شناسهٔ خبر: 67510956 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

شرایط دریافت وام خودرو 1403/ چه مدارکی لازم دارید؟

اقتصادنیوز: آخرین اظهار نظر وزیر صمت درباره وام خودرو موجب شده تا شرایط دریافت وام خودرو 1403 و مدارک لازم برای آن مورد پرسش افکار عمومی قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، وزیر صمت دولت سیزدهم به‌تازگی وعده داده که «تولید و عرضه خودرو به‌زودی به حدی می‌رسد که خودروسازان برای فروش خودروها باید به مردم وام بدهند.»، از آنجایی‌که قیمت خودرو در ایران به‌ویژه طی ماه‌های اخیر با افزایش قابل توجهی همراه بوده، این اظهار نظر او مورد توجه قرار گرفته و گروهی که هنوز موفق به خرید خودرو نشده‌اند، حالا می‌خواهند بدانند شرایط دریافت وام و مدارک لازم برای آن چست؟

اولین نکته‌ای که درباره وام خودرو باید بدانید، این است که بانک‌های دولتی و خصوصی شرایط متفاوتی را برای پرداخت وام ارائه کرده‌اند. بر اساس اطلاعات موجود، بانک‌های دولتی بعد از آنکه شرایط و مدارک متقاضیان خرید خودرو را بررسی می‌کنند، مبلغ معینی را به‌عنوان تسهیلات در اختیارشان می‌گذارند و در عین حال قوانین بازپرداخت را هم مشخص می‌کنند. اگر فرد به هر دلیلی نتواند از پس پرداخت اقساطش برآید، پای ضامن او به میان می‌آید.

تفاوت مهم بانک‌های خصوصی در پرداخت وام خودرو نسبت به بانک‌های دولتی، مبلغ آن است که بالاتر تعیین می‌شود. متقاضیان باید شرایط لازم برای دریافت وام را داشته باشند و مدارکی که بانک‌ از آنها درخواست می‌کند، به طور کامل ارائه دهند.

شرایط دریافت وام خودرو 1403

شرایط دریافت وام خودرو در سال 1403 در همه بانک‌ها یکی نیست، اما در مجموع می‌توان شروط یکسانی را برای متقاضیان نام برد. برای مثال، متقاضی باید بالای ۱۸ سال باشد. فرد باید فاقد سابقه چک برگشتی یا تسهیلات معوقه شناسایی شود. وضعیت نظام وظیفه آقایان زیر ۵۰ سال باید مشخص شود. فرد باید قصد خرید خودرو داشته و مدارک دال بر آن را ارائه دهد. معرفی ضامن معتبر الزامی است. اثبات توانایی متقاضی و ضامن وی برای پرداخت اقساط با توجه به فیش حقوقی یا مدارک مرتبط با کسب و کار ضروری است. ضامن باید در یک مرکز رسمی مشغول کار بوده یا در صورت انجام کار آزاد، پروانه کسب و کار را ارائه دهد. هر بانکی یک سقف خاصی برای کمک هزینه معین کرده و امکان ارائه تسهیلات بیشتر از سقف معین‌شده را ندارد.گاهی اوقات در صورتی که فرد در گذشته وام خرید خودرو دریافت کرده باشد، به طور مجدد امکان دریافت آن را نخواهد داشت.

برای دریافت وام خودرو چه مدارکی لازم دارید؟

بررسی بانک‌هایی که وام خودرو به متقاضیان پرداخت می‌کنند، نشان می‌دهد که سقف مبلغ وام خرید در هر بانکی متفاوت است، اما مدارک تا حدودی یکسان است. اصل و کپی کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه متقاضی وام به همراه یک قطعه عکس، اصل و کپی کارت ملی و صفحه اول شناسنامه ضامن، گواهی اشتغال به کار و فیش حقوقی با ذکر میزان حقوق دریافتی، اصل و کپی فیش حقوقی ضامن و  پیش‌فاکتور خرید خودرو و اسناد آن از جمله مدارکی هستند که معمولا بانک‌ها از کسانی که خواهان دریافت وام خودرو هستند، دریافت می‌کنند.

نظر شما