شناسهٔ خبر: 67518658 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۵ تیر

میزان وام خرید خانه افزایش یافت

اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

صاحب‌خبر -

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

15 تیر 1354؛ ایران مذاکرات مجدد با مصرف‌کنندگان را پذیرفت

روزنامه فایننشال تایمز چاپ لندن در شماره اخیر خود از قول آقای آموزگار وزیر کشور ایران که معمولا ریاست هیات‌های نمایندگی ایران در کنفرانس‌های نفتی و اوپک را به عهده دارد نوشت.

ایران پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی را برای از سرگرفتن کنفرانس تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت با شرکت کشورهای در حال رشد می‌پذیرد.

فایننشال تایمز در مصاحبه نماینده خود با آقای آموزگار تحت عنوان ایران انجام اقداماتی را برای تشکیل کنفرانس پاریس می‌پذیرد به نقل از آقای آموزگار به تعویق انداختن جلسه گفت و شنود نفتی را از جانب برخی کشورهای صنعتی که قرار بود در ماه اوت پیش از برگزاری کنفرانس آتی اوپک در سپتامبر تشکیل شود و سطح بالاتری برای قیمت‌های نفت به منظور جبران تورم تعیین کند، انجام نمی‌شود.

آژانس بین‌المللی پیشنهاد کرده است که مساله انرژی، مواد خام و مشکلات کشورهای فقیر (که تا اندازه زیادی از بحران‌های اقتصادی ناشی شده‌اند) باید در سه کمیسیون جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.

میزان وام خرید خانه افزایش یافت

وام‌های متفرقه خرید، احداث و تکمیل ساختمانی بانک رهنی از 60 هزار تومان به 120 هزار تومان افزایش داده شد.

این نوع وام‌ها منحصرا در شهرستان‌ها به متقاضیان خرید خانه، احداث و تکمیل ساختمان پرداخت می‌شود.

هیات مدیره بانک رهنی در اجلاس اخیر خود با توجه به سیاست خانه‌سازی دولت نتایج بررسی کارشناسان خود را دایر به افزایش میزان وام خرید، احداث و تکمیل ساختمان مورد تصویب و تایید قرار دارد و از دهم تیرماه جاری میزان این نوع وام که مورد تایید وزارت مسکن و شهرسازی است به 120 هزار تومان افزایش داده است.

بانک رهنی از فروردین ماه سال جاری حداکثر وام‌های صندوق پس‌انداز مسکن خود را که برای خرید، احداث و تکمیل ساختمان 300 هزار تومان بود به 500 هزار تومان افزایش داد. به این ترتیب که برای طبقه اول تا 250 هزار تومان و طبقات بعدی 100 هزار تومان وام می‌پردازد

15 تیر 1364؛ ایران با کاهش قیمت نفت «اوپک» به شدت مخالفت کرد

اجلاس خصوصی اوپک صبح و بعد از ظهر روز جمعه بدون دستیابی به یک راه‌حل مشخص جهت تثبیت بهای نفت پایان نفت و فقط وزرای عضو چندین پیشنهاد جدید را مورد بررسی قرار دادند.

اوپک که اکنون با مشکلاتی در رابطه با عدم رعایت سهمیه تولید تعیین شده و فروش به زیر قیمت رسمی از سوی برخی از اعضا روبه‌روست بر آن است تا اول اعضا را هر چه بیشتر در مورد احترام به مصوبات اوپک ترغیب نماید و ثانیا اعضای متخلف را با شدت هر چه بیشتر مجازات کند.

در جریان مذاکره بر سر چنین مسائلی پیشنهادات جدیدی ارائه شده است که تغییرات اساسی را در نحوه کنترل اوپک بر تولید و قیمت‌گذاری اعضا دربردارد. یک پیشنهاد جدید می‌گوید که بهتر است تولید اعضا قبل از فروش و صادرات کنترل شود تا کنترل بر بازار بیشتر شده و از ورود نفت زیاد به بازار جلوگیری شود.

15 تیر 1384؛ بزرگترین کشتی اقیانوس پیمای ایران به آب انداخته شد

بزرگترین شناور متعلق به ناوگان اقیانوس پیمای کشور موسوم به «ایران طبس» در چین به آب انداخته شد.

کشتی ایران طبس از نوع فله بر پاناماکس با ظرفیت حمل 74 هزار تن و 225 متر طول و 32 متر عرض با آبخور 14 متر نخستین کشتی از 5 فروند شناور اقیانوس پیمای سفارش شده به چین است که در مجمع کشتی‌سازی «جیانگ یان» در بندر «شانگهای» در حال ساخت هستند.

مقرر است 4 فروند شناور اقیانوس پیمای دیگر به اسامی خلیج‌فارس، ایران- بم، ایران- بیرجند و ایران- بجنورد از اوایل زمستان امسال تا اواسط پاییز 1385 به ترتیب به ناوگان دریایی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ملحق شوند.

نفت به 70 دلار در هر بشکه می‌رسد

کارشناسان اقتصادی معتقدند سازمان کشورهای صادرکننده نفت کنترل خود را بر بازار نفت از دست داده است و با توجه به روند کنونی افزایش تقاضا برای نفت قیمت این ماده تا پایان سال 2005 بین 40 تا 70 دلار خواهد بود. مجله بیزینس و یک با 4 کارشناس اقتصادی در مورد نقش اوپک در بازار نفت و دورنمای قیمت این ماده مصاحبه کرده است که همه بر خارج شدن کنترل بازار از دست اوپک و حفظ سطح قیمت‌ها تا 40 دلار در هر بشکه تا پایان 2005 تاکید کرده‌اند.

15 تیر 1394؛ممنوعیت ورود کالاهای غیرضروری

با دستور معاون اول رئیس‌جمهور امسال حمایت ویژه‌ای از تولیدات داخلی و جلوگیری از واردات بی‌رویه کالاهای غیرضروربی در دستور کار قرار گرفته است. معاون امور صنایع وزیر نفت، معدن و تجارت گفت: باتوجه به شرایط اقتصادی‌ای که در کشور حاکم است و برنامه دولت برای خروج از رکود، باید در راستای رشد صنت تلاش کنیم و به طور قطع تلاش ما برای سرعت بخشیدن به این رشد، می‌تواند موثر باشد.

محسن صالحی‌نیا افزود: برای اینکه بتوانیم شاهد رشد بیشتری باشیم باید سیاست‌ها و برنامه‌های بیشتر و دقیق‌تری را در این زمینه طراحی و تدوین کنیم.

 

نظر شما