیرضا قربانی نام ایران را در تخت‌جمشید طنین انداخت

اعضای ارکستر در این اجرا عبارتند بودند از تنظیم قطعات برای ارکستر، نوازنده پیانو و سازهای الکترونیک: حسام ناصری، ویلن ۱: امین عطایی (سولیست)، بهار فلسفی، برهان همتی، کیوان محمدپور، فاطمه جعفری، ملینا پرچمی، امین حمزه زرقانی و عرفان طهرانی، ویلن ۲: آرش جامع، نگار فرجی (سولیست)، سارا نادری، زهرا کریمی، شایان شریفی، امیرحسین پوراسلامی، مبینا جعفری، فلوت: شقایق صادقیان، ویلن و کمانچه: سامان صمیمی، هورن: نرگس تقی‌پور و هومان باقی، گیتار باس: دارا دارایی، سازهای کوبه‌ای: ذکریا یوسفی و شایان ریاحی، ابوا: حسام صدفی‌نژاد، تار و سه تار: هومن مهدویان، ویولا: دانیال جورابچی، طناز اسدالهی، الهام عادلی‌زاده، محمدرضا اسلامی‌نژاد، علی عابدی، ابوالفضل بهمنی زرگری و مرتضی جعفری، ویلنسل: مسعود فیروزی‌نژاد، پروشات زندآیین،  سینا آذرآباد، نسیم فلسفی، طناز کاوه‌ئی و آرش هودی.

علیرضا قربانی نام ایران را در تخت‌جمشید طنین انداخت

انتهای پیام/

نظر شما