شناسهٔ خبر: 67526491 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

نبی: تا ۱۵ شهریور VAR نیاوریم باید در کشور دیگری میزبان انتخاب جام جهانی باشیم

نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال گفت: قطعا یکی از مسائلی که باید به طور ویژه توسط رئیس‌جمهور آینده به آن پرداخته شود، ورزش است.

صاحب‌خبر -

مهدی محمدنبی پس از شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: ورزشکاران در تمامی انتخابات، شرکت وسیع و مشارکت فعالی داشتند. از صبح که صندوق باز شده، تمامی ورزشکاران، پیشکسوتان و مدیران حضور داشتند و این مشارکت، مطالبات ویژه‌ای هم در آینده دارد. «ورزش قوی، ایران قوی» نیازمند حمایت دولت است‌. نگاه ویژه رئیس‌جمهور آینده فقط در بخش صنعت و ... نیست. خود ورزش، صنعت بسیار بزرگی است. ۵۲ فدراسیون، بیش از ۵۰ انجمن ورزشی و ... باید شرایط‌شان به حدی فراهم باشد که در مسیر رونق ورزش جلو بروند. امیدوارم سیاستگذاری که در دوره کیومرث هاشمی در ورزش انجام شده، ادامه پیدا کند و با نگاه ویژه‌تری مطالبات ورزشکاران را ببینند.

او ادامه داد: به همین کشورهای همسایه نگاه کنید. دوحه که میزبان جام جهانی و جام ملت‌ها بود، به وسعت تهران ما هم نیست‌ اما چندین استادیوم استاندارد و به‌روز در فوتبال و ورزش‌های دیگر دارد. ورزش را نباید مختصر ببینیم زیرا بحثی است که در آینده در عرصه بین‌المللی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. المپیک پاریس را پیش رو داریم. درخشش در سایر مسابقات بین‌المللی پیش‌ رو هم نیازمند این است که زیرساخت‌های ما درست باشد و تیم‌های ملی حمایت شوند. باید استانداردسازی در باشگاه‌ها صورت گرفته و باشگاه‌های خصوصی مورد حمایت قرار بگیرند. نباید از تکنولوژی دنیا عقب بمانیم. در کل مطالبات جامعه ورزش بسیار است اما من فقط چالش‌های موجود را گفتم.

نبی اضافه کرد: ورزش مطالباتی دارد که تحقق این مطالبات، مشارکت ورزشکاران در انتخابات است. امیدوارم رئیس‌جمهور آینده به مطالبات ورزش ترتیب اثر دهد. حضور جامعه ورزش به این معنی است که به وظیفه ذاتی‌اش عمل کرده و مشارکت واقعی در جامعه ورزش وجود دارد. در این مدتی که هاشمی، سکاندار وزارت ورزش بود رونق خوبی در ورزش ایجاد کرد. سیاستگذاری ورزش کشور نیز برای حضور قدرتمندانه ورزشکاران ما در میادین بین‌المللی است. قطعا یکی از مسائلی که باید ویژه توسط رئیس‌جمهور آینده به آن پرداخته شود، ورزش است.

نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال درباره بحث استفاده از سیستم VAR برای فصل آینده لیگ برتر عنوان کرد: آقای تاج و طلا جلسات ویژه‌ای داشته و وزیر ورزش نیز تأکید زیادی بر استفاده از VAR دارد. ۱۵ شهریور در ورزشگاه آزادی میزبان قرقیزستان در انتخابی جام جهانی هستیم. بخشی از استفاده از VAR مربوط به بازی‌های تیم ملی است، بخشی هم مربوط به لیگ نخبگان آسیا و لیگ برتر است. طبیعی است VAR باید در این فرصت کمی که داریم، مهیا شود تا بتوانیم حداقل میزبانی‌هایی که در پیش داریم از دست ندهیم. در غیر این صورت باید در کشور دیگری میزبانی کنیم. لیگ برتر هم که جای خودش را دارد.

او درباره برگزاری بازی‌های لیگ برتر در روزهای پنجشنبه و جمعه و اینکه دبیر سازمان لیگ اعلام کرده امکان برگزاری همه مسابقات در این روزها نیست، گفت: تقویم فصل جدید لیگ برتر بر مبنای تقویم تیم ملی، لیگ نخبگان و سطح بعدی آسیا نوشته خواهد شد. جلسه‌ای با امیر قلعه‌نویی، حیدر بهاروند، محمدرضا کشوری‌فرد و بخش بین‌الملل فدراسیون فوتبال خواهیم داشت تا همه چیز اولویت‌بندی شود. اگر بتوان جانمایی کرد، بازی‌های لیگ برتر پنجشنبه و جمعه برگزار خواهد شد.

