شناسهٔ خبر: 67517648 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

میشل اوباما: جانشین نهایی جو بایدن؟

"هیلاری کلینتون" تلاش کرد و در نهایت با شکست مواجه شد. اکنون این وظیفه همسر رئیس جمهور دیگری است که سعی کند سقف شیشه ای را بشکند. نتیجه یک نظرسنجی جدید که به صورت مشترک توسط "رویترز" و "ایپسوس" انجام شده نشان می دهد که تنها یک نامزد دموکرات می تواند به طور قاطع "دونالد ترامپ" رئیس جمهور سابق امریکا را در ماه نوامبر شکست دهد: میشل اوباما.

صاحب‌خبر -

فرارو- اوباما می‌تواند تمام رقبای احتمالی خود از جمله "کامالا هریس"، "گاوین نیوسام" و "گرچن ویتمر" برای جایگزین شدن به جای بایدن در رقابت انتخاباتی را دور بزند. ۵۰ درصد از رای دهندگان گفتند که به اوباما رای می‌دهند در حالی که ۳۹ درصد نشان دادند که ترامپ را ترجیح می‌دهند. میشل اوباما کارزار بایدن را با دیده تردید نگریسته و از تبلیغات برای آن خوداری ورزیده، اما "باراک اوباما" در جمع آوری کمک‌های مالی برای بایدن شرکت کرده است.

به گزارش فرارو به نقل از نشنال اینترست؛ دموکرات‌ها و تعداد زیادی از رای دهندگان مستقل به وضوح "میشل اوباما" را نوعی زن شگفت انگیز می‌دانند یک نیمه الهه خرد و قدرت که می‌تواند حزب دموکرات را دوباره متحد کند. "جیل لپور" مورخ دانشگاه هاروارد در کتاب خود به نام "تاریخ مخفی زن شگفت‌انگیز" استدلال کرده که میشل اوباما نوعی حلقه مفقوده در داستان فمینیسم در قرن گذشته است. اعلام نامزدی از سوی میشل اوباما می‌تواند باعث شود او در چندین جبهه از سقط جنین گرفته تا دستمزد برابر تحت محاصره قرار گیرد.

میشل اوباما به طور مداوم اعلام کرده که تمایلی به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ندارد. در واقع، او آشکارا از حضور شوهرش در رقابت انتخاباتی سال ۲۰۱۲ ناراحت بود و به او گفت که در صورت شکست در تلاش دوم او برای رقابت ریاست جمهوری از وی حمایت نخواهد کرد. میشل اوباما مطمئنا نسبت به این موضوع آگاهی دارد که لحظه‌ای که وارد رقابت سیاسی شود محبوبیت اش شروع به کاهش خواهد کرد. در حال حاضر او مجبور نیست در مورد مسائلی مانند اوکراین، مالیات، مقررات و ... موضع گیری کند. خودداری او از ورود به عرصه رقابتی باعث افزایش محبوبیت اش خواهد شد. با این وجود، همان طور که "استیو بنن" به این نتیجه رسیده نباید پدیده اوباما را به مثابه یک نمایش فرعی نادیده گرفت. گمانه زنی درباره نامزدی میشل اوباما ضعف‌های بایدن را آشکار می‌کند و نشان می‌دهد که اشتیاق سیاسی گسترده‌ای برای کسی غیر از روسای جمهور سابق وجود دارد.

"لوید داگت" نماینده دموکرات ایالت تگزاس خواستار خروج بایدن از رقابت شده است. "نانسی پلوسی" رئیس پیشین مجلس نمایندگان امریکا گفته که سوالات مربوط به سن او نامشروع نیست و "جیمز کلایبرن" نماینده دموکرات از کارولینای جنوبی در شبکه "ام ان بی سی" اظهار داشت که آماده حمایت از "کامالا هریس" معاون رئیس جمهور فعلی امریکا در صورتی است که او برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود. "کلایبرن" گفته بود: "اگر (بایدن) بخواهد کناره گیری کند از او (کامالا هریس) حمایت خواهم کرد. این حزب (دموکرات) به هیچ وجه نباید کاری برای دور زدن خانم هریس انجام دهد".

بایدن کار زیادی برای اطمینان بخشی به رای دهندگان انجام نمی‌دهد. شامگاه سه شنبه او به کمک کنندگان مالی به کارزارش گفته بود که به دلیل سفر‌هایی که اخیرا به اروپا داشت هنگام مناظره با ترامپ نزدیک بود بر روی صحنه خواب اش بگیرد. بعید به نظر می‌رسد که مصاحبه بایدن با "جورج استفانوپولوس" از شبکه‌ای بی سی نیوز برای فرونشاندن تردید‌های فزاینده در مورد توانایی او به منظور اجرای یک کارزار قدرتمند کافی باشد چه رسد به این که برای چهار سال آینده در مسند ریاست جمهوری قرار گیرد. او از زمان مناظره هنوز کنفرانس خبری‌ای برگزار نکرده چرا که می‌داند باید با انبوهی از پرسش‌هایی مواجه شود که مجبور خواهد بود به طور خودجوش و متناوب به آن‌ها پاسخ دهد. در عوض، او با عقب نشینی به حلقه خانوادگی خود با "هانتر بایدن" وقت گپرانده است. ناگفته نماند که "جیل بایدن" بانوی اول امریکا در حال ترغیب او به عدم تزلزل در پیگیری رقابت‌های ریاست جمهوری بوده است.

"نیکی هیلی" نامزد سابق ریاست جمهوری از حزب جمهوری خواه در روز چهارشنبه در مصاحبه با استفانوپولوس به نیاز کلی به تغییر نسل در سیاست امریکا اشاره کرد و گفته بود: "ما نمی‌توانیم یک رئیس جمهور ۸۱ ساله داشته باشیم. ما باید یک رهبر از نسل جدید داشته باشیم. سنا تبدیل به ممتازترین خانه سالمندان در کشور شده است! ما باید اطمینان کسب کنیم که نسل جدیدی داریم. همگان اهمیت این موضوع را احساس می‌کنند از جمهوری خواهان تا دموکرات‌ها و مستقل ها". البته تا اینجای کار در حالی که بایدن و ترامپ برای ریاست جمهوری نامزد شده اند این اتفاق رخ نداده است.

نظر شما