شناسهٔ خبر: 67524467 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رییس سازمان بسیج اساتید:

رای دادن راهی برای تحقق انتظارات مردم در نظام حکمرانی است

رییس سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به اهمیت حضور در انتخابات، رای دادن را راهی برای تحقق انتظارات مردم در نظام حکمرانی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان بسیج اساتید کشور، محمدرضا مردانی در ویژه‌برنامه انتخاباتی شبکه افق با اشاره به اهمیت حضور در انتخابات، رای دادن را راهی برای تحقق انتظارات مردم در نظام حکمرانی دانسته و گفت: اگر در انتخابات شرکت نکنیم و کنار برویم، یعنی نسبت به سرنوشت خود بی‌تفاوت بوده‌ایم.

وی گفت: دو نامزد انتخابات در روزهای اخیر نظرات مختلفی در مباحث فرهنگی، اجتماعی و معیشتی ارائه کردند. قطعا انتظارات مردم ما در چهارچوب‌هایی تعریف شده و با رای دادن و قطعا با انتخاب شخصی که به دیدگاه‌هاشان نزدیکتر است محقق خواهد شد. بی‌تفاوتی یقینا نتیجه‌ای نخواهد داشت. به همین دلیل دعوت می‌کنم و تاکید دارم همه عزیزان با شرکت در این انتخابات نظر و سلیقه خودشان را انتخاب کنند.

مردانی در ادامه گفت: ان‌شاءالله ما شاهد حضور پرشور مردم خواهیم بود. این حضور پرشور نقطه قوتی برای نظام جمهوری اسلامی و ایران قوی خواهد بود در پیگیری مسائل مهم بین‌المللی و نیز پشتوانه بزرگی برای سیاست‌های مهم مطرح شده از سوی نامزدها و تقویت ارکان نظام را در پی خواهد داشت تا بتوانیم در مسیر سیاست‌های حکمرانی نظام اسلامی گام برداریم.

رئیس سازمان بسیج اساتید همچنین از تحلیل روانشناسی از نظرسنجی‌های صورت گرفته در بحث انتخابات سخن گفت و عنوان کرد: در نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته ۶۰ درصد از جامعه هدف نظرسنجی، انتخابات را مهم ارزیابی کرده و آن را وظیفه دینی و شرعی دانسته‌اند. اما برخی آمار که درصد قابل توجهی نیست انتخابات را در حل مشکلات موثر نمی‌دانند و این طور احساس می‌کنند که رای دادن تاثیری در حل مشکلات ندارد. که این نشان دهنده این است که باید به دنبال ارتقای کارآمدی نظام حکمرانی کشور بود.

مردانی خاطرنشان کرد: شهید رئیسی در ۳ سال گذشته با تلاش بسیار و حضور در میدان عمل نشان دادند که کارآمدی نظام حکمرانی را دنبال می‌کردند. در این رابطه به سمت دانشگاهیان آمدند و از نخبگان کشور خواستند نهاد علم را برای حکمرانی پای کار دولت بیاورند. این نکته‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد. از سوی دیگر، دشمنان ما نیز سعی می‌کنند پیشرفت‌ها و موفقیت‌های کشور و رشد کشور را به نوعی معکوس جلوه دهند چرا که رسانه‌های بیگانه ماموریت دارند با نادیده گرفتن پیشرفت و ضریب دادن به مشکلات به طریقی ناامیدی را تزریق کنند.

وی بر جهاد تبیین تاکید کرده و افزود: وقتی مقام معظم رهبری می فرمایند جهاد تبیین، مفهوم آن این است که نخبگان و مسئولان کشور موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها را بیان کنند تا مردم بدانند و لمس کنند. ایران در چندین عرصه رتبه‌ یک تا ۱۰ جهان را داراست. در حوزه علوم هسته‌ای پیشرفت گسترده‌ای داریم علی رغم فشارهای دشمن، که حتی به ترور دانشمندان ما دست زدند تا جلوی دانش بومی ما را بگیرند. درحوزه‌های مختلف علوم پیشرفت‌های بسیار داشته‌ایم یکی از مشکلات اساسی عدم تبیین این پیشرفت‌هاست.

مردانی یکی از رسالت‌های بسیج اساتید را تبیین پیشرفت‌های کشور دانست و به برگزاری اردوهای علم و فناوری و پیشرفت در راستای معرفی دستاوردهای حوزه علم و فناوری کشور، ویژه اساتید اشاره کرد و گفت: در مدت دو ماه گذشته بیش از ۱۲۰۰ نفر از اساتید در این بازدیدها شرکت کرده‌اند.

رئیس سازمان بسیج اساتید گفت: دانشگاه و دانشگاهیان همیشه نقش موثری در مشارکت و هم بستگی و ایجاد وحدت در عرصه‌های مختلف از دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و سازندگی و در انتخابات داشته‌اند. اساتید پیشگام و پیشتاز در آگاهی‌بخشی به جامعه هستند و در انتخابات و مشارکت عمومی برای کمک به نظام حکمرانی همواره حضور داشته و قطعا نقش برجسته‌ و اثرگذاری دارند.

این استاد دانشگاه همچنین بر ضرورت تبیین و روشنگری از سوی دانشگاهیان تاکید کرده و گفت: این انتخابات در شرایطی انجام شد که با توجه به شهادت شهید رئیسی فرصت چندانی جهت حضور اساتید در میان اقشار مختلف وجود نداشته، در همه انتخابات اصولا از چند ماه قبل فرصت است و نیز باتوجه به اینکه اواخر ترم بود، اساتید در کلاس‌ها و حتی در خوابگاه‌ها به صورت چهره به چهره تبیین‌گری داشتند و همچنین در گروه‌های مجازی، نیز در مساجد و اجتماعات مختلف نقش آفرینی داشتند و در نماز جمعه و هرجا که جایگاه تبیین مردم فراهم بوده نقش‌آفرینی داشته‌اند.

مردانی با تاکید بر آیه ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیر ما بانفسهم، در حقیقت ‌خدا حال قومی را تغییر نمی‌دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند، بیان کرد: طبیعتا این مسئله، محور تبیین اساتید بوده و این در نظام اسلامی یک تکلیف است. در نظر سنجی ها هم پرسیده شده بود آیا شرکت در انتخابات را وظیفه دینی می دانید، قریب به ۵۷ درصد پاسخ بله بوده است. اساتید به عنوان یک مسئولیت دینی، انقلابی، اجتماعی در مورد دانشجویان و سایر مردم در این خصوص عمل کردند.

وی در موضوع شرکت در انتخابات به نقش موثر خانواده، مدرسه، دانشگاه، رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها، صدا و سیما و فضای مجازی اشاره کرده و افزود: دشمن در این میدان از طریق ماهواره‌ها و شبکه‌ها و فضای مجازی که سهم و نقش کمی هم ندارد تلاش زیادی کرده است. فضای مجازی امروز جزوی از زندگی مردم شده، قطعا اساتید نیز در فضای مجازی با ارائه بحث‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی نقش و حضور موثری می‌توانند داشته باشند.

مردانی همچنین از جمله اقدامات این سازمان را برگزاری نشست‌های تبیینی و بصیرتی در دانشگاه‌ها در جمع نخبگان و صدور بیانیه‌های سیاسی با امضای قریب به ۱۵ هزار استاد بسیجی دانشگاه‌های سراسر کشور و دعوت از عموم مردم برای شرکت حداکثری در انتخابات برشمرد و از انتشار نشریات الکترونیکی با محتوای تبیینی و تولید و انتشار کلیپ هایی از اساتید در فضای مجازی برای دعوت به حضور حداکثری سخن گفت.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور بیان کرد: حضور مردم در انتخابات و شرکت حداکثری و باشکوه مورد تاکید مقام معظم رهبری است. ایشان فرمودند که آبروی جمهوری اسلامی ایران و قدرت جمهوری اسلامی ایران و ایران قوی در گرو مشارکت حداکثری است. امروز تک تک ایرانی ها که دل در گرو دین، اسلام، وطن و ایران دارند وظیفه دارند در انتخابات شرکت کنند. دعوت به مشارکت حداکثری می‌تواند چهره به چهره و در جمع‌های خانوادگی و از طریق ارتباطات شخصی و فرد به فرد صورت گیرد. و افراد علاوه بر مصمم بودن بر شرکت خود دیگران را نیز دعوت به حضور در انتخابات کنند.

مردانی تاکید کرد: صرف نظر از اینکه چه کسی برگزیده می‌شود. حضور هم از اهمیت بالایی برخوردار است. همه ما از هر طریقی که در این ساعات پایانی امکان پذیر باشد باید اراده حضور مردم را بالا ببریم. دانشگاهیان هم از طریق ارتباطات استاد شاگردی، یا اساتید با اساتید یا با سایر اقشار مخصوصا از طریق فضای مجازی که فرصتی است برای ارتباط گیری استفاده کنند.

وی به شبکه‌ عظیم بسیج اساتید در سطح ملی، استانی و کانون‌های دانشگاه‌های مختلف اشاره کرده و گفت: اساتید در شبکه نخبگانی باید با گفتگو و تبیین ضرورت انتخابات را بیان کنند. این تاثیر بسزایی بر اقناع افکار عمومی و حضور سایر اقشار دارد. باید مطالب به صورت چهره به چهره و در فضای مجازی انعکاس یابد و همه برای تحقق منویات مقام معظم رهبری و لبیک به ایشان ان‌شاءالله در این ساعات پایانی افرادی که مصمم نیستند را دعوت به حضور کنیم.


نظر شما