شناسهٔ خبر: 67509107 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با حضور وزیر نیرو؛

بند و کانال انتقال آب بادین‌آباد به دریاچه ارومیه افتتاح شد

ارومیه-بند و کانال انتقال آب بادین‌آباد پیرانشهر به دریاچه ارومیه به طول ۴.۵ کیلومتر، با حضور علی اکبر محرابیان وزیر نیرو پیش از ظهر پنجشنبه به بهره برداری رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در حاشیه افتتاح این طرح در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بند و کانال بادین آباد از نوع سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی بر روی رودخانه بادین آباد با آورد میانگین سالانه ۳۱۲ میلیون مترمکعب ساخته شده است که از طریق سیستم انتقال به طول پنج هزار و ۵۹۵ متر، سالانه ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب را به مخزن سد کانی سیب و از آنجا به دریاچه ارومیه هدایت خواهد کرد.

مجید رستگاری ادامه داد: این پروژه یکی از پروژه‌های ۲۷ گانه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه بود که با حمایت‌های رئیس جمهور شهید و وزارت نیرو در تخصیص اعتبارات این پروژه در مدت هشت ماه و در حداقل زمان به اتمام رسید.

رستگاری افزود: طول کانال بادین آباد ۴.۵ کیلومتر است که بناست سالانه ۱۸۰ مترمکعب آب مازاد منطقه را به سد کانی سیب، سپس با استفاده از کانال به رودخانه گدار و در نهایت به دریاچه ارومیه منتقل کند.

وی یادآور شد: در این پروژه ۹۰۰ هزار مترمکعب حجم خاک‌برداری، ۴۱۵ هزار مترمکعب عملیات خاکریزی انجام شده و ۶۷ هزار مترمکعب سازه بتنی مورد استفاده قرار گرفته که با این حجم کار، قیمت روز این پروژه ۱۵ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

وی افزود: بهره‌برداری و افتتاح ۲۶۰۰ هکتاری شبکه آبیاری جلدیان سروکانی، ایستگاههای PS۷ و PS۸ کرم آباد در شمال استان برای آبیاری ۲۸۷۰ هکتار از اراضی تحت شرب و مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی شاهد ارومیه جهت تأمین آب شرب سالم از جمله طرح‌های آماده بهره‌برداری است که با حضور وزیر نیرو افتتاح می‌شود.

رستگاری با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت، خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از این پروژه‌ها جلوه‌ای از اقدامات دولت سیزدهم در جهت رشد و آبادانی میهن اسلامی است.

در فاز اول انتقال آب به دریاچه ارومیه، احداث سد کانی سیب از نوع سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی و ارتفاع ۵۷ متر با حجم مخزن ۲۲۰ میلیون مترمکعب، سامانه انتقال آب متشکل از تونلی به طول ۳۶ کیلومتر و کانال انتقال به طول ۱۱ کیلومتر و لایروبی بخشی از رودخانه گدار باهدف انتقال ۳۰۰ میلیون مترمکعب از آب ذخیره شده در سد کانی سیب که بخشی از آورد رودخانه‌های این حوضه در طول سال است، انجام و اسفندماه سال ۱۴۰۱ توسط رئیس‌جمهور شهید افتتاح شد.

نظر شما