شناسهٔ خبر: 67521461 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

یک خودروساز خصوصی برگزار می‌کند

خودروساز خصوصی پیشقدم شد؛ جزئیات اولین طرح فروش اقساطی پس از انتخابات/ وعده وزیر صمت عملی شد؟

​اقتصادنیوز: فروش محصول یک خودروساز خصوصی به صورت اقساطی بعد از انتخابات مرحله دوم ریاست جمهوری آغاز می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، متقاضیان می توانند جک J7 را به صورت قسطی خریداری کنند. این محصول کرمان موتور با قیمتی حدود یک میلیارد و ۳۴۰میلیون تومان در سبد محصولاتی این خودروساز خصوصی قرار دارد. اما در طرح فروش قسطی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری استارت می خورد؛ متقاضیان می توانند با یک میلیارد تومان پیش پرداخت این خودروی سدان را خریداری کنند و الباقی مبلغ آن را در اقساط ۱۸ ماهه و ۲۴ ماهه به این خودروساز کرمانی پرداخت کنند.

چنانچه متقاضیان بازه پرداخت ۱۸ ماهه را برای اقساط خود انتخاب کنند باید هر سه ماه یکبار چکی به مبلغ حدود ۷۱ میلیون تومان را پاس کنند. اما اگر متقاضیان قصد داشته باشند الباقی قیمت خودروی مورد نظر خود را طی ۲۴ ماه پرداخت کنند باید حساب خود را هر سه ماه یکبار حول و حوش ۶۰ میلیون تومان شارژ کنند. بررسی خبرنگار اقتصادنیوز از طرح های فروش شرکت های خودروساز خصوصی نشان می دهد کرمان موتوری ها بیش از سایر رقبای خود محصولاتشان را به صورت قسطی واگذار می کنند. البته چندی پیش وزیر صمت درباره فروش شرکت های خودروساز اعلام کرد با توجه به وضعیت بازار خودروسازان به سمت فروش قسطی حرکت می کنند. 

البته این اظهارات در شرایطی از سوی عباس علی آبادی مطرح شد که این وزیر دولت سیزدهم روزهای پایانی عمر وزارت خود را می گذراند و به زودی باید جای خود را به وزیر صمت دولت چهاردهم بدهد و طبق بررسی اقتصادنیوز، این احتمال ضعیف است که در دولت چهاردهم همچنان علی آبادی سکاندار هدایت وزارت صمت باشد و خیلی نمی تواند روی ایده فروش قسطی محصولات توسط مدیران خودرو که از سوی او مطرح شده، حساب باز کرد.

بررسی وضعیت شرکت های خودروساز نشان می دهد آنها با چالش های متعددی روبرو هستند و در این شرایط بعید است ایران خودرو و سایپا بتوانند به فکر فروش قسطی محصولات خود باشند. به گزارش اقتصادنیوز،‌ دو خودروساز بزرگ کشور منابع مالی کافی در اختیار ندارند تا محصولات خود را قسطی واگذار کنند. از طرفی هم مشخص نیست سیستم بانکی کشور تا چه میزان آمادگی دارد تا منابع لازم را برای طرح های فروش قسطی خودرو مهیا کند.

بنابراین باید اظهارات وزیر صمت را در پوشه شعارهای مدیران صمت بایگانی کرد. البته در این ارتباط وضعیت خودروسازان خصوصی تا حدی متفاوت است. رشد قیمت محصولات حاضر در سبد محصولاتی خودروسازان خصوصی از یک طرف و ضعیف شدن بنیه مالی مشتریان سبب شده تا مدیران خودروساز خصوصی برای فروش محصولات خود با چالش روبرو شوند، از این رو فروش قسطی خودروهایی که در خطوط تولید خودروسازان خصوصی تولید می شود، گزینه ای است که به واقعیت نزدیکتر است، کما اینکه کرمان موتور واگذاری محصولات خود با شرایط اقساطی را در دستور کار داده است.

البته فراموش نکنیم فروش قسطی خودرویی مانند جک J7 با قیمت نهایی نزدیک به یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومانی که متقاضی باید یک میلیارد تومان آن را در قالب پیش پرداخت به حساب خودروساز واریز کند، چندان هم فروش قسطی محسوب نمی شود. به گزارش اقتصادنیوز، به نظر می رسد خودروسازان خصوصی به تدریج برای به دست آوردن دل متقاضیان باید مبلغ پیش پرداخت را تا حوالی ۵۰ درصد قیمت نهایی پایین بیاورند تا طرح های فروش قسطی محصولاتشان برای مشتریان جذاب شود.

جک J7 در جدیدترین طرح فروش قسطی کرمان موتور با رنگ های سفید، مشکی، قرمز، آبی زنگاری، قهوه ای متالیک و خاکستری طوسی روشن متالیک عرضه می شود. براساس پیگیری اقتصادنیوز، متقاضیان می توانند بعد از تکمیل پرونده و واریز پیش پرداخت ظرف ۹۰ روزکاری خودروی خود را تحویل بگیرند. کرمان موتوری ها متعهد شدند اگر در بازه ۹۰ روزه جک J7  را برای متقاضیان فاکتور نکنند، ماهانه ۳ درصد مبلغ پیش پرداخت را به عنوان جریمه تاخیر به مشتریان پرداخت کنند.

این طرح فروش در بازه ۱۶ تا ۲۴ تیر سال جاری در دسترس متقاضیان قرار دارد.

نظر شما