شناسهٔ خبر: 67509774 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

پس از انتخابات شاخص‌سازها بهتر بودند یا کوچکترها؟ پس از انتخابات شاخص‌سازها بهتر بودند یا کوچکترها؟

به گزارش اکوایران، بازار سرمایه از اردیبهشت سال ۱۴۰۲ وارد روند اصلاحی شد و پس از آن هنوز نتوانسته سقف قیمتی تجربه شده در آن تاریخ را لمس کند. تغییر نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی و حواشی ایجاد شده برای این خبر از دلایلی بود که باعث شد بازار سرمایه را در کمای اصلاحی فرو برد، شرکت‌های خودروسازی مشمول

صاحب‌خبر -

به گزارش اکوایران، بازار سرمایه از اردیبهشت سال ۱۴۰۲ وارد روند اصلاحی شد و پس از آن هنوز نتوانسته سقف قیمتی تجربه شده در آن تاریخ را لمس کند. تغییر نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی و حواشی ایجاد شده برای این خبر از دلایلی بود که باعث شد بازار سرمایه را در کمای اصلاحی فرو برد، شرکت‌های خودروسازی مشمول قانون ورشکستگی شدند، اختلاف نرخ دلار نیمایی و دلار آزاد رشد کرد و گزارش‌های ضعیف‌تر از انتظار شرکت‌ها به این وضعیت دامن زد.

در ادامه ریسک‌های منطقه‌ای شرایط را برای بورس تهران سخت‌تر کرد و رکود بازار سرمایه ادامه‌دار شد. در نهایت شهادت سید ابراهیم رئیسی، سیزدهمین رئیس جمهور کشور در سانحه سقوط هلی‌کوپتر، کشور را در مرحله طولانی گذار انتخاباتی قرار داد. تکلیف سهامداران با متولی بعدی اقتصاد ایران بلاتکلیف شد و برای کنترل هیجان، محدودیت دامنه نوسان برقرار شد، ولی روند نزولی شاخص کل تا اوایل هفته جاری ادامه پیدا کرد.

بازار سرمایه تحت تأثیر اتفاقات پیش آمده رکود طولانی‌مدتی را تجربه کرد و اینک سهام‌داران امیدوارند تا اعلام پیروزی رئیس جمهور بعدی بتواند ورق را در بازار سرمایه برگرداند و پس از مدت‌ها بازار سرمایه را که گرفتار رکود است و از تورم جا مانده، سبزپوش کند.

اکوایران در هفته گذشته رفتار شاخص کل بورس و دلار را در یک هفته و یک‌ ماهه بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در انتخابات ادوار گذشته بررسی کرد. در این گزارش اکوایران به دنبال بررسی رفتار شاخص کل بورس و شاخص کل هم‌وزن پس از انتخابات است.

تفاوت شاخص کل و هم‌وزن

در بررسی رفتار بازار سرمایه، عملکرد شاخص کل غالباً به نمادهای بزرگ و اصطلاحاً شاخص‌ساز تعمیم داده می‌شود و شاخص کل هم‌وزن به عنوان نماینده بهتری از کلیت بازار علی‌الخصوص، شرکت‌های کوچک و متوسط بررسی می‌شود.

غالباً رفتار و عملکرد این دو شاخص با یکدیگر مقایسه می‌شود؛ چراکه گاهی پیش می‌آید این دو شاخص در خلاف جهت یکدیگر حرکت می‌کنند. در بررسی شاخص کل هم‌وزن، وزن و تأثیر شرکت‌ها در محاسبه شاخص با هم برابر است.

شاخص کل هم‌وزن از سال ۱۳۹۳ محاسبه شده است. به همین خاطر در چنین شرایطی فقط امکان بررسی رفتار شاخص کل هم‌وزن در دو ‌دوره انتخاباتی وجود دارد که با شاخص کل بورس مقایسه شود.

سال ۱۴۰۰ و ورود شهید رئیسی به پاستور

در ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰، سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و طی آن سید ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهور کشور شد.

در آخرین روز معاملاتی پیش از انتخابات شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و ۱۴۷ هزار واحدی قرار داشت. پس از انتخابات و تعیین رئیس جمهور بعدی ایران، شاخص کل بورس سبزپوش شد و در بازه هفتگی رشد پنج درصدی را ثبت کرد.

در نقطه مقابل شاخص هم‌وزن در آخرین روز معاملاتی پیش از انتخابات در محدوده ۳۷۰ هزار واحدی قرار گرفته بود. بررسی اکوایران نشان می‌دهد که شاخص کل هم‌وزن در طول یک هفته بعد از انتخابات، بازدهی ۱.۶ درصدی داشته است.

در طول یک‌ماهه پس از انتخابات بازدهی شاخص کل بورس به ۱۲ درصد رسید، اما شاخص کل هم‌وزن رشد ۸.۴ درصدی را ثبت کرد.

بررسی داده‌ها و نمودار‌ها از بازار سرمایه نشان می‌دهد که پس از تعیین تکلیف رییس‌جمهور بعدی در سال ۱۴۰۰، بازار سرمایه روند افزایشی به خود گرفته است که تا اوایل شهریو‌ماه ادامه یافته است. در این شرایط شاخص کل بورس سقف بالاتری را لمس کرد و رکورد زد، ولی نتوانست آن را حفظ کند و اکنون پایین‌تر از محدوده‌ای است که شاخص کل بورس پیش از انتخابات سال ۱۴۰۰ روی آن قرار داشته است.

همچنین مقایسه رفتار شاخص کل و هم‌وزن نشان می‌دهد که شاخص کل هم‌وزن در بازه هفتگی، یک‌ماهه و پایان موج‌ افزایشی عملکرد ضعیف‌تری نسبت به شاخص کل بورس داشته است و شاخص کل بورس رشد بهتری را ثبت کرده است.

بررسی اکوایران نشان می‌دهد که شاخص کل بورس در دوره‌هایی که نامزدهای ریاست جمهوری تغییر کرده‌اند مانند سال ۱۳۹۲ و سال ۱۴۰۰ روند صعودی به خود گرفته‌اند، ولی در دوره‌هایی که رؤسای دولت ابقا شده‌اند مانند سال ۱۳۸۸ و ۱۳۹۶ شاخص کل بورس پس از انتخابات تغییر جهت نداده است.

انتخابات دوازدهم، روحانی کلیددار دولت ماند

در سال ۱۳۹۶ حسن روحانی در پاستور ابقا شد. شاخص کل بورس پس از این پیروزی او، رشد یک درصدی را ثبت کرد، ولی پس از یک ماه سهامدارن نسبت به تاریخ شروع دوره دوم ریاست جمهوری او، زیان ۲.۷ درصدی را تجربه کردند. شاخص کل بورس در اوایل شهریور همان سال افزایش ۳.۴ درصدی نسبت به اولین روز پس از انتخابات داشت.

 شاخص کل هم‌وزن در هفته پس از انتخابات تنها بازدهی ۰.۶ درصدی را ثبت کرد. در مدت یک‌ماهه شاخص کل هم‌وزن کاهش ۳.۳ درصدی را به ثبت رساند و در نهایت در هفته اول شهریور شاخص کل هم‌وزن رشد ۲.۸ درصدی داشته است.

آنچه روشن است بررسی رفتار شاخص کل بورس و شاخص کل هم‌وزن نشان می‌دهد در ایام پس از انتخابات شاخص کل بورس رفتار بهتری نسبت به شاخص کل هم‌وزن داشته، رشد بیشتری را ثبت کرده و زیان کمتری را متحمل شده است.

 

 

 

منبع: ecoiran-66711

نظر شما