نایب‌رئیس فدراسیون درباره تصمیم حدادیان و محمدرضا زنوزی برای واگذاری نساجی و تراکتور گفت: بر خلاف تراکتور، مکاتبه باشگاه نساجی را برای واگذاری دیده‌ام. مسئولان استانی باید توجه کنند. جزو وظایف فدراسیون نیست که کاری برای باشگاه‌ها انجام بدهد اما در چارچوب آیین‌نامه و مقررات، تسهیلاتی فراهم می‌کند. بخش خصوصی وقتی سرمایه‌گذاری می‌کند، به نرخ بازگشت سرمایه‌اش هم نگاه می‌کند. به صورت مثال در یک استان باشگاه خصوصی را اداره می‌کند اما مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد. باید توجه کرده و بخش خصوصی را دلسرد نکنیم. در این مورد حمایت‌های دولت و رئیس‌جمهور آتی مهم است که اگر به موقع صورت بگیرد، هیچ وقت مالکان باشگاه‌های خصوصی دلسرد نمی‌شوند.

وی درباره دلیل توجه بیش از حد دولت‌ها به فوتبال گفت: می‌دانید چند هزار ورزشکار در فوتبال فعالند؟ حداقل در یک فصل بیش از ۲۰۰ هزار مسابقه در استان‌ها به صورت لیگ برگزار می‌شود نه مجتمع یا یک هفته‌ای. مسابقات برخی رشته‌ها شاید در یک ماه تمام شود. به لحاظ کمیت با عرض معذرت از سایر رشته‌ها، هیچ رشته‌ای از لحاظ تعداد ورزشکاران، تعداد باشگاه‌ها، آکادمی‌ها، مدارس فوتبال، توجه رسانه‌ها و مخاطبین به فوتبال نمی‌رسد. وقتی یک بازی لیگ برتری برگزار می‌شود می‌بینید چندین هزار نفر در استادیوم هستند و چندین میلیون نفر مخاطب تلویزیونی دارد. این نشان می‌دهد جایگاه فوتبال در نوع خودش ویژه است. بحث توجه وزارت ورزش نیست بلکه بحث دولت‌هاست. دولت‌ها باید به فوتبال ویژه نگاه کنند.

نایب‌رئیس فدراسیون درباره اینکه با توجه به مبالغ مطرح‌شده در نقل و انتقالات به نظر می‌رسد باشگاه‌های زیادی سقف بودجه را رعایت نمی‌کنند، توضیح داد: سقف بودجه در حوزه مسئولیت سازمان لیگ است. باید هم بررسی میدانی داشته باشند و هم مستندات را تهیه کنند. از اهالی رسانه عذرخواهی می‌کنم اما مقداری مبالغ نباید در رسانه‌ها، کاذب مطرح شود. باشگاه‌های ما برای حضور در لیگ نخبگان و لیگ قهرمانان آسیا باید بازیکنان بسیار خوبی جذب کنند. سازمان لیگ و بحث بازرسی آن باید به صورت مستدل، قراردادها را بررسی کنند. این کار هم تابع دستورالعمل‌هایی است.

او در مورد اینکه به تازگی برخی برنامه‌های تلویزیونی با انتقاد از امیر قلعه‌نویی صعود به جام جهانی را ساده‌انگاری می‌کنند، گفت: مسیر فوتبال به شکلی پیش می‌رود که تیم ضعیفی نمی‌بینید. در همین مسابقات یورو ۲۰۲۴ دیدید چه تیم‌هایی تا چه مراحلی بالا آمدند و تیم‌های بزرگ مثل انگلیس، پرتغال و ... به سختی حریفان خود را پشت سر گذاشتند. دیگر نمی‌توان تیم آسانی را متصور شد. در گروه ما هم ازبکستان حضور دارد که در سال‌های اخیر به حدی سرمایه‌گذاری کرده که حتی در پایه‌ها فعالیت بسیار زیادی دارد. مسیری که در انتخابی جام جهانی می‌رویم‌، آسان نیست و سخت است. در این مسیر سخت همانگونه که قلعه‌نویی اشاره کرد باید از ظرفیت بازیکنان تیم ملی به بهترین شکل استفاده کرده و در کنارش حمایت ویژه دولت را هم نیاز داریم.

مدیر تیم ملی درباره حواشی دیدار رفت با ازبکستان در مقدماتی جام جهانی گفت: آن یک مشکل درباره کاپیتانی بود و خاص نبود.

نبی همچنین اظهار داشت: ۱۵ شهریور اولین بازی ما در انتخابی جام جهانی مقابل قرقیزستان برگزار می‌شود. تا چهارشنبه برای معرفی استادیوم محل برگزاری بازی خود فرصت داشتیم که ورزشگاه آزادی را اعلام کردیم. امیدواریم مطابق تاکید خود وزیر، استادیوم تا آن تاریخ برسد. هاشمی بودجه را هم تخصیص داده و اگر در بحث میزبانی به دلیل استفاده از VAR ، استادیوم آماده نشود، میزبانی را از دست می‌دهیم و مجبوریم در کشور دیگری میزبانی کنیم./ایسنا

نظر شما