شناسهٔ خبر: 67522604 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

(تصاویر) ۵ فیلمی که پسر بروس لی قبل از مرگ در آن ها بازی کرد (تصاویر) ۵ فیلمی که پسر بروس لی قبل از مرگ در آن ها بازی کرد

رتبه بندی ۵ فیلم برندون لی ۵- Showdown in Little Tokyo (1991) ۴- Laser Mission (1989) ۳- Legacy of Rage (1986) ۲- Rapid Fire (1992) ۱- The Crow (1994) برندون لی، ستاره‌ای در حال ظهور که نورش خیلی زود خاموش شد، میراثی از خود بر جای گذاشت که سال ها پس از رفتن او از این دنیا همچنان پابرجاست. به عنوان

صاحب‌خبر -

رتبه بندی ۵ فیلم برندون لی

۵- Showdown in Little Tokyo (1991)

۴- Laser Mission (1989)

۳- Legacy of Rage (1986)

۲- Rapid Fire (1992)

۱- The Crow (1994)

برندون لی، ستاره‌ای در حال ظهور که نورش خیلی زود خاموش شد، میراثی از خود بر جای گذاشت که سال ها پس از رفتن او از این دنیا همچنان پابرجاست. به عنوان پسر بروس لی، اسطوره هنرهای رزمی و فیلم های رزمی، سرنوشت او برای انجام کارهای بزرگ هم در دنیای هنرهای رزمی و هم در دنیای بازیگری رقم خورده بود.

او در کنار افراد پرشوری مانند ریچارد بوستیلو و جف ایمادا بزرگ شد، کسانی که قبلاً با پدرش تمرین می کردند. لی همچنین دارای جذابیتی ذاتی بود که در نهایت علاقه او را به بازیگری پرورش داد. اما برندون می‌خواست با دنبال کردن نقش‌های اصلی در هالیوود راه خود را بسازد، بدون اینکه تحت الشعاع شهرت و اعتبار پدرش باقی بماند.

همه فیلم های برندون لی پسر بروس لی

پیشرفت برندون لی در اواخر دهه ۱۹۸۰ اتفاق افتاد. برندون از زیر سایه بروس لی خارج شد و با انتخاب نقش های پیچیده، قدرت ایفای نقش های متفاوت را در عرصه بازیگری به نمایش گذاشت.

در طی چند سال آینده، او مخاطبانش را حیرت زده کرد اما هنوز نتوانسته بود تمام پتانسیل خود را به کار گیرد. در سال ۱۹۹۳، حضور برندون لی روی صفحه نمایش بسیار جذاب و امیدوارکننده شده بود. اما در طول فیلمبرداری معروف ترین نقش او، استفاده نادرست از سلاح گرم در صحنه، زندگی و حرفه او را کوتاه کرد.

همه فیلم های برندون لی پسر بروس لی

برندون لی با وجود درگذشت در سن ۲۸ سالگی، تأثیر ماندگاری بر صنعت و مخاطبان سینما گذاشت. پنج فیلم شاخصی که او موفق به تکمیل آن شدُ الهام‌بخش نسل‌های آینده بازیگران، هنرمندان رزمی کار و ستارگان اکشن بوده است. در ادامه این مطلب به فیلموگرافی کوتاه اما قابل توجه برندون لی خواهیم پرداخت و ۵ فیلم او را رتبه بندی خواهیم کرد.

همه فیلم های برندون لی پسر بروس لی

۵- Showdown in Little Tokyo (1991)

Showdown in Little Tokyo یک فیلم پلیسی رفاقتی است که حول محور یک پلیس لس آنجلسی با کینه ای عمیق و قدیمی می چرخد. کریس کنر ممکن است اگر چه آمریکایی است، اما به همه چیزهای ژاپنی، از آداب و رسوم گرفته تا زبان ژاپنی، مسلط است. همکار او جانی موراتا، مرد جوانی است که در هاوایی بزرگ شده است، در طی دورانی که گشت و گذار در مراکز خرید و تماشای MTV در بعدازظهرهای کسل کننده عادی بوده است.

