شناسهٔ خبر: 67515099 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

قیمت نفت در اوج می‌ماند؟/ دلایل افزایش قیمت نفت

اکوایران : با کاهش ذخایر نفت خام آمریکا و پایین آمدن شاخص دلار، قیمت‌های نفت خام با رشد همراه شده‌اند.

صاحب‌خبر -

پس از آنکه گزارش‌های روز گذشته نشان داد ذخایر نفت خام آمریکا با کاهش همراه شده است، قیمت‌های نفت خام برنت در روز پنجشنبه (۱۴ تیر) بالاتر از سطح ۸۷ دلار به ازای هر بشکه باقی ماند که بالاترین قیمت آن از اواخر آوریل است.

به نوشته رویترز، معاملات آتی نفت خام برنت نیز تا ساعت ۱۶:۵۳ به وقت ایران با کاهش ۰/۳ درصدی در سطح ۸۷/۰۵ دلار به ازای هر بشکه قرار گرفت. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت هم با کاهش ۰/۵ درصدی، ۸۳/۴۸ دلار به ازای هر بشکه بوده است.

نفت برنت توانست در روز گذشته ۱/۳ درصد به قیمت خود بیفزاید و با قرار گرفتن در سطح ۸۷/۳۴ دلار به ازای هر بشکه، بالاترین سطح قیمتی خود از ۳۰ آوریل (۱۱ اردیبهشت)‌ را ثبت کند. در این میان، وست تگزاس اینترمدیت در سطح ۸۳/۸۸ دلار قرار گرفت که بالاترین قیمت آن در ۱۱ هفته اخیر است.

خبر مرتبط
درآمد نفتی در این دولت چه طور هزینه شد؟

مهم‌ترین درآمد دولت در ایران را برخی تحلیلگران، صادرات نفتی می‌دانند. به اعتقاد این دسته دخل دلاری دولت از فروش نفت، جدی‌ترین ابزاری است که می‌تواند موجب تزریق ارز در کشور شده و در ادامه نرخ دلار و نوسانات آن را کنترل کند.

این موارد افزایش قیمت به دنبال کاهش بیشتر از حد انتظار در ذخایر نفت خام آمریکا رخ داده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش داد که ذخایر استراتژیک نفت خام این کشور با افت ۱۲/۲ میلیون بشکه‌ای روبه‌رو شده است؛ این در حالیست که کارشناسانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کرده بودند،‌ انتظار داشتند این کاهش به میزان ۶۸۰ هزار بشکه باشد.

قیمت‌های نفت پیش‌تر با کاهش ۸۳ سِنتی روبه‌رو شدند اما انتظار نمی‌رفت که این کاهش دوام بیاورد چراکه شاخص دلار کاهش یافته و چشم‌انداز روشن‌تری برای برای تقاضای سوخت در آمریکا وجود دارد.

بانک یو‌بی‌اس سوئیس انتظار دارد قیمت نفت خام برنت در سه‌ماهه جاری ۲۰۲۴ به ۹۰ دلار به ازای هر بشکه برسد که علت آن کاهش تولیدات اوپک پلاس و پیش‌بینی کاهش ذخایر نفت بوده است.

 

برچسب‌ها:

نظر شما