این دو به دلیل عشق مشترکشان به هنرهای رزمی، به یک ماموریت مشترک گمارده می شوند – نفوذ به دنیای زیرزمینی موسوم به توکیو کوچک در لس آنجلس و از بین بردن یاکوزایی که از آنجا فعالیت های مافیایی اش را مدیرتی می کند. کنر کارها را طبق اصول و قوانین انجام داد، اما موراتا یک پلیس با سبک کار خاص و گاهی دردسرساز است. صرف نظر از این، آنها از مهارت های فردی شان استفاده می کنند و یک قاچاقچی بزرگ مواد مخدر به نام یوشیدا را شکار می کنند، از درون به سازمان او نفوذ کرده و او را به دست عدالت می سپارند.

همه فیلم های برندون لی پسر بروس لی

علیرغم داشتن یک داستان احمقانه که به نظر می‌رسید نتیجه خوبی نخواهد داشد، این فیلم در نهایت سکانس‌های اکشن جذاب تر و بدلکاری های مبتکرانه‌تری از آنچه تصور می‌شد ارائه می کند. تماشاگران همچنین از آن به عنوان بازگشتی به فیلم‌های پلیسی رفاقتی اواخر دهه ۸۰، به ویژه با اسلحه‌ها و جوک‌های تند یاد کرده اند. کارگردان فیلم، مارک ال. لستر گفته است که او در این فیلم “به سمت واقعیت اغراق آمیز شده می رود” و با این شرط، Showdown In Little Tokyo نتیجه خوبی در پی دارد.

برندون لی در این فیلم نقش جانی موراتا را بازی می کند. قدرت و فیزیک بدنی او اکشن جنبشی و فضای تاریک فیلم را به سطح دیگری می برد. علیرغم اینکه قبل از پیوستن به پلیس زندگی راحتی داشته، با بازی کاریزماتیک خود باعث شد بینندگان عاشق این شخصیت شوند. با این حال، نقطه برجسته واقعی، دولف لاندگرن بود که با یک مربی شخصی، یک مربی تئاتر و یک مربی سخنوری کار کرد تا بهتر بتواند نقش کنر را بازی کند.

همه فیلم های برندون لی پسر بروس لی

۴-Laser Mission (1989)

ماموریت لیزری ، یک فیلم کلاسیک که در بد بودن بسیار خوب بود، قربانی تبلیغات دروغین انتخاب تیتر شده و هرگز در فیلم لیزری وجود ندارد، مگر اینکه در برخی از سکانس ها به آن اشاره می شود. دکتر براون، متخصص لیزر، مردی محبوب در آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی است. کشور دوم او را دستگیر کرده و می خواهد از استعدادهای او و یک الماس دزدیده شده برای ساخت یک سلاح هسته ای استفاده کند. یک مزدور به نام مایکل گلد برای نجات داک و الماس اعزام می شود. در طول راه، او عاشق دختر دکتر براون، آلیسا می شود.

ماموریت لیزری که به عنوان یک فیلم «اکشن جاسوسی» در نظر گرفته می‌شود، به دلیل فیلمنامه ضعیف و استفاده بیش از حد از کلیشه‌های دهه ۸۰ توسط منتقدان مورد نکوهش قرار گرفت. پایان فیلم نیز بسیار بی کیفیت و بدون هیجان است، جایی که قهرمان داستان، سرهنگ کالیشناکف را با یک کامیون زیر گرفته و بدین ترتیب دشمنش را می کشد.

همه فیلم های برندون لی پسر بروس لی

این فیلم به هیچ وجه یک فیلم بلاک باستر نبود، اما در بخش نمایش خانگی و شبکه های کابلی مخاطبانی پیدا کرد. تماشاگران در نهایت صحنه‌های اکشن فیلم را تحسین کردند، که برای یک فیلم کم‌هزینه چندان فاجعه‌بار نبوده و همچنین این فیلم به خاطر کمک به شناخته شدن برندون لی در عرصه بین‌المللی مورد تمجید قرار گرفت.

از این لحاظ، ماموریت لیزری لی را در فیلم دیگری به تصویر می کشد که می توانست او را برای فرصت‌های بزرگ‌تری در هالیوود آماده سازد. او همه صحنه ها را با اصول اخلاقی و شوخ طبعی طعنه آمیزش مال خود می کند. ارنست بورگناین و دبی ای. موناهان با او همراه شده اند – حضور اولی طنزی غیرعمدی را فراهم می کرد و دومی سعی می کند با مهارت های رانندگی چشمگیرش، بهترین تصویر خود را از یک دختر جیمز باندی داشته باشد.

همه فیلم های برندون لی پسر بروس لی

۳- Legacy of Rage (1986)

پس از بازی در اسپین آفی در قالب یک فیلم تلویزیونی به نام Kung Fu: The Movie که ادامه یک سریال ده ۱۹۷۰ به نام Kung Fu بود، نقشی که در ابتدا برای پدرش طراحی شده بود، به عنوان اولین فیلم بلندش، براندون لی اولین نقش اصلی خود را با این فیلم اکشن جنایی هنگ کنگی تجربه کرد.  میراث خشم ، به کارگردانی رانی یو، یک داستان انتقامی کلاسیک است که داستان برندون ما، مردی معمولی را دنبال می کند که برای حمایت از رویای خود و دوست دخترش، می، دو شیفت در دو شغل متفاوت کار می کند. بهترین دوست او، مایکل، یک فروشنده مواد مخدر و آدمکش بوده و به می علاقه دارد.

مایکل نقشه ای می کشد تا به برندون خیانت کند و برای این کار با یک افسر پلیس فاسد همراه می شود اما این افسر پلیس کشته می شود و مایکل همه چیز را طوری جلوه می دهد که برندون مقصر قتل افسر پلیس جلوه کند. پس از گذراندن هشت سال حبس، برندون با حس انتقام جویی از زندان آزاد می شود. Legacy of Rage اولین نقش اصلی قابل توجه برندون لی جوان بود. او در آن زمان تنها ۲۱ سال داشت، و با این حال، مهارت های بازیگری و کاریزمای ذاتی اش به عنوان یک رزمی کار ماهر که تحت تعلیم و نفوذ بروس لی بزرگ شده بود، را نشان داد.

همه فیلم های برندون لی پسر بروس لی

خود فیلم بسیار مورد تحسین تماشاگران و منتقدان قرار گرفت که آن را «شیک، با سرعت روایت بالا و پرانرژی» توصیف کردند و برخی نیز به «استعداد بازیگری تا حد زیادی ناشناخته برندون لی» اشاره کردند. فراتر از صحنه‌های اکشن فیلم، که واقعاً خوب بودند، یکی از سکانس های برجسته در فیلم، مبارزه لی با بولو یونگ است که با بروس لی در فیلم Enter The Dragon همبازی بود.

مانند پدرش، برندون نقش خود را با حس تنهایی، غم و اندوه، آسیب روحی و یک قانون اخلاقی و شرافت شخصی به تصویر می کشد. بازی برندون در این فیلم نشان داد که می تواند چیزی فراتر از هنرهای رزمی را در نقش هایش داشته باشد. اگرچه میراث خشم تنها فیلم هنگ کنگی این بازیگر بود، اما تبدیل به یک نقطه عطف نمادین در حرفه او شد.

همه فیلم های برندون لی پسر بروس لی

۲- Rapid Fire (1992)

فیلم Rapid Fire یک فیلم اکشن هیجان انگیز و کلاسیک دست کم گرفته شده ساخته شده در دهه ۱۹۹۰ است که برندون لی را به عنوان یک بازیگر کاملاً شکل گرفته و بالغ در خود دارد. او در این فیلم نقش جیک لو، یک دانشجوی هنر آمریکایی را بر عهده دارد که شاهد قتل کارل چانگ بوده است، کسی که اسپانسر همان مهمانی است که در آن کشته می شود. پس از این حادثه، جیک هدف دو قاچاقچی مواد مخدر رقیب و یک افسر مجری قانون می شود که می خواهد به دوران سلطه قاچاقچیان در شهر پایان دهد. ستوان میس رایان، افسر مذکور، در ازای حمایت از جیک، از او برای سرنگونی جنایتکاران کمک می خواهد.

جف ایمادا، طراح خبره سکانس های مبارزه تن به تن، به برندون لی کمک کرد تا در سکانس‌های رزمی تماشایی، استفاده از اسلحه، و به طور کلی نبردهای تن به تن به طور یکسان، عملکرد خوبی داشته باشد. در نتیجه، این فیلم سکانس های اکشن و ماجراجویی خارق العاده ای را خلق می کند. علاوه بر این، لی با فیلمنامه و میراث پدرش به قدری راحت بود که مطمئن بود این فیلم او را در مسیر اصلی موفقیت در سینما قرار خواهد داد. در مورد این موضوع،  آتش سریع  دومین فیلم موفق تجاری لی بود و او را به عنوان ستاره بعدی سینمای هنرهای رزمی معرفی کرد.

Rapid Fire به کارگردانی دوایت اچ. لیتل، در همان سکانس های اولش مخاطب را به خود جذب می کند. این فیلم داستانی قوی و درخور را روایت می کند، اوج های داستانی متعددی را در خود دارد و مخاطب را در صحنه های اکشن خود غرق نگه می دارد. خاطره انگیزترین لحظه فیلم، نبرد افسانه ای ال لئونگ و برندون لی است. جیک لو، شخصیت لی، به او اجازه می دهد تا از آموزش های رزمی یک دهه ای خود استفاده کند و در عین حال لایه های دراماتیک تری به شخصیت او می دهد.

همه فیلم های برندون لی پسر بروس لی

۱-The Crow (1994)

کلاغ  که از مجموعه کتاب های کمیک محبوب جیمز اوبار اقتباس شده است، نمونه بارز یک اقتباس سینمایی موفق از یک داستان کمیک بوکی است. در این فیلم برندون لی به اوج شهرت خود رسید و با پایان تراژیک او نیز به پایان می رسد. در این فیلم، لی نقش یک موزیسین راک به نام اریک دریون را بازی می کند که به همراه نامزدش، شلی وبستر، در آستانه عروسی خود به قتل می رسند، که اتفاقا شب شیطان نیز هست.

در اولین سالگرد مرگشان، اریک توسط یک کلاغ زنده می شود تا از مسئولین مرگ خود و نامزدش انتقام بگیرد. با هدایت همان کلاغ و با استفاده از توانایی های ماوراء الطبیعی خود، اریک تک تک کسانی که در مرگ او و نامزدش دست داشته اند را در خیابان های تاریک و جنایت زده دیترویت شکار می کند و از طریق خشونت بیرحمانه اش به دنبال انتقام است.

الکس پرویاس، کارگردان فیلم، دیدگاهی غم انگیز و گوتیک را به نسخه اورجینال کمیک بوکی داستان آورده است. فیلمبرداری مرموز و جوی همراه با موسیقی متن هایی از هنرمندانی مانند The Cure، Nine Inch Nails، و Rage Against the Machine، این فیلم را تبدیل به یک توهم تب آلود خیره کننده می کند. کلاغ همچنین به دلیل به تصویر کشیدن دیترویت در حال و هوایی شبیه شهر گاتهام، استفاده از احساسات و جلوه‌های بصری هیجان‌انگیز، طرفداران زیادی به دست آورده است.

همه فیلم های برندون لی پسر بروس لی

بازی لی در نقش یک عاشق انتقام جو بسیار مورد ستایش قرار گرفت. او در نقشی غرق می شود که او را از تجربه های قبلی‌اش با محوریت هنرهای رزمی دور کرده و به او اجازه می دهد شخصیتی چندلایه را که توسط عشق، خشم و تاریکی به پیش برده می شود، به تصویر بکشد. منتقدان از بازی در خود فرورفته، حزن انگیز و جذاب او تمجید کرده و راجر ایبرت، منتقد شهیر و فقید سینما در مورد او می گوید: «این نه تنها بهترین فیلم لی بود، بلکه از تمام فیلم های پدرش نیز بهتر بود».

تراژدی مرگ برندون لی در سر صحنه فیلمبرداری، به جذابیت فرهنگی این فیلم افزود و طرفداران را به فکر فرو برد که اگر این اتفاق تراژیک رخ نمی داد، پسر بروس لی می توانست به یک ستاره تمام عیار سینما تبدیل شده و حتی از پدرش نیز پیشی بگیرد. اما سرنوشت یک بار دیگر همه را بهت زده کرد و همانند پدرش، برندون لی نیز عمر حرفه ای کوتاهی داشت و ما را از نقش هایی که می توانست دنیای سینما را جذاب تر کند، محروم نمود.

منبع: روزیاتو

منبع: faradeed-196009

نظر